Ţigări la frontiere - Contrabandă, vameşi şi ascunzători pe roţi
Foto: Foto: Sorin Pană

Ţigări la frontiere - Contrabandă, vameşi şi ascunzători pe roţi
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Reducerile de personal au pus vămile gălăţene în dificultate * La control, de la „dat la şaibă” la senzorii ROBOSCAN * Protocol peste Prut cu efect încă aşteptat * „Exportatori” la ei, contrabandişti la noi *

Prin punctele gălăţene de trecere a frontierei de la Giurgiuleşti şi Oancea trec zilnic, în medie, aproape 3.400 de persoane, peste 1.200 de autoturisme şi 180 de automarfare. Desigur, marea majoritate este formată din persoane oneste, dar asta nu înseamnă că vigilenţa personalului de la frontieră nu este pusă la încercare de contrabandiştii de ţigări şi nu numai. Practic, între vameşi şi contrabandişti există un fel de „cursă a înarmărilor” cu tehnici, mijloace fie de ascundere a mărfurilor de contrabandă, fie de depistare a lor. Din păcate, ca număr de „combatanţi”, numărul vameşilor a fost redus pe logica reducerii cheltuielilor bugetare. Rezultatul? „Avem o problemă cu lipsa de personal. La momentul acesta avem şase persoane pe tură, asta teoretic. Practic ai patru, pentru că unii sunt în concediu, poate altul este în concediu medical. Lucrezi cu patru oameni şi ai pista de intrare, pista de ieşire, pista de marfă. Dacă ai norocul sau poate ghinionul să ai vreo suspiciune şi trebuie să desfaci o maşină, desfaci la şaibă. Ca să dai un rezervor jos durează vreo două ore, dacă se descoperă ceva mai durează vreo două ore să faci actele. Ai terminat un flux de marfă!”, ne-a explicat Mihail Bucur, şeful Direcţiei Vamale Galaţi.

Captură în direct

Într-adevăr, la Giurgiuleşti, acolo unde şef de Birou Vamal este Petrică Munteanu, am văzut şi noi pe viu ce înseamnă o astfel de „aventură”. Urcat pe ramă, un BMW ce părea cât se poate „de onorabil”, s-a dovedit a fi o veritabilă ascunzătoare pe roţi. De la apărătoarele aripilor, carcasa bordului până chiar la o baterie de maşină, toate erau burduşite de pachete de ţigări! Maşina, automat confiscată. Urmau să se facă actele de inventar şi de aplicare a sancţiunii conform legii. În acest an, media capturilor în vămile gălăţene a fost de 571 de pachete de ţigări pe zi. Au fost şi zile şi cu câte şapte maşini descoperite ca având lăcaşuri special amenajate pentru contrabandă! „De obicei, după ce descoperim o metodă, se duce vorba şi persoanele certate cu legea caută alte metode. De la an la an se îmbunătăţesc tehnicile, acelaşi lucru trebuie să-l facem şi noi: să fim şi chimişti, mecanici, fitosanitari, să ştim ce înseamnă o testare pentru droguri,  psihologie”, ne spune şeful Biroului Vamal Giugiuleşti, Petrică Munteanu. 

Şi roboţii se strică, nu-i aşa?

Factorul uman este, desigur, cel mai important, trebuie să ai fler pentru a-i descoperi pe cei ce încearcă să încalce legea, dar la fler ţi experienţă îţi mai trebuie şi ceva tehnică. Din acest punct de vedere, atât odată cu aderarea României la UE, cât şi din perspectiva aderării la Spaţiul Schengen s-au făcut investiţii destul de consistente, iar denumiri precum ROBOSCAN, RAPISCAN, Porţi de Radiaţii te duc cu gândul la filmele SF. Ce-i drept, senzorii unei astfel de aparaturi pot „citi” şi un TIR fără măcar să-i deschizi remorca, pot depista armament, droguri pot descoperi dintr-o „privire” orice ascunzătoare. Cel puţin, în teorie…

La modul practic, nici măcar ROBOSCAN – un camion dotat cu braţ special dotat cu senzori la care se adaugă un soi de rulotă din care operatorul poate controla de la distanţă, prin calculator, operaţiunile de inspectare – nu este infailibil. Invenţie românească, ROBOSCAN-ul realizat de MB Telecom SRL a câştigat şi Marele Premiu al Expoziţiei Internaţionale de Inventică din 2009 de la Geneva, dar în practică mai dă şi rateuri. La asta se mai adaugă şi un necesar de 30 de litri de motorină pe oră pentru asigurarea alimentării cu energie…  Şi moldovenii au un scanner, unul cu raze X, mai puternic chiar decât al nostru şi, se pare, mai fiabil… Din câte ne-a explicat şeful Direcţiei Vamale Galaţi, pentru că scanerele noastre dădeau des rateuri, ca măsură de siguranţă s-a încheiat cu partea moldovenească un protocol de colaborare. Pe de altă parte, datele comunicate de dincolo de Prut sunt adesea interpretate cu rezerve. „Teoretic, totul este frumos. O persoană poate spune orice. Legislaţia le permite să facă export de ţigări. Dacă plăteşte o taxă modică, cineva poate trece şi cu zece baxuri de ţigări. I-am rugat (pe vameşii moldoveni – n.r.) să ne semnaleze şi nouă, „vezi că să persoana cutare face export de zece baxuri”, dar nu prea avem astfel de semnale…”, ne-a declarat Mihail Bucur. Şi uite aşa, din „exportator”, până în vama românească o persoană poate deveni contrabandist.  În momentul vizitei noastre la Giurgiuleşti, ROBOSCAN era de vreo două zile întors la datorie. Până când, rămâne de văzut.

Chiar şi cu păţanii de genul celor amintite mai sus, vameşii gălăţeni dau asigurări că nu le scapă aproape nimic. Atunci, cum intră în ţară milioane de pachete de ţigări, aceasta este o întrebare „la care ar trebui să răspundă alte instituţii”, zic reprezentanţii Vămii. După cum se ştie, şi la Galaţi, referitor la transportul interceptat la Bereşti se află în desfăşurare o anchetă. Instituţiile abilitate cu cercetările în acest caz ne-au dat asigurări că vinovaţii vor fi identificaţi şi pedepsiţi. Nu ne rămâne decât să urmărim dacă promisiunea va fi onorată.

Citit 5607 ori Ultima modificare Luni, 05 Decembrie 2011 17:44

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.