Începând de la 1 iulie 2021, indemnizațiile de șomaj tehnic nu se mai decontează de la bugetul de stat, iar angajatorii care doresc să aplice măsura șomajului tehnic trebuie să suporte din bugetele proprii aplicarea acesteia. Cât trebuie însă să fie păstrate posturile pentru care firmele au luat bani de la stat pentru șomaj tehnic în ultima jumătate de an? – este întrebarea la care site-ul avocatnet.ro a dat răspunsul. Pe scurt, este interzisă desființarea acestor posturi pentru o perioadă de timp cel puțin egală cu cea în care firmele respective au beneficiat de ajutorul statului.
„Anul trecut, Legea 298/2020 a introdus în Codul muncii o nouă situație de șomaj tehnic - aceea generată de întreruperile de activitate în contextul stării de urgență sau de alertă. „La pachet” cu acest nou tip de șomaj tehnic, a venit și o interdicție de concediere, dar care se aplică și celorlalte situații de întrerupere de activitate în care statul a decontat pentru firme indemnizațiile de șomaj tehnic: ”Angajatorii nu pot desființa locurile de muncă ocupate de persoanele ale căror contracte individuale de muncă au fost suspendate în temeiul art. 52 alin. (1) lit. c) sau f), pe o perioadă cel puțin egală cu perioada suspendării pentru care au beneficiat, pentru acești salariați, de plata indemnizațiilor prevăzute la alin. (1) din bugetul asigurărilor sociale pentru șomaj” - e ultima prevedere din art. 531 din Codul muncii, introdus prin Legea nr. 298”, menționează site-ul citat.
Prevederea de mai sus vizează doar suspendările de contracte pentru șomaj tehnic care au avut loc după ce a intrat în vigoare (27 decembrie 2020). Prin urmare, toți angajatorii care au trecut angajați în șomaj tehnic din 27 decembrie 2020 și până acum și care au beneficiat de indemnizațiile decontate de la stat trebuie să țină posturile respective în organigramă cel puțin tot atâta timp cât au beneficiat de banii de la stat.