Ziarul „Viaţa liberă”, un business media de peste 13,18 milioane de lei

Ziarul „Viaţa liberă”, un business media de peste 13,18 milioane de lei
Evaluaţi acest articol
(9 voturi)

Libertatea de a scrie este o condiţie necesară, dar… nu suficientă pentru a clădi un ziar. S-a văzut asta şi în primii anii de după Revoluţia din 1989, când multe publicaţii au avut o existenţă efemeră, s-a văzut şi în anii din urmă, când tendinţele de tabloidizare au pus presiune pe jurnaliştii ce doreau să menţină în presă un standard ridicat de profesionalism.

Ziarul „Viaţa liberă” a depăşit ştacheta celor 30 de ani de activitate reuşind să îmbine idealurile unei prese libere, independente de orice ingerinţe din exterior, cu capacitatea de a genera un management de presă eficient. Un ziar se apără nu numai prin calitatea articolelor, prin capacitatea de a răspunde aşteptărilor cititorilor, ci şi prin asigurarea componentelor economice care dau viaţă unei publicaţii: tipografie, reţea de difuzare, design şi profil editorial modern.

Jurnaliştii care au fondat „Viaţa liberă” – Radu Macovei, Katia Nanu, Grigore Lazarovici – au ştiut să clădească un business de presă veritabil, unul care nu ţine nici de capriciile „democraţiei originale” ce marcau începuturile noii societăţi gălăţene, nici de capriciile unui mediu de afaceri adesea imprevizibil. Aceleaşi principii au fost urmate şi după 2011, când ziarul „Viaţa liberă” a devenit parte a Grupului „Mariano”, având drept acţionar principal pe omul de afaceri Marian Băilă. În acest fel a fost asigurată continuitatea, atât în ceea ce priveşte nivelul editorial, cât şi în ceea ce priveşte păstrarea independenţei economice.

Echipa din spatele „cifrelor”

Dacă ar fi să mergem strict doar pe „cifre”, am putea spune că, în 2018, ziarul „Viaţa liberă” a reprezentat, prin cele două componente care contribuie la realizarea publicaţiei – SC Viaţa liberă SRL (componenta editorială) şi SC Trustul de Presă Dunărea de Jos SA (componenta administrativă, publicitate, difuzare etc.) un business cu o cifră de afaceri, cumulată, de peste 13,18 milioane de lei!

Dar viaţa… „Vieţii libere” nu se rezumă doar la aceste „cifre”. Fie şi mergând doar pe componentele de business, „Viaţa liberă” înseamnă un efort colectiv la care contribuie aproape 100 de angajaţi (jurnalişti, agenţi publicitari, tehnoredactori, distribuitori etc.), fiecare reprezentând „o rotiţă” în acest „mecanism” complex pe care îl prezintă editarea unui ziar.

Mai mult, deşi este orientat în primul rând spre slujirea interesului public şi mai puţin spre ideea de a obţine profit cu orice preţ, „Viaţa liberă” îşi îndeplineşte cu scrupulozitate obligaţiile ce-i revin ca firmă, începând de la cărţile de muncă şi contracte ferme pentru toţi angajaţii până la contribuţii importante la bugetele publice. Numai în 2018, ziarul „Viaţa liberă”, prin cele două componente ale sale, a plătit taxe şi impozite de peste 1,7 milioane de lei, fiind, la modul cel mai concret, prin conduita sa, un exemplu pentru mediul de afaceri gălăţean!

Ziarul cel de toate zilele

Timp de 30 de ani, acest „mecanism” al „Vieţii libere” a funcţionat prin oamenii care au ştiut să găsească soluţii chiar şi în momentele în care întreg eşafodajul mass-media, inclusiv la nivel naţional, trecea prin momente de criză. Şi nu au fost puţine astfel de momente!

Crizei apărute în urma prăbuşirii vechilor reţele de difuzare, „Viaţa liberă” i-a răspuns prin investiţiile în propria reţea de distribuţie, fiind un sprijin inclusiv pentru presa naţională sau locală care nu mai reuşea să ajungă la cititori! Crizei hârtiei tipografice, „Viaţa liberă” i-a răspuns prin contracte ferme cu furnizorii pentru a evita orice sincope şi a păstra preţul ziarului la un nivel la fel de accesibil ca un… bilet de autobuz. Tipografia „Vieţii libere” a asigurat apariţia neîntreruptă a ziarului chiar şi atunci când întreaga ţară era blocată sub nămeţi sau ameninţată de inundaţii. Tehnologia a avansat şi ea, iar noile platforme de lucru, reţeaua de calculatoare, optimizarea site-ului pentru dispozitivele mobile, distribuţia informaţii în reţelele sociale, au fost tot atâtea provocări pe care ziarul le-a avut de gestionat. Dar, mai presus de toate, „Viaţa liberă” a fost o şcoală de presă redutabilă, în care s-au format condeie remarcabile, voci care, cu talent şi profesionalism, au avut un cuvânt de spus în comunitatea gălăţeană.

Desigur, toate acestea sunt elemente ce ţin mai degrabă de „bucătăria internă” a ceea ce înseamnă un business de presă. Însă, aşa cum un spectacol de teatru nu poate exista fără efortul cumulat al actorilor, dar şi al maşiniştilor, scenografilor, coregrafilor, oamenilor de la lumini şi sunet, la fel, un ziar nu poate prezenta „spectacolul cotidian” al ştirilor fără ca fiecare dintre cei 100 de profesionişti care alcătuiesc „Viaţa liberă” să-şi facă datoria, indiferent dacă sunt „la scena deschisă” a articolelor sau în „culisele” eforturilor organizatorice sau administrative.

Loialitate faţă de comunitate

Fiecare ziar care ajunge la cititori, fiecare accesare a unui articol pe site sau like pe Facebook reprezintă „aplauzele” care ne încurajează, pe toţi cei de la „Viaţa liberă”, să fim în fiecare zi, „la prima oră, cu ştiri de ultimă oră”! E important pentru noi, mai ales că modalităţile de păstrare a sustenabilităţii într-un business de presă, în special pe segmentul print, devin tot mai complexe.

Din fericire, baza solidă – fie că e vorba de conţinutul editorial sau managementul publicaţiei – îi asigură „Vieţii libere” o prezenţă activă în peisajul media. Nu numai că şi-a păstrat audienţa la un nivel demn de invidiat chiar şi de publicaţiile naţionale, că a rezistat pe o piaţă pe care alte ziare nu au reuşit să-i facă faţă, dar „Viaţa liberă” este, în prezent, singurul ziar din ţară cu şase ediţii print în fiecare săptămână!

Ne bucură să ştim că, la modul cel mai concret, gălăţenii simt „Viaţa liberă” ca parte din viaţa lor. Şi la bine, şi la rău! Şi nu puţini sunt cei pentru care ziarul a reprezentat, adesea, ultima speranţă, atunci când alte instituţii le-au trântit uşa în nas. Desigur, jurnalistul nu este nici poliţist, nici avocat, nici medic sau învăţător, pentru a putea rezolva toate problemele care există pe lume. Dar condeiul este „arma” noastră în apărarea intereselor comunităţii gălăţene, şi nu ezităm să o folosim, până la ultima picătură de cerneală, chiar şi atunci când aproape trebuie „să mutăm şi munţii” pentru a răspunde aşteptărilor.

Ziarul „Viaţa liberă” nu este, prin jurnalism, doar un observator al societăţii gălăţene. „Viaţa liberă” înseamnă onestitate, profesionalism, loialitate faţă de cititori şi, nu în ultimul rând, implicare activă în dezvoltarea şi apărarea intereselor cetăţii.

CITEȘTE din Ocolul ziarului în 30 de ani

Citit 6845 ori Ultima modificare Luni, 23 Decembrie 2019 00:39

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.