Cale ferată, caut manager
Foto: Foto: Bogdan Codrescu

Cale ferată, caut manager
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

CFR SA licitează mâine, la sediul Bursei Române de Mărfuri, 34 de linii de cale ferată, pe care le oferă spre închiriere operatorilor privaţi din sectorul feroviar. Patru dintre linii se află pe raza Centrului Regional de Exploatare, Întreţinere şi Reparaţii Galaţi, fosta Regională de Infrastructură. Momentul este oportun redeschiderii discuţiei despre eficienţa transportului feroviar de stat în raport cu cel privat. Un exemplu grăitor avem chiar în ograda noastră. Pe secţia Galaţi - Bârlad, CFR Călători mergea în pierdere cu doar 12.000 de călători pe lună, la sfârşitul anului trecut. După ce linia a fost preluată de o firmă privată, numărul de călători a crescut cu 400 la sută!

Secţia Galaţi - Bârlad a ieşit din zona pierderilor

În decembrie 2010, atunci când a „sărit de pe şina” Galaţi - Bârlad, CFR Călători avea acolo trei perechi de trenuri în circulaţie: dis-de-dimineaţă, la prânz şi seara. Cursele nu adunau decât 12.000 de călători lunar, potrivit datelor furnizate de companie la acea vreme. Oficiali din sistemul feroviar de stat spuneau atunci că numărul de călători este prea mic ca să acopere cheltuielile de transport ridicate – CFR Călători opera pe acea secţie cu trenuri mari, cu locomotive şi vagoane – şi să se poată vorbi de o activitate rentabilă.

Acum, la aproape un an de la preluarea secţiei de către operatorul privat Transferoviar Călători, numărul de călători a ajuns la circa 60.000 de călători pe lună! În ceea ce priveşte rentabilitatea, reprezentanţii firmei vorbesc în termeni optimişti. „Activitatea pe secţia Galaţi - Bârlad este bună. Încasările sunt mai mari decât ne-am fi aşteptat şi, raportându-le la cheltuieli, putem spune că nu suntem pe pierderi”, a declarat directorul adjunct de la Transferoviar Călători, Constantin Oprea. Cum a fost posibilă ieşirea din zona gri?

Reţeta: trenuri uşor de întreţinut şi curse dese

Constantin Oprea spune că reţeta succesului este foarte simplă. „În primul rând, operăm cu automotoare, care sunt uşor de întreţinut. Încercăm să oferim condiţii cât mai bune de călătorie, siguranţă, confort şi o durată rezonabilă a călătoriei. Apoi, avem nouă perechi de trenuri pe zi, care circulă la fiecare două-trei ore. Nevoile de transport ale populaţiei sunt complexe şi, oferindu-i în special un orar flexibil, am reuşit să o readucem în trenuri. Înainte, mulţi dintre elevii şi navetiştii care ne sunt clienţi preferau să circule cu microbuzele ori să stea în gazdă în oraşele de destinaţie”, a explicat directorul adjunct de la Transferoviar Călători.

„Infrastructura feroviară nu e fată mare”

Preluarea în gestiune şi exploatarea unei linii de cale ferată nu e o treabă atât de uşoară pe cât reiese, poate, din discursul lui Constantin Oprea. Alţi privaţi din sectorul feroviar spun că, înainte să faci bani, trebuie să bagi bani. „Atunci când închiriezi o linie de la stat, trebuie să lucrezi foarte mult pe ea, pentru că infrastructura e foarte proastă, nu e «fată mare». Trebuie să investeşti în linie, ca să poţi creşte viteza de rulare, să diminuezi durata cursei şi să atragi călători”, a declarat, sub protecţia anonimatului, reprezentantul unei firme private de transport feroviar din ţară.

Subvenţiile pentru privaţi ar putea fi reduse

Acesta a atras atenţia şi asupra unui alt element important în ecuaţia profitabilităţii pe calea ferată. „Ministerul Transporturilor ne acordă nouă, operatorilor privaţi, o subvenţie egală cu cea pe care i-o oferă propriei companii, CFR Călători. Noi gestionăm bine subvenţia şi creştem, în timp ce CFR Călători nu o gestionează prea bine şi acumulează pierderi. În aceste condiţii, conducerea ministerului nu ne priveşte prea bine şi s-ar părea că la anul ne va reduce subvenţia. O asemenea măsură ne va obliga să diminuăm numărul de curse sau chiar să îi returnăm statului liniile. Asta va afecta populaţia, care, cel mai probabil, se va întoarce la transportul rutier”, a spus sursa citată.

Ce se licitează mâine?

Patru secţii de pe raza fostei Regionale Galaţi sunt oferite mâine spre închiriere, pentru următorii patru ani. Este vorba de tronsoanele Tecuci - Făurei, Mărăşeşti - Panciu, Buzău - Berca şi Comăneşti - Moineşti. Pe Tecuci - Făurei, CFR Călători are doar 1.000 de călători pe lună. Acest tronson este licitat la pachet cu celelalte trei. Preţul de pornire pentru întreg pachetul este 134.700 de lei, suma reprezentând chiria anuală pe care viitorul gestionar al celor patru secţii i-o va plăti Companiei Naţionale de Căi Ferate. Câştigător va fi cel care oferă preţul cel mai mare.

La licitaţia cu strigare de mâine, care fusese programată inițial pentru astăzi, mai sunt oferite spre închiriere alte şase pachete de secţii feroviare, aflate pe teritoriul fostelor Regionale Bucureşti, Craiova, Timişoara, Cluj, Braşov şi Iaşi.

Jucătorii din piaţă s-au declarat, însă, rezervaţi în privinţa succesului licitaţiei. Ei au spus că, din dorinţa de a scăpa de cât mai multe dintre liniile care le generează pierderi celor de la CFR Călători şi CFR Marfă, fratele CFR SA a oferit spre închiriere de această dată nu linii, ci pachete de linii. Operatorii privaţi argumentează că abordarea este fundamental greşită, întrucât niciunul dintre ei nu-şi asumă riscul de a fi sufocat de un volum de investiţii şi de muncă pe care nu ştiu dacă-l pot duce.

Citit 3485 ori Ultima modificare Miercuri, 09 Noiembrie 2011 23:12

9 comentarii

  • postat de iri
    Joi, 10 Noiembrie 2011 21:32
    Câteva argumente .... nesemnificative!!!!
    - Firma de transport privat Galaţi - Bârlad este din Cluj (salutări d-lui BOC)
    - Subvenţia de la stat este în proporţie de 90%
    - Toate încasările intră în buzunarul patronului
    - Maxi taxi pe relaţia Galaţi - Bârlad nu mai există, deoarece nu mai au licenţă!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    - Bietul călător nu mai are alt mijloc de transport, în afara trenului.
    - A crescut semnificativ viteza de deplasare, pe o infrastructură ,,varză"
    - În aceste condiţii, cum să nu crească cu 400% traficul?
    0
    0
    Raportează
  • postat de calatorul
    Joi, 10 Noiembrie 2011 20:52
    Raspuns catre "Calatorul". Din cate stiu eu, sectia Galati - Barlad, era scoasa la licitatie pentru inchiriere inca din 2005. Pana in 2010 nu s-a incumetat nimeni sa inchirieze. Asa ca nu se poate spune ca a fost scoasa peste noapte la licitatie, pentru a se umple de bani nu stiu cine. Mai mult, cred ca in 2005 erau mai multi calatori in trenurile CFR Calatori. Eu cred ca sectia era condamnata la desfiintare, asa cum se va intampla cu cateva sectii pe care, daca nu vor avea noroc sa fie inchiriate, CFR Calatori a declarat ca va intrerupe circulatia trenurilor, datorita pierderilor inregistrate cu aceste sectii. Sa inteleg ca preferati varianta de dinainte de preluare a sectiei?! Sa ne intelegem, daca sectia nu suporta marirea vitezei, probabil ca nu se intampla. Din cate cunosc eu, mai au o sectie pe regionala Galati, preluata inaintea sectiei Barlad, si acolo nu au operat marirea vitezei. Asa ca se naste o intrebare. Nu cumva au nimerit pe o sectie pe care se putea circula cu o viteza mai mare?! CFR SA si CFR Calatori nu sunt in relatii prea bune. Se acuza reciproc de faptul ca le merge rau. CFR acuza CFR Calatori ca micsoreaza numarul de trenuri si nu elimina coruptia. CFR Calatori acuza CFR SA ca nu intretine linia si majoreaza timpii de mers. Si uite asa ramanem fara cale ferata. Asa ca prefer varianta preluarii sectiilor de catre cei care reusesc sa faca ceva, totusi. NU au avut probleme deosebite, pana acum din cate stiu eu. Si daca s-a majorat viteza fara probleme, nu este un lucru bun?!! Cei care castiga cel mai mult sunt sunt calatorii care ajung mai repede acasa sau la locul de munca. Cu ocazia asta elevii care invata la Galati, folosesc trenul ca mijloc de transport la un pret de 4 ori mai mic decat pretul pe care il plateau la microbuze. O fi rau??! Prefer sa castige unii bani, dar sa gestioneze bine calea ferata decat varianta de dinainte pe care inteleg ca o preferati. Intre Faurei si Buzau (magistrala de cale ferata), in curand se va circula cu 30 km/h. E mai mult decat evident.
    0
    0
    Raportează
  • postat de calatorul
    Joi, 10 Noiembrie 2011 16:23
    pai sa ne explice domnul Oprea Constantin cum e posibil ca dupa ce a inchiriat linia Galati- Birlad a doua zi a marit viteza de deplasare a trenurilor fara sa investeasca nici macar un leu in aceasta linie.Asa ca, daca domnu Oprea spune ca infrastructura feroviara nu este fata mare eu zic ca infrastructura este o fata mare care ii baga bani foarte multi in buzunare.
    0
    0
    Raportează
  • postat de feroviarul
    Joi, 10 Noiembrie 2011 16:20
    Precizare catre dl. Didi. Ma simt nevoit sa intervin asupra problemei subventiei. Probabil ca lucrati in domeniul feroviar, dar in partea de stat. Exista o confuzie in randul personalului feroviar, chiar si in randul personalului CFR Calatori cu functii de conducere, cum ca subventia acordata de stat pentru transportul feroviar de calatori se acorda diferit operatorului national de transport fata de operatorii privati de calatori. E normal sa fie aceasta confuzie, din moment ce chiar Ministrul Transporturilor a declarat ca operatorii privati beneficiaza de nu stiu ce facilitati. De ce facilitati??!! Nu a stiut sa spuna. Nu e decat pura dezinformare. Legislatia privitoare la acordarea subventiei nu face diferenta intre sectorul de stat si cel privat (vezi HG nr. 2408/2004). Si va asigur ca asa este. Daca veti intreba conducerea CFR Calatori, veti vedea ca am dreptate. Ati cazut victima dezinformarii. In ceea ce priveste afirmatiile dumneavoastra despre siguranta circulatiei, am o rezerva. De regula, conducerile executive ale operatorilor privati sunt formate din feroviari cu experienta. Pe sectia Galati - Barlad au fost facute multe lucrari de inlocuire a elementelor de infrastructura uzate, lucru care inainte de preluare era aproape imposibil. In plus, se preconizeaza in perioada urmatoare, lucrari mecanizate de intretinere a caii tot pe aceasta sectie.
    0
    0
    Raportează
  • postat de flo
    Joi, 10 Noiembrie 2011 09:29
    imi place ca directorul de la tfc vorbeste in termeni draguti de cfr, afimand ca cf-ul nu gestioneaza PREA BINE fondurile! exprimare corecta ar fi ca cfr-ul nu gestioneaza nimic, pt ca toti fura, incepand de la directori (de altfel dovedit), si pana la ultimul din grila de salarizare! de aia nu se termina lucrarile incepute in urma cu zeci de ani, gen tunel, electrificare barbosi-tecuci, gara cfr galati,de aia ies in pierdere, de aia pierd calatori! in craiova a murit cineva impiedicandu-se pe peron! uitati-va la peronul dintre linia 2 si 3 din gara barbosi sa vedeti ca in curand o sa moara cineva si acolo! peron plin de capcane! a ramas asa de cand e gara! este un dezastru la cfr!
    0
    0
    Raportează
  • postat de anti mafia maxi-taxi
    Joi, 10 Noiembrie 2011 09:19
    calatori seriosi, cautam operator serios care sa ne duca la destinatie mai repede, mai confortabil, pe ruta galati-marasesti, unde viteza medie a cfr-ului este de 30km/h! este incredibil cum poti face 12 km de la galati la barbosi in 26 minute!!!!!!!!
    0
    0
    Raportează
  • postat de George
    Joi, 10 Noiembrie 2011 08:33
    Didi tu confunzi mecanicii profesionisti cu metehnele manelarilor cocalari de pe microbuze. or fi ambii privati dar diferenta intre profesionalismul lor e ca de la cer la pamant.
    0
    0
    Raportează
  • postat de Didi
    Joi, 10 Noiembrie 2011 04:11
    .Asa ca domnilor ziaristi informati-va mai intai.Mai bine faceti o ancheta si itrebatii pe mai marii de la CFR de ce nu au procedat la fel ca operatorul privat de transport,inainte de a inchiria aceste linii.
    0
    0
    Raportează
  • postat de Didi
    Joi, 10 Noiembrie 2011 04:07
    Numai minciuni.Operatorii privati de transport nu mai respecta nicio regula de siguranta a circulatiei pe calea ferata.Exploateaza la maxim personalul care lucreaza la siguranta periclitand astfel(depasirea orelor de munca la sigranta)si siguranta calatorilor.Cat despre subventia de la stat,aceasta nu a fost niciodata la fel ca si a companiei de stat,asta asa este. Numai ca acel reprezentant al operatorului privat uita sa spuna ca statul lucreaza in favoarea lui aplicand subventia pe tren/Km si nu pe calator/Km.
    0
    0
    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.