Achiziţie de 9,3 milioane de euro. Complex de dragaj pentru administraţia fluvială a Dunării

Achiziţie de 9,3 milioane de euro. Complex de dragaj pentru administraţia fluvială a Dunării
Evaluaţi acest articol
(6 voturi)

Flota Administraţiei Fluviale a Dunării de Jos (AFDJ) Galaţi s-a îmbogăţit cu un complex de dragaj ce îi va creşte capacitatea de intervenţie în punctele critice de pe cursul fluviului. Investiţia, în valoare de 42,78 milioane de lei (fără TVA), a fost realizată în cadrul unui proiect cu finanţare europeană. 85 la sută din fonduri au fost asigurate prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei (CEF), iar cofinanţarea de 15 la sută a venit de la bugetul de stat.

Complexul de dragaj este format dintr-o dragă absorbant refulantă nepropulsată cu cap tăietor, două şalande hidroclap nepropulsate, un remorcher de manevră, un ponton pentru acostarea şi încărcarea şalandelor şi 500 metri liniari de tubulatură. După cum v-am informat în paginile ziarului nostru, de construcţia navelor s-a ocupat Şantierul Naval ATG Giurgiu, un contract în acest sens fiind încheiat cu AFDJ Galaţi în luna martie 2018. Navaliştii au ajuns, în luna septembrie a.c., la finalul lucrărilor, recent fiind derulată şi procedura de recepţie a navelor.

„Achiziţia acestui complex de dragaj este importantă pentru noi, iar navele s-au comportat foarte bine în timpul probelor făcute pe Dunăre, toate echipamentele au funcţionat aşa cum trebuie şi la capacitatea dorită de noi. Acum, după recepţia finală a echipamentelor, am intrat în procedura de înmatriculare a navelor la Căpitănia Zonală Giurgiu şi sperăm să le vedem cât mai repede la treabă, în beneficiul transportatorilor şi al îmbunătăţirii condiţiilor de navigaţie pe Dunăre”, ne-a declarat directorul general al AFDJ Galaţi, Dorian Dumitru.

Achiziţia complexului de dragaj face parte dintr-un plan mai amplu, obiectivul proiectului SWIM (SMART Waterway Integrated Management) fiind acela de a realiza un concept integrat pentru implementarea activităților de relocare a șenalului Dunării prin lucrări de dragaj capital pe sectorul comun româno-bulgar, unul dintre cele mai sensibile pentru navigatori, mai ales în perioadele cu ape scăzute.

„Din cauza morfologiei foarte dinamice a Dunării, pe sectorul cuprins între Corabia şi Calafat, în special în zona Bechet, în perioadele cu ape scăzute, apar puncte critice. În cadrul proiectului avem prevăzute o serie de activităţi privind îmbunătăţirea condiţiilor de navigaţie, cele mai importante fiind deschiderea unei traiectorii sustenabile a şenalului în zona Bechet, deschiderea celei de-a doua pase de trecere pe sub podul Calafat-Vidin şi îmbunătăţirea accesului la danele din portul Corabia. Un element important este că, prin SWIM, am avut asigurată şi achiziţia acestui complex de dragaj, dar vor fi acoperite şi costurile operaţionale pe o perioadă de doi ani”, ne-a explicat directorul general al AFDJ Galaţi.

Dată fiind amploarea lucrărilor, de dragaj capital, este nevoie de obţinerea unor avize de Mediu speciale, procedurile în acest sens fiind în curs de derulare. Însă, până la rezolvarea acestei probleme, AFDJ Galaţi doreşte să folosească complexul de dragaj şi pentru alte lucrări. „La următoare întâlnire cu conducerea Agenţiei INEA (ce gestionează programele UE pe transporturi - n.r.), vom discuta ca, până la obţinerea avizelor de Mediu pentru activităţile pilot din cadrul proiectului, să folosim navele pentru alte lucrări de dragaj pe sectorul administrat de noi, dar fără obligaţia de a ne fi decontate cheltuielile. Asta pentru că ar fi păcat să avem aceste nave şi să nu le folosim încă de pe acum”, a precizat directorul general Dorian Dumitru.

Complexul de dragaj achiziţionat în cadrul proiectului european nu este singura investiţie în extinderea flotei AFDJ Galaţi. Ministerul Transporturilor a dat „undă verde” pentru încă două nave de dragaj absorbant refulante, autopropulsate, cu magazie proprie. Indicatorii tehnico-economici ai investiţiei, estimate la 84,14 milioane de lei, cu TVA, au fost deja aprobaţi de Guvern, iar licitaţia a fost lansată şi pe SICAP. Data limită de depunere a ofertelor este 22 octombrie, termenul de execuţie a navelor, după atribuirea contractului, urmând să fie de 17 luni.

Citit 6999 ori Ultima modificare Miercuri, 16 Octombrie 2019 17:24

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.