Traficul de mărfuri scoate porturile din criză

Traficul de mărfuri scoate porturile din criză
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Prin porturile Dunării maritime au tranzitat până acum 9,6 milioane tone marfă, cu 3,5 milioane tone mai mult decât în aceeaşi perioadă a anului 2009 * Punctul slab rămâne polarizarea transporturilor în jurul unor mărfuri-cheie * Portul Mineralier Galaţi deţine supremaţia pe Dunăre, cu perspective de creştere în continuare *

Traficul de mărfuri prin porturile dunărene creşte de la o lună la alta, Administraţia Portuară a Dunării Maritime (APDM) Galaţi fiind unul dintre puţinii agenţi economici care poate spune că hopul crizei a fost depăşit.

„În prezent, în ce priveşte traficul de mărfuri, ne situăm cu 50 la sută peste traficul din aceeaşi perioadă a anului trecut. Adică, dacă în octombrie 2009 aveam la sfârşitul lunii octombrie un trafic de mărfuri de 6,1 milioane tone, după 10 luni din 2010 avem un trafic de 9,6 milioane tone. Şi faţă de anul 2008, când a fost un trafic bun şi am avut 11 milioane de tone, cred că anul acesta vom depăşi 12 milioane tone”, a declarat Mihai Ochialbescu, directorul general al APDM Galaţi.

Rezultate încurajatoare

În ce priveşte porturile gălăţene, traficul total de mărfuri a atins la sfârşitul lunii octombrie un total de 5,36 milioane tone în condiţiile în care, în aceeaşi perioadă a anului trecut, traficul de mărfuri a fost de 3,68 milioane tone. Ca număr de nave, prin Galaţi au trecut în acest an 2.436 de nave, din care 2.049 au fost nave fluviale şi 387 maritime.

În ciuda rezultatelor încurajatoare, problema porturilor gălăţene, dar şi a celor din Tulcea şi Brăila, este că au un trafic polarizat în jurul unor mărfuri de bază şi orice variaţie a volumului acestora s-ar resimţi imediat în activitatea portuară.

„Traficul se bazează în principal pe produse metalurgice, atât produse primare, cât şi produse finite. Al doilea produs de bază este fierul vechi, care se operează în toate porturile, mai puţin Tulcea. Al treilea produs important este reprezentat de cereale. Şi, nu în ultimul rând, o altă marfă solicitată în momentul de faţă este piatra, calcarul, atât pentru Combinat, cât şi pentru lucrările de construcţii de pe braţul Măcin”, a explicat directorul APDM Galaţi.

Porturile gălăţene, la raport

Portul Mineralier Galaţi deţine supremaţia în ce priveşte traficul de mărfuri în porturile dunărene. Astfel, numai în luna octombrie, prin Portul Mineralier au trecut 258 de nave, cu 575.482 tone marfă.

Dacă luăm totalul primelor 10 luni ale acestui an, atunci se ajunge la un volum de mărfuri tranzitate de 4,8 milioane de tone, în condiţiile în care, în aceeaşi perioadă a anului trecut, traficul de mărfuri a fost de 3,1 milioane tone.

Traficul a păstrat un trend ascendent şi în Portul Docuri, chiar dacă salturile nu au fost foarte mari. Astfel, la finalul lunii octombrie se înregistra un trafic total de 245.366 tone, faţă de 204.391 tone anul trecut.

Din păcate, o descreştere a fost înregistrată după primele zece luni ale acestui an în Port Bazinul Nou, unde traficul de mărfuri a fost de 235.850 tone, în condiţiile în care, în aceeaşi perioadă a anul trecut, era de 311.794 tone.

Un caz aparte este cel al Portului Comercial Galaţi, unde dacă anul trecut nu a trecut nicio navă, anul acesta a trecut o singură navă, maritimă, ce a transportat 2.923 tone marfă, de la terminalul folosit de fabrica de ulei Prutul.

Combinatul, tare pe val

Oarece îngrijorare privind traficul de mărfuri prin Galaţi a fost generată de vestea că la nivelul conducerii ArcelorMittal s-a luat decizia închiderii, din 19 noiembrie, a furnalului 4 din combinatul gălăţean, ceea ce înseamnă implicit o scădere a producţiei.

„Nu cred că traficul prin portul Galaţi va fi afectat de acest lucru. Combinatul vrea, din câte ştiu eu, să-şi mărească producţia la anul şi ne-a solicitat să le asigurăm infrastructură portuară. Mai exact, la anul vor să deruleze prin portul Galaţi peste 3,7 milioane tone de produse finite. Anul acesta au avut aproximativ două milioane de tone de produse finite programate”.

„Deci, Combinatul aproape că îşi va dubla producţia. Probabil că, în prezent, se intră în  restrângere pe anumite capacităţi, după care urmează să-şi dea drumul pe altele”, a explicat directorul APDM Galaţi.

Într-adevăr, potrivit planurilor anunţate de conducerea Combinatului, anul viitor va fi repus în funcţiune furnalul 5, fapt ce va compensa reducerea de activitate de la furnalul 4. Prin urmare, marfă să fie, că porturi de tranzit se găsesc.

Citit 872 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.