Păcat că Dunărea nu trece prin China

Păcat că Dunărea nu trece prin China
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Sectorul naval, în coborâre necontrolată * Indici în scădere pe toate planurile, în ultimii 2 ani * ANCONAV susţine că şi sectorul naval a contribuit la declanşarea crizei economice mondiale, alături de cel imobiliar şi de cel bancar * Perioada de recuperare va fi îndelungată, spun specialiştii *

Comunitatea Asociaţiilor Europene ale Constructorilor de Nave (Community of European Shipyards Associations, CESA, n.r.), din care face parte şi Asociaţia Naţională a Constructorilor de Nave din România (ANCONAV), a publicat raportul de activitate pe anul 2009.

Documentul, care prezintă trendul pieţei şi pe celelalte continente, relevă dimensiunile dezastrului din acest sector de activitate, după izbucnirea crizei economice, în 2008.

Practic, toate ţările în care există şantiere navale au raportat minusuri pe toate planurile anul trecut. Una singură a rămas pe plus: China. Gigantul asiatic a încheiat anul 2009 cu o creştere de 8,7 la sută, în comparaţie cu 2008. În rest, dezastru.

Inclusiv în România, unde efectele recesiunii au fost parcă mai vizibile decât în alte state europene. „În general, criza e mai puternică în ţările sărace”, a afirmat directorul general executiv al ANCONAV, Gelu Stan, fostul manager al Şantierului Naval Damen din Galaţi.

Indici în scădere

Din ANCONAV fac parte 8 şantiere navale, din Galaţi, Tulcea, Brăila, Constanţa, Mangalia, Drobeta Turnu Severin, Orşova şi Giurgiu, şi 37 de companii-suport. Toate au raportat scăderi ale principalilor indici, anul trecut.

Astfel, cifra de afaceri a coborât de la 774 de milioane de euro în 2008 la 742,5 milioane în 2009. Volumul de nave comerciale noi a scăzut şi el de la 714 milioane de euro acum doi ani la 705 milioane anul trecut.

Diminuări ale valorilor au fost înregistrate şi la reparaţii de nave, de la 46 de milioane de euro în 2008 la 28 de milioane în 2009, şi la producţia de nave militare, de la 14 milioane de euro acum doi ani la 9,5 milioane anul trecut.

S-au împuţinat şi comenzile – semn rău pentru industrie. Astfel, volumul contractărilor s-a înjumătăţit în 2009 faţă de 2008, în timp ce numărul de comenzi noi s-a redus de 5 ori.

Involuţia producţiei a generat automat şi o subţiere a forţei de muncă. De la 10.100 de angajaţi în sectorul direct productiv, câţi aveau şantierele navale din România în urmă cu doi ani, s-a ajuns la 8.160 de salariaţi anul trecut.

Minus şi la Galaţi

În sudul Moldovei, restructurările de personal au fost masive. În 12 luni, Şantierul Naval Damen a dat afară 1.000 de angajaţi, coborând de la 3.200 de salariaţi în 2008 la 2.200 în 2009.

Disponibilizările au continuat şi anul acesta. În luna iunie, compania mai avea 1.700 de oameni. Şi rezultatele economice au fost descendente, şantierul încheind anul 2009 cu pierderi uriaşe de peste 2 milioane de euro.

Revenirea pe plus va dura mult

O spune directorul general executiv al ANCONAV. „În industria navală discutăm de valori foarte mari, iar perioada de recuperare, până la atingerea valorilor înregistrate înainte de izbucnirea crizei economice, va fi foarte îndelungată”, a apreciat Gelu Stan.

Cu toate acestea, în piaţă au apărut deja unele semnale pozitive. „Anul acesta am primit comenzi noi, pe care nu le anticipasem”, a declarat Florin Spătaru, Human Resources and Corporate Affairs Officer la Şantierul Naval Damen Galaţi şi vicepreşedinte ANCONAV.

Totuşi, ce a produs prăbuşirea din ultimii 2 ani? Gelu Stan consideră că responsabilă pentru starea în care a ajuns industria navală este… industria navală.

„Criza mondială a fost generată atât de sectorul imobiliar şi de bănci, dar şi de sectorul naval. Armatorii au dat atât de multe comenzi de nave, încât şantierele navale au ajuns să construiască mai multe nave decât puteau folosi armatorii. Practic, doar 60-70 la sută dintre navele construite erau folosite efectiv în transportul mărfurilor. Restul nu avea activitate”, a explicat directorul general executiv al ANCONAV, Gelu Stan.

Citit 1791 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.