Dacia nouă sunt doar trei

Dacia nouă sunt doar trei

Ilustraţie: Monica Zanet
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)
7 comentarii


Când îi vezi cât de rotunzi ca roata se dau pe la saloanele auto, îţi vine să crezi că au inventat-o ei . De fapt, cei de la Dacia nu sunt departe de ce se făcea acum 30 de ani, ba poate chiar au involuat un pic.

Să ne amintim. Au plecat de la două modele concepute tot de francezi, dar totalmente diferite. Dacia 1100 avea motor spate, suspensie independentă şi frâne disc pe toate roţile (un echivalent al ABS-ului cu tot cu ESP, la nivelul tehnologic de atunci). Dacia 1300 a retrogradat la tamburi pe spate, dar a plusat cu motor faţă, servofrână şi repartitor de frânare pe spate. Dacă punem la socoteală şi faptul că Daciile utilitare s-au fabricat mai ales cu tracţiune spate luată de la Aro 10, se poate bifa o a treia soluţie constructivă de bază.

Deci românii, aşa cum erau ei conduşi de comunişti, făceau trei maşini diferite iar ca variante nici n-are rost să mai înşirăm aici breakul, cu şi fără benă, papucul cu două, patru uşi, tracţiune faţă, spate sau integrală, Dacia sport în două uşi, 1325 cu hayon, apoi Liberta, Nova şi toate bâzdâgăniile făcute până la a doua venire a francezilor. Motoarele au fost şi ele vreo cinci, luate de la carburator simplu, dublu sau inversat şi duse până la injecţie.

La même... şasiu

Te aşteptai ca francezii să facă şpanul bici şi să fabricăm Dacii măcar variate ca Renault-urile, dacă nu şi la fel de bune. Ei bine, gama actuală de la Dacia se bazează pe patru motoare mari şi late, tratate diferit, aspirate, cu turbo, mai turate sau mai relaxate, dar numai unul Diesel.

Caroserii sunt de fapt doar trei: Sandero/Logan, Duster şi Lodgy/Dokker, dar şi alea cu multe "organe" de maşini comune. Iar gama cică are nouă modele, cu tot cu Stepway şi camioneta ce va apărea curând.

Asta n-ar fi o problemă, că românul e inventiv şi se mulţumeşte cu puţin. Dar ce te faci când ceilalţi constructori europeni vin cu câte un model şi şapte, opt motoare disponibile pe el? Noi ne ducem pe rând, ba cu microbuzul Lodgy, ba cu el tăiat ca Dokker, ba cu Loganul ciopârţit pe post de Sandero, ba cu el gheboşat ca să iasă MCV. Şi avem pretenţia că am lansat enşpe maşini noi.

La Geneva nu e TIB-ul, unde o Dacie cu patru faruri şi eleron de cauciuc era o nouă cucerire socialistă revoluţionară! Când alţii aduc concepte noi cap-coadă, te întrebi cam ce minte au vesticii să înghită lansarea de noi bucăţi din aceeaşi Dacie?

Păi, cam aceeaşi minte cu care le şi cumpără apoi în draci...

RO-chichiţa cu volane

Citit 7280 ori Ultima modificare Marți, 05 Martie 2013 21:43

7 comentarii

  • postat de vatraglaciocalete Marți, 12 Martie 2013 16:52 Link la comentariu
    0
    0

    mie'mi place beemveu

    Raportează
  • postat de Andrii Popa Luni, 11 Martie 2013 10:33 Link la comentariu
    0
    0

    Nastratine, care propulsie frate, e cu reactie? mai pune si tu mana pe un catalog sau macar o fisa de prezentare prin hol la supermarket si vezi ca scrie tractiune si daca e fata si daca e spate si 4x4... dar daca merge cu spatele devine tractiune cand e pe sapte in viziunea ta? :)) auzi la el propulsie, de parca e cu elice... si ca veni vorba de bani, Lada avea tractiune spate si nu era cine stie ce scumpete... problema cu Dacia e ca incearca sa para ce nu e ca si Romania care se da tara europeana dar cu standarde de Asia...

    Raportează
  • postat de Nastratin Hogea Joi, 07 Martie 2013 01:16 Link la comentariu
    0
    0

    Pe spate este propulsive nu tractiune, e la mintea cocosului. In rest Dacia este o masina ieftina facuta cu buget restrans , la fel cum Mihaita nu are cum sa manance fazan la cuptor dupa ce a plecat la piata cu numai 5 lei in buzunar. In rest a little bit of common sense please.

    Raportează
  • postat de @ala mic si prost Miercuri, 06 Martie 2013 19:18 Link la comentariu
    0
    0

    ti-a yis omul ca "la nivelul tehnologic de atunci". Dar tu daca te-ai nascut ieri si mai esti si rau intentionat, ai sa ramai mic toata viata. Iar tamburii in loc de discuri la frane nu sunt decat o solutie mai ieftina si evident mai putin evoluata. Daca gasesti tu un avantaj al franelor pe tambur in fata celor pe disc ma inchin la tine, injinerule de colt de strada

    Raportează
  • postat de top gear...ha,ha Miercuri, 06 Martie 2013 16:52 Link la comentariu
    0
    0

    mie mi se pare un articol pertinent daca nu cauti nod in papura.

    Raportează
  • postat de ala mic Miercuri, 06 Martie 2013 15:40 Link la comentariu
    0
    0

    Tu asta cu articolu esti un idiot. Daca ai masina probabil ca stii ce ala un ABS, exceptand cazul in care daca ai Dacia 1100 esti foarte sigur ca ai un echivalent al ABS-ului. Nu imi mai pierd vremea sa te lamuresc ca discurile cu tambur pe spate se pun din anumite considerente tehnice, nu involutive, caci oricum habar nu ai la ce folosesc. Sfat? Ciste, intelege, scrie, verifica daca ai scris bine, iar la final publica in ziar. Bafta pe viitor!!!

    Raportează
  • postat de io Miercuri, 06 Martie 2013 11:13 Link la comentariu
    0
    0

    Ca nu avem prea multe variante de caroserie sau motorizare, mai treaca, mearga ... Ca nu sunt concepte deosebite Daciile noastre, ci doar imbinari de modele Renault invechite iar nu prea ma intereseaza. Ceea ce mi se pare jignitor la "masinile" noastre este nivelul de siguranta: cel mai prost dintre toate masinile construite in Europa ! Asta ca o completare la poza articolului ...

    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.