Legea supermarketurilor, intens criticată. Cum pierd teren producătorii români la ei acasă

Legea supermarketurilor, intens criticată. Cum pierd teren producătorii români la ei acasă
Evaluaţi acest articol
(16 voturi)

Aproximativ 80 la sută dintre români caută în mod special produse autohtone atunci când merg la cumpărături, arată un studiu în domeniul retail, realizat de compania MKOR Consulting (Market Opportunity Research). Această predilecție pentru produsele românești este datorată şi faptului că oamenii vor să contribuie la bunăstarea țării, dar și fiindcă, pur şi simple, le consideră superioare celor de import.

Legea privind comercializarea produselor alimentare, așa-zisa lege a supermarketurilor, intens criticată, părea să vină, din anul 2016, în sprijinul producătorilor autohtoni. Retailerii erau obligaţi să aibă la raft minimum 51 la sută produse alimentare autohtone. Mai mult, comercianții erau obligați să aloce spaţii distincte de expunere şi vânzare pentru produsele româneşti.

În februarie 2017, însă, Comisia Europeană a lansat o procedură de sancționare a României pe tema acestor obligativități, motivând că actul normativ încalcă legislația europeană cu privire la libera circulație a mărfurilor. În urma acestei proceduri, Camera Deputaților a adoptat un nou proiect legislativ, care prevede modificări substanțiale și elimină practic obligația retailerilor ca din produsele comercializate jumătate să fie românești. Astfel, în Monitorul Oficial nr. 274 din 1 aprilie 2020 a fost publicată Legea nr. 28/2020 pentru modificarea și completarea Legii nr. 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare, iar noile prevederi legislative au intrat în vigoare pe 16 mai. Pentru modificarea contractelor aflate în desfășurare, comercianții au la dispoziție șase luni și abia apoi am putea vedea primele efecte ale noii legi în supermaketuri.

Ce presupune noua lege

Conform modificărilor aduse de Legea 28/2020, comercianții nu mai sunt obligați să asigure spații de expunere distincte pentru produsele românești. Totodată, este înlăturată obligația de a achiziționa din lanțul alimentar scurt produse alimentare în proporție de 51 la sută din volumul de marfă. Legea mai înlătură și obligația comercianților de a organiza evenimente de promovare și vânzare a produselor românești. Ca urmare, comercianții vor putea organiza evenimente de promovare a produselor alimentare indiferent de originea acestora. În ceea ce privește termenele de plată, regula instituită este că termenul de plată se va stabili de către părți, fiind înlăturat termenul anterior de maxim 30 de zile calendaristice de la recepția produselor. În cazul produselor alimentare proaspete, termenul stabilit de părți nu poate fi mai mare de 14 zile lucrătoare de la recepție, noua lege mărind termenul stabilit anterior, de șapte zile calendaristice.

În ce măsură vor fi afectați producătorii

Am luat legătura cu mai mulți producători locali, însă aceştia, deși nemulțumiți de noile reglementări, au refuzat să ne ofere declarații.

Pe de altă parte, Daniel Biciilă, cofondator al băcăniilor Dasano, care comercializează produse tradiționale românești, și-a exprimat punctul de vedere în legătură cu acest subiect. Acesta consideră că, în forma sa inițială, legea intervenea în mecanismele de piață, restricționând, într-o oarecare măsură, libertățile operatorilor de retail. "Este clar că prevederile Legii 28/2020 dezavantajează producătorii români, comparativ cu prevederile anterioare, însă, din punctul meu de vedere, această lege reglementează și liberalizează piața, lăsând cererea și oferta să se echilibreze. Marii retaileri vor aduce produsele care se cer de către consumatori, așadar este de datoria noastră să alegem produse românești atunci când mergem la cumpărături, dacă dorim să susținem economia românească", a declarat Biciilă.

Preşedintele Camerei de Comerţ din Galaţi, ferm împotriva legii

Părerea producătorilor locali a fost la fel de greu de obținut, adâncindu-mi, astfel, convingerea că legea menționată, deși a cunoscut de-a lungul timpului modificări, nu a adus niciodată avantaje certe producătorilor noștri.

Ion Mocanu, președintele Camerei de Comerț, Industrie și Agricultură (CCIA) Galați, ne-a oferit, însă, declarații, arătându-și dezaprobarea cu privire la noile măsuri, care nu încurajează producția și economia românească. "Din nefericire, această lege, ca și multe altele, care sunt transpunerea unor directive europene în legislația românească, interpretată, de foarte mule ori, în mod incorect de către funcționarii români, puși să dea o formă nouă a legislației. Nu este absolut deloc în avantajul producătorilor români și le creează un dezavantaj cert producătorilor autohtoni. La nivelul Camerei de Comerț Galați, dar și la nivelul Camerei Naționale a României, în calitate de vicepreședinte, am lucrat la un material care propunea mărirea spațiilor destinate produselor românești în toate magazinele din ţară. Noua lege vine în contradicție cu ceea ce Camera de Comerț și Industrie a României a promovat către Guvernului României. Nu sunt, din punctul meu de vedere, niciun fel de justificări pentru această modificare brutală, care creează o stare de nemulțumire în rândul producătorilor români. Cred că acest lucru ar trebui regândit sau ar trebui regăsită o posibilitate. Dacă nu una care să fie în total dezacord cu legislația europeană, măcar una de ameliorare a acesteia", a declarat Ion Mocanu.

Citit 4856 ori Ultima modificare Marți, 26 Mai 2020 21:22

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.