Magazin virtual blocat de e-birocraţie

Magazin virtual blocat de e-birocraţie
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Fondurile europene, colacul de salvare pe timp de criză * Din păcate, la Autorităţile de Management, nu are cine să „arunce colacul” * Proiecte în valoare de milioane de euro stau blocate de lentoarea în evaluare *

Chiar dacă absorbţia fondurilor europene este prezentată în mediile oficiale drept prioritate zero la nivel naţional, în practică multe proiecte rămân blocate în hăţişul birocratic al instituţiilor care gestionează fondurile europene.

Un exemplu elocvent în acest sens este un proiect realizat de AltFactor, una dintre cele mai dinamice firme din Parcul de Soft, specializată în e-learning.

După ce în anii din urmă a reuşit să dezvolte o serie de softuri destinate elevilor, programele eduCreativ fiind chiar premiate în cadrul Conferinţei Naţionale a Învăţământului Virtual, compania a dorit să-şi extindă afacerea prin realizarea unui magazin virtual.

„Pe această idee, potenţialii beneficiari sunt învăţătorii, părinţii, copiii, nu numai din Galaţi, ci de oriunde din ţară. Practic, acest magazin virtual ar trebui să ofere tot ce ţine de sfera educaţională, de la softuri şi jocuri interactive până la cărţi sau rechizite”.

„Mai mult, ideea era de a realiza o comunitate virtuală, un spaţiu de comunicare, un social-networking format din cei interesaţi de sfera educaţională”, ne-a explicat Adrian Comănescu, directorul general al AltFactor.

Proiectul, în valoare de 700.000 euro, a fost realizat în cadrul POS Creşterea Competitivităţii Economice şi depus în luna septembrie 2008. Numai că, şi într-un proiect de e-commerce e destulă „tocmeală” până la aprobare.

Afaceri pe timp de „furtună”

„După un an de zile de când am depus proiectul nu avem un răspuns. Am trecut de majoritatea fazelor de evaluare, suntem în «finală», dar un răspuns definitiv nu avem încă”, a arătat Comănescu.

Nu puţine sunt firmele care şi-au pus speranţele în fondurile europene, acestea fiind de multe ori privite drept colacul de salvare pe timpul furtunos al crizei.

Se pare însă că nu prea a fost cine să arunce colacul, adeverindu-se vorba că, fie şi în cazul banilor europene, dacă Autorităţile de Management sunt româneşti, la pomul lăudat să nu te duci cu sacul.

„Eu sunt uşor dezamăgit, pentru că în lumea afacerilor trebuie să poţi să-ţi planifici anumite lucruri. Iar când îţi planifici să se întâmple ceva în trei luni şi nu se întâmplă nici într-un an, nu este bine”, ne-a mărturisit directorul companiei de soft.

Mai sunt însă o serie de aspecte delicate. „Proiectul a fost depus înainte de criză. S-au mai complicat lucrurile. Din bum economic am trecut pe regres economic. Noi, de exemplu, ne bazam pe retail în acest proiect, iar dacă puterea en-gros de cumpărare scade, s-ar putea să se modifice ecuaţia. În plus, mai este chestiunea legată de cursul leu–euro”.

„Noi am fundamentat proiectul în lei, la o valoare de 3,5 lei/euro, iar acum lucrăm la aproape 4,3 lei/euro. Şi fiecare zi de întârziere face lucrurile şi mai complicate”, a arătat Adrian Comănescu.  

Piaţa răspunde

A nu se crede cumva că dorim să le căutăm nod în papură programelor europene. Nimeni nu pune la îndoială potenţialul lor. Inclusiv AltFactor a accesat, pe fonduri PHARE, în 2005 şi 2007, pe două proiecte de e-learning pentru IMM-uri o sumă totală de aproximativ 100.000 euro.

Rămân însă problemele de evaluare, unde procedurile rămân foarte greoaie. Oamenilor li se spune că au de aşteptat un răspuns timp de trei, patru luni, pentru ca până la sfârşit să aibă de aşteptat mult şi bine.

Promisiunile de simplificare a procedurilor de aprobare a proiectelor de la începutul acestui an i-au stimulat pe întreprinzători.

„Am luat-o de la capăt şi anul acesta, în august, am depus şase proiecte pe POS Dezvoltarea Resurselor Umane, gestionat de Ministerul Muncii, în care numai partea noastră de confinanţare ar fi de vreo două milioane de euro”.

„Sunt proiecte de training realizate în parteneriat cu universităţi, colegii şi firme din domeniul privat, unele chiar foarte mari. Sunt proiecte ce vizează dezvoltarea segmentului de e-learning, instruirea angajaţilor sau chiar reconversia profesională. Competiţia pe POS DRU este foarte mare, semn că piaţa a reacţionat”.

„Acum rămâne ca şi cei ce gestionează aceste fonduri să reacţioneze, dar se pare că au o problemă cu puterea de evaluare a proiectelor”, ne-a spus directorul Adrian Comănescu.

Până una alta, întreprinzătorii rămân cu cheltuiala de întocmire a proiectelor. Iar suma nu e mică.

„În total, pe cele şapte proiecte, cheltuielile de întocmire a proiectelor au fost de 63.000 euro, în care intră elaborarea, închegarea parteneriatelor, gândirea soluţiilor, consultanţă. Întocmirea unui proiect este o muncă scumpă şi ia şi destul timp”, a mai arătat directorul companiei de soft.

De rapiditatea cu care sunt analizate proiectele pe fonduri europene depinde chiar soarta unor locuri de muncă:

„A fost un an dificil, în care am rezistat prin metodele clasice: onorarea comenzilor pe care le-am avut, am mai obţinut nişte comenzi noi, dar lucrurile nu sunt foarte încurajatoare. În prezent avem 48 angajaţi şi până acum am reuşit să evităm să facem disponibilizări. Dar dacă anul acesta nu se întâmplă ceva pozitiv pe zona proiectelor europene, nu vom avea încotro, luăm în calcul şi reducerea numărului de angajaţi”.

Cu toate cutremurele astea de la nivel guvernamental, cu discuţiile pe salarii şi aşa mai departe, probabil că la vârf puţini se mai gândesc la fondurile europene şi rata de absorbţie.

În acest timp, în economia reală, micile întreprinderi încă mai realizează proiecte, dar nu se ştie cât vor mai rezista.

Citit 1287 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.