Cale ferată, caut manager
Foto: Foto: Bogdan Codrescu

Cale ferată, caut manager
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

CFR SA licitează mâine, la sediul Bursei Române de Mărfuri, 34 de linii de cale ferată, pe care le oferă spre închiriere operatorilor privaţi din sectorul feroviar. Patru dintre linii se află pe raza Centrului Regional de Exploatare, Întreţinere şi Reparaţii Galaţi, fosta Regională de Infrastructură. Momentul este oportun redeschiderii discuţiei despre eficienţa transportului feroviar de stat în raport cu cel privat. Un exemplu grăitor avem chiar în ograda noastră. Pe secţia Galaţi - Bârlad, CFR Călători mergea în pierdere cu doar 12.000 de călători pe lună, la sfârşitul anului trecut. După ce linia a fost preluată de o firmă privată, numărul de călători a crescut cu 400 la sută!

Secţia Galaţi - Bârlad a ieşit din zona pierderilor

În decembrie 2010, atunci când a „sărit de pe şina” Galaţi - Bârlad, CFR Călători avea acolo trei perechi de trenuri în circulaţie: dis-de-dimineaţă, la prânz şi seara. Cursele nu adunau decât 12.000 de călători lunar, potrivit datelor furnizate de companie la acea vreme. Oficiali din sistemul feroviar de stat spuneau atunci că numărul de călători este prea mic ca să acopere cheltuielile de transport ridicate – CFR Călători opera pe acea secţie cu trenuri mari, cu locomotive şi vagoane – şi să se poată vorbi de o activitate rentabilă.

Acum, la aproape un an de la preluarea secţiei de către operatorul privat Transferoviar Călători, numărul de călători a ajuns la circa 60.000 de călători pe lună! În ceea ce priveşte rentabilitatea, reprezentanţii firmei vorbesc în termeni optimişti. „Activitatea pe secţia Galaţi - Bârlad este bună. Încasările sunt mai mari decât ne-am fi aşteptat şi, raportându-le la cheltuieli, putem spune că nu suntem pe pierderi”, a declarat directorul adjunct de la Transferoviar Călători, Constantin Oprea. Cum a fost posibilă ieşirea din zona gri?

Reţeta: trenuri uşor de întreţinut şi curse dese

Constantin Oprea spune că reţeta succesului este foarte simplă. „În primul rând, operăm cu automotoare, care sunt uşor de întreţinut. Încercăm să oferim condiţii cât mai bune de călătorie, siguranţă, confort şi o durată rezonabilă a călătoriei. Apoi, avem nouă perechi de trenuri pe zi, care circulă la fiecare două-trei ore. Nevoile de transport ale populaţiei sunt complexe şi, oferindu-i în special un orar flexibil, am reuşit să o readucem în trenuri. Înainte, mulţi dintre elevii şi navetiştii care ne sunt clienţi preferau să circule cu microbuzele ori să stea în gazdă în oraşele de destinaţie”, a explicat directorul adjunct de la Transferoviar Călători.

„Infrastructura feroviară nu e fată mare”

Preluarea în gestiune şi exploatarea unei linii de cale ferată nu e o treabă atât de uşoară pe cât reiese, poate, din discursul lui Constantin Oprea. Alţi privaţi din sectorul feroviar spun că, înainte să faci bani, trebuie să bagi bani. „Atunci când închiriezi o linie de la stat, trebuie să lucrezi foarte mult pe ea, pentru că infrastructura e foarte proastă, nu e «fată mare». Trebuie să investeşti în linie, ca să poţi creşte viteza de rulare, să diminuezi durata cursei şi să atragi călători”, a declarat, sub protecţia anonimatului, reprezentantul unei firme private de transport feroviar din ţară.

Subvenţiile pentru privaţi ar putea fi reduse

Acesta a atras atenţia şi asupra unui alt element important în ecuaţia profitabilităţii pe calea ferată. „Ministerul Transporturilor ne acordă nouă, operatorilor privaţi, o subvenţie egală cu cea pe care i-o oferă propriei companii, CFR Călători. Noi gestionăm bine subvenţia şi creştem, în timp ce CFR Călători nu o gestionează prea bine şi acumulează pierderi. În aceste condiţii, conducerea ministerului nu ne priveşte prea bine şi s-ar părea că la anul ne va reduce subvenţia. O asemenea măsură ne va obliga să diminuăm numărul de curse sau chiar să îi returnăm statului liniile. Asta va afecta populaţia, care, cel mai probabil, se va întoarce la transportul rutier”, a spus sursa citată.

Ce se licitează mâine?

Patru secţii de pe raza fostei Regionale Galaţi sunt oferite mâine spre închiriere, pentru următorii patru ani. Este vorba de tronsoanele Tecuci - Făurei, Mărăşeşti - Panciu, Buzău - Berca şi Comăneşti - Moineşti. Pe Tecuci - Făurei, CFR Călători are doar 1.000 de călători pe lună. Acest tronson este licitat la pachet cu celelalte trei. Preţul de pornire pentru întreg pachetul este 134.700 de lei, suma reprezentând chiria anuală pe care viitorul gestionar al celor patru secţii i-o va plăti Companiei Naţionale de Căi Ferate. Câştigător va fi cel care oferă preţul cel mai mare.

La licitaţia cu strigare de mâine, care fusese programată inițial pentru astăzi, mai sunt oferite spre închiriere alte şase pachete de secţii feroviare, aflate pe teritoriul fostelor Regionale Bucureşti, Craiova, Timişoara, Cluj, Braşov şi Iaşi.

Jucătorii din piaţă s-au declarat, însă, rezervaţi în privinţa succesului licitaţiei. Ei au spus că, din dorinţa de a scăpa de cât mai multe dintre liniile care le generează pierderi celor de la CFR Călători şi CFR Marfă, fratele CFR SA a oferit spre închiriere de această dată nu linii, ci pachete de linii. Operatorii privaţi argumentează că abordarea este fundamental greşită, întrucât niciunul dintre ei nu-şi asumă riscul de a fi sufocat de un volum de investiţii şi de muncă pe care nu ştiu dacă-l pot duce.

Citit 3576 ori Ultima modificare Miercuri, 09 Noiembrie 2011 23:12

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.