Zgură din Combinat pentru construcţia de drumuri
Foto: Foto: Bogdan Codrescu

Zgură din Combinat pentru construcţia de drumuri
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Într-un viitor nu foarte îndepărtat este posibil ca la execuţia drumurilor din România să nu se mai folosească balast din râurile ţării, ci zgură din combinatul siderurgic gălăţean. Cel puţin asta vrea Guvernul, care lucrează la un act normativ cu un asemenea conţinut. „Este un proiect de hotărâre de Guvern prin care se încearcă substituirea balastului din albiile râurilor cu zgură din Combinat, pentru drumuri. Actul se află în avizare la Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului şi la Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, care sunt direct interesate, precum şi la Ministerul Justiţiei, pentru legalitate, şi la Ministerul Finanţelor Publice”, a declarat, pentru „Viaţa liberă”, comisarul general al Gărzii Naţionale de Mediu, Silvian Ionescu.

Conţinutul acestui document nu este cunoscut în întregime, deocamdată. Din declaraţiile făcute până acum ştim doar că Guvernul vrea să primească gratis zgură din halda de la Galaţi şi din alte depozite ArcelorMittal din ţară şi să o folosească la extinderea reţelei de drumuri a ţării. „După ce am produs-o cu sudoarea frunţii părinţilor noştri, nu este cazul să mai plătim pentru ea încă o dată. O să se pună la dispoziţia statului român”, afirma Silvian Ionescu, pe 7 iulie, la Galaţi, după o discuţie pe această temă purtată cu cu top managementul siderurgicului. El preciza că, la schimb, Guvernul va face lobby pe lângă Comisia Europeană pentru a obţine o extindere cu câţiva ani a perioadei în care ArcelorMital Galaţi mai poate exploata halda de zgură. Potrivit reglementărilor actuale, perioada se încheie în decembrie 2014.

Schimbul, în aceste condiţii, ar fi unul avantajos pentru ambele tabere. Pe de o parte, Guvernul ar avea materie primă gratuită pentru drumuri. De partea cealaltă, Combinatul ar scăpa de muntele de zgură şi ar putea folosi şi după apropiatul 2014, în producţie, fierul vechi din halda de zgură. Pierderea acestui drept ar obliga compania să cumpere fier, fapt care ar creşte costul de producere a oţelului şi, implicit, preţul său de vânzare.

Să mai spunem că, potrivit datelor făcute publice deja, România ar putea consuma 1,5-2 milioane de tone de zgură pe an la proiectele curente de infrastructură. În halda de zgură de la Galaţi sunt depozitate 60-70 de milioane de zgură, cărămizi, var, praf de calcar, steril şi fier vechi – deşeuri industriale acumulate din anul 1968.

Citit 4028 ori Ultima modificare Miercuri, 02 Noiembrie 2011 23:43

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.