Evaluaţi acest articol
(6 voturi)
Fii primul care postează comentarii!

Trei opere de artă din patrimoniul Muzeului de Artă Vizuală din Galaţi vor putea fi admirate în cadrul unei expoziţii on-line organizată de Institutul Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia, Italia. Proiectul expoziţional, realizat în parteneriat cu muzee din aproape toate zonele ţării, îşi propune să aducă în atenţia iubitorilor de artă lucrări care au ca temă Veneţia şi laguna veneţiană.

"Veneţia şi laguna veneţiană în viziunea artiştilor români ai secolului XX" este numele expoziţiei on-line aflate în desfăşurare până pe 1 octombrie 2020 pe pagina de Facebook şi pe contul oficial de Instagram ale Institutului Român de Cultură şi Cercetare Umanistică (IRCCU) de la Veneţia. Potrivit organizatorilor, expoziţia este rezultatul unui parteneriat cu o serie întreagă de muzee, printre care şi Muzeul de Artă Vizuală din Galaţi.

După cum am aflat de la Dan Nanu, directorul Muzeului de Artă Vizuală din Galaţi, vor fi expuse trei lucrări din patrimoniul instituţiei culturale. Este vorba despre Nicolae Dărăscu - „Veneţia - Biserica Santa Maria”, Vasile Dobrian - „Decor veneţian” şi Gheorghe Andreescu - „Veneţia”. Dat fiind spaţiul redus al instituţiei - care, aşteptând noul sediu aflat în construcţie, încă mai funcţionează la parter de bloc - dintre cele trei opere de artă, cea care poate fi acum privită pe simezele muzeului este lucrarea lui Dărăscu.

Inclusă pe lista bunurilor culturale mobile clasate în Patrimoniul Cultural Naţional, pictura de şevalet surprinde, în planuri geometrizate, clare, imaginea bisericii Santa Maria, reflectându-se în apă.

Fotografiile celor trei comori ale patrimoniului vizual gălăţean se vor afla într-o companie extrem de selectă de pictori români, care, după cum spune IRCCU, „au găsit la Veneţia sursa ideală de inspiraţie pentru o peisagistică de o policromie exuberantă, de factură impresionistă şi neoimpresionistă”. Pe lista artiştilor români care s-au aplecat asupra temelor „veneţiene” în creaţia lor artistică după cum explică organizatorii, l-am descoperit nu doar pe Nicolae Dărăscu (1883-1959), ci şi pe tecuceanul Gheorghe Petraşcu (1872-1949), a cărui primă lucrare este deja expusă pe pagina de Facebook a IRCCU - "Podul Rialto Veneția", ulei pe pânză, aparţinând unei colecţii private. Vasile Dobrian (1912-1999) figurează printre „pictorii contemporani români care au dedicat oraşului lagunar lucrări definitorii pentru stilul şi calitatea estetică a operei lor”.

Poezia peisajului veneţian

„Arhitectura renascentistă, cu palatele somptuoase şi edificiile de cult impunătoare, canalele veneţiene reflectând lumina răsăritului de soare, ambarcaţiunile străbătând apele lagunei, adică poezia peisajului veneţian, au inspirat multe dintre lucrările artiştilor români. La farmecul Veneţiei contribuie simbioza dintre apă şi pământ, străzile înguste şi animate, străjuite de edificii cu o istorie seculară, pieţele luminoase ce adună mulţimi zgomotoase sau monumentele arhitectonice ale măreţiei unor vremuri apuse. Vremuri în care Serenissima domina mările şi inspira prin opulenţă şi rafinament curţile regale şi princiare ale Europei”, se arată în comunicatul de presă. Prin amestecul de lumină naturală şi efecte de clarobscur, lucrările artiştilor reflectă, adesea, o atmosferă hipnotică şi fabuloasă, privitorul simţindu-se transpus în atmosfera fascinantă a oraşului lagunar.

Patrimoniu cultural românesc în Italia

Fiecare lucrare inclusă în cadrul proiectului “Veneţia şi laguna veneţiană în viziunea artiştilor români ai secolului XX” este însoţită de o scurtă fişă în limba italiană, ce cuprinde date biografice ale autorului şi descrierea operei expuse on-line.

Conform Institutului Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia, muzeele partenere au pus la dispoziţia organizatorilor imaginile lucrărilor şi expertiza ştiinţifică şi tehnică necesare pentru implementarea acestuia.

Proiectul expoziţional vizează identificarea, inventarierea şi expunerea on-line a lucrărilor care au ca temă Veneţia şi laguna veneţiană, aflate în colecţiile instituţiilor muzeale judeţene şi municipale. Scopul urmărit este de a aduce în atenţia vizitatorilor opere ale şcolii româneşti de pictură mai puţin cunoscute în străinătate, deşi acestea, prin valoarea lor estetică, merită pe deplin să fie prezentate publicului, contribuind astfel la mai buna cunoaştere a patrimoniului cultural românesc în Italia.

 

Citit 4205 ori Ultima modificare Marți, 07 Iulie 2020 18:34

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.