Constanța și Galațiul, la concurență între fluvial și maritim

Constanța și Galațiul, la concurență între fluvial și maritim
Evaluaţi acest articol
(5 voturi)

Transportul portuar maritim a înregistrat în primele trei luni ale anului în curs o scădere cu 3,1 la sută faţă de primul trimestru din 2020, volumul mărfurilor descărcate crescând cu 0,5 la sută, în timp ce volumul de mărfuri încărcate s-a diminuat cu 6,3 la sută, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică.

Scăderea cu 3,1 la sută a volumului total este cauzată de diminuările înregistrate de transportul naţional cu 21,4 la sută şi de transportul de tranzit cu 14,4 la sută. În schimb, transportul internaţional pe căi navigabile interioare, respectiv prin porturile de la Dunăre, a marcat o creştere cu 22,0 la sută.

Mărfurile încărcate şi descărcate în porturile în care sunt operate nave maritime au totalizat 11,79 milioane de tone, iar transportul maritim de containere a însumat 153.000 TEU, în cursul trimestrului întâi 2021. În aceeaşi perioadă, pe căile navigabile interioare au fost transportate 7,253 milioane de tone mărfuri şi 80 TEU.

În primul trimestru din 2021, raportat la primul trimestru din 2020, activitatea din porturile care permit operarea navelor maritime a marcat scăderi pentru majoritatea porturilor. Porturile în care au fost înregistrate cele mai mari volume de mărfuri în decursul perioadei cercetate sunt: Constanţa, cu o pondere de 94,7 la sută în total, şi Galaţi, cu 4,0 la sută. În transport pe căi navigabile interioare, Constanţa a avut o pondere de 56,6 la sută a traficului de mărfuri, iar Galaţiul și-a revendicat 13,9 la sută. În Galați, cele mai importante porturi sunt Romportmet, Port Docuri și Port Bazinul Nou.

În mod particular, prin porturile de la Dunărea Maritimă din Galați, Brăila și Tulcea - care operează atât nave maritime, cât și nave fluviale - în primul trimestru al acestui an au tranzitat 2,08 milioane tone marfă, față de 1,99 milioane tone marfă în aceeași perioadă a anului trecut, per ansambul fiind înregistrat o creștere cu 1,68 la sută.

În cursul primului trimestru din 2021, a fost transportat cu preponderenţă tipul de încărcătură vrac solid, cu o pondere de 57,3 la sută în totalul mărfurilor încărcate şi descărcate. Acelaşi tip de încărcătură a dominat încărcările de mărfuri (74,2 la sută), pentru descărcări cea mai însemnată pondere fiind înregistrată de tipul de încărcătură vrac lichid (41,6 la sută).

Cele mai însemnate cantităţi de mărfuri încărcate şi descărcate au fost înregistrate în relaţie cu următorii parteneri: Rusia (2,586 milioane de tone) şi Turcia (2 milioane tone). Dintre statele membre ale Uniunii Europene, cele mai mari cantităţi de mărfuri transportate au fost înregistrate în parteneriat cu Spania (643.000 de tone) şi Grecia (389.000 de tone).

La nivelul primului trimestru din 2021, au fost încărcate volume mai însemnate din următoarele tipuri de mărfuri: produse agricole, din vânătoare şi silvicultură; peşte şi alte produse din pescuit - în proporţie de 64,3 la sută. În ceea ce priveşte mărfurile descărcate, cea mai însemnată pondere a fost deţinută de tipul de mărfuri cărbune şi lignit, ţiţei şi gaze naturale - cu 39,8 la sută.

Citit 3177 ori Ultima modificare Marți, 22 Iunie 2021 20:43

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.