Barjele NAVROM - la fier vechi!

Barjele NAVROM - la fier vechi!
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Compania de transporturi fluviale a rămas cu navele „pe uscat” după diminuarea fluxurilor de marfă pe Dunăre * AGA extraordinară pentru discutarea situaţiei economice şi restructurarea capacităţilor de transport * Excedentul de barje de mare capacitate, propus pentru a fi dat la fier vechi * O variantă ar mai fi relocalizarea în… Columbia sau Sierra Leone *

Compania de navigaţie fluvială NAVROM Galaţi resimte din plin efectele crizei economice, dar este şi „victimă colaterală” în războiul purtat de ArcelorMittal cu operatorul portuar Comvex Constanţa.

Mai exact, atât scăderea „naturală” a transporturilor pe Dunăre, cât şi schimbarea rutelor de transport, prin Burgas, a materiilor prime pentru Combinat, a dus la o diminuare semnificativă a cifrei de afaceri a CNFR NAVROM SA Galaţi.

În primele trei trimestre ale acestui an, potrivit rapoartelor companiei, cifra de afaceri a fost de 111,17 milioane lei, în condiţiile în care în aceeaşi perioadă a anului trecut se înregistra o cifră de afaceri de 147,97 milioane lei.

Confruntată cu lipsa de comenzi, conducerea NAVROM a convocat pentru 18 noiembrie o Adunare Generală Extraordinară a Acţionarilor în care, pe lângă prezentarea situaţiei economice, principalul punct al ordinii de zi este discutarea măsurilor pentru restructurarea capacităţilor de transport fluvial şi pentru reducerea costurilor societăţii.

La concurenţă cu bulgarii şi ucrainenii

Combinatul ArcelorMittal era unul dintre principalii clienţi ai NAVROM Galaţi, comenzile din partea acestuia reprezentând cam un sfert din activitatea companiei.

Lucrurile s-au complicat în momentul în care, în urma disputelor cu Comvex, Arcelor Mittal a decis să nu mai aducă materiile prime pentru combinat prin portul Constanţa, ci prin Burgas.

NAVROM s-a trezit cu barjele „trase pe dreapta” în condiţiile în care, de la Burgas, mărfurile au fost preluate în cea mai mare parte de companiile de transport bulgăreşti şi ucrainene, care le-au adus la Galaţi intrând pe Dunăre prin Canalul Bâstroe.

Afectat a fost în special transportul cu barjele de mare capacitate, de 3.000 de tone, cele mai multe dintre acestea rămânând, practic, neutilizate. Dar chiar şi nefolosite, navele presupun cheltuieli însemnate pentru taxele portuare, întreţinere, certificare etc.

Prin urmare, în adunarea acţionarilor de săptămâna viitoare, conducerea NAVROM va propune ca barjele care nu au perspectiva de a mai fi folosite prea curând să fie pur şi simplu tăiate şi date la fier vechi!

Din evidenţele Asociaţiei Armatorilor şi Operatorilor Portuari Fluviali din România rezultă că NAVROM Galaţi deţine în prezent 471 nave, în flota de transport fiind incluse potrivit datelor furnizate de companie 109 de barje cu o capacitate de 3.000 tone.

Altfel spus, aproape un sfert din navele companiei fluviale gălăţene riscă să ajungă la fier vechi! Strict contabiliceşte, dacă ţinem cont că pe piaţă tona de fier vechi ajunge cam la 190 euro, iar dintr-o barjă s-ar putea obţine cam 550 tone de deşeuri, atunci NAVROM ar putea obţine cam 11 milioane de euro dacă s-ar renunţa la toate barjele de 3.000 tone.

Transporturile în ape tulburi

O parte dintre nave ar putea să-şi găsească, totuşi, scăparea. Pe de o parte, rămâne de văzut câte din capacităţi sunt excedentare faţă de necesarul transporturilor pentru Arcelor Mittal.

Pe de altă parte, una dintre posibilităţile luate în calcul de conducerea companiei este de a identifica noi pieţe externe, chiar dacă ele nu sunt neapărat cele din transporturile fluviale europene.

Astfel, în AGA extraordinară a companiei se va analiza posibilitatea ca unele din barjele de mare capacitate să fie relocalizate în… Columbia sau Sierra Leone!

Până una alta, potrivit raportului financiar pe primele trei trimestre ale acestui an, NAVROM Galaţi a avut venituri totale de 119,3 milioane lei, însă şi cheltuielile s-au ridicat la 109,8 milioane lei.

În aceste condiţii, profitul brut al companiei a fost de 9,5 milioane lei. După plata unor impozite în valoare de aproape 1,1 milioane lei, NAVROM Galaţi a rămas cu un profit net de doar 8,4 milioane lei. Spre comparaţie, în primele nouă luni ale anului trecut, profitul net a fost de peste 10,1 milioane lei.

Din raportările Bursei de Valori Bucureşti rezultă că CNFR NAVROM SA Galaţi deţine un capital social de 29,95 milioane lei, divizat în 11,98 milioane de acţiuni cu o valoare nominală de 2,5 lei.

Acţionarul majoritar al companiei rămâne Transport Trade Services SA, ce deţine 81,01 la sută din acţiuni, restul de 18,98 la sută fiind deţinut de micii acţionari.

Citit 2021 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.