Efectul de Moş Crăciun umple magazinele

Efectul de Moş Crăciun umple magazinele
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* S-a dat startul în marea întrecere a cumpărăturilor de iarnă * Comercianţii mizează pe încasări mai mari cu 50 la sută decât în restul anului * În materie de jucării, Moş Crăciun s-a născut în… China * Porţia de dulciuri creşte cu 50 la sută * Pentru amatorii de „delicatese”, bijuterii şi parfumuri * Cu televizorul, frigiderul şi aragazul pe uliţă *

Creşterea substanţială a comenzilor, buluc de clienţi, promoţii, oferte pe toate gusturile, „Ho, ho, ho!”, bani şi iar bani cu clinchet în buzunare comercianţilor mai ceva ca zurgălăii din „jingle-bells” formează feeria afacerilor de iarnă. Moş Neculai şi acţiunea „Ghetuţele la geam” a dat, ieri, startul în marea întrecere a shoppingului de iarnă! Dacă este să ne luăm după statistici, sărbătorile de iarnă aduc o creştere de aproximativ 50 la sută a vânzărilor de mărfuri în comerţul cu amănuntul, asta pentru a nu mai pune la socoteală că oamenii de afaceri se bazează mai mult pe efectul de Moş Crăciun decât pe măsurile anti-criză.

Sărbători dulci la pachet

De departe, partea leului va reveni comerţului cu dulciuri şi jucării. Pe străzile Galaţiului se mai păstrează încă aroma de zahăr ars de la Sărbătorile de Sfânul Andrei, aşa că nu mai este decât un pas până minunile de ciocolată şi marţipan din galantarele magazinelor. În evidenţă ies pachetele special concepute pentru sărbătorile de iarnă. Hipermarketurile au deja o vastă experienţă în acest sens şi cu preţuri de la 5 la 15 lei găseşti cadouri cu dulciuri asortate, standardizate şi în producţie de serie. În aceste condiţii, nici nu-i de mirare că hipermarketurile, per ansamblu, se aşteaptă în decembrie la creşteri a vânzărilor chiar şi cu peste 50 la sută faţă de lunile precedente, în condiţiile în care acest gen de comerţ reprezintă cam 80 la sută din piaţă. Dar şi comercianţii din magazinele mai mici încearcă să ţină pasul cu trendul de iarnă şi vin cu propriile oferte.

„Din ce avem, încercăm să facem un pachet care să nu treacă, să spunem de 10 lei - o ciocolată, o cutiuţă cu bomboane, nişte napolitane. Prezentarea contează foarte mult, pentru că, de obicei, este vorba de cadouri. Sau, în perioada serbărilor, vine „moşul” şi ia astfel de cadouri pentru câte o clasă de copii de la grădiniţă sau de la şcoală. Eventual se mai poate negocia un discount… ”, ne-a  mărturisit Petruţa, de la unul din magazinele alimentare din Micro 19.

Nu departe de ea sunt şi magazinele care printre altele vând şi jucării. „Marfa o aducem de la depozitele din Bucureşti. Am încercat să găsim jucării nici prea-prea, nici foarte-foarte. De exemplu, avem o albinuţă care cântă şi are pe ea şi nişte litere, forme, luminiţe, cu aripioare, la 30 de lei…”, ne spune Maria Buzura, dealer oficial pentru Moş Crăciun cu vechime în branşă de mai bine de 15 ani! Mare căutare mai au roboţii de toate felurile şi de pe toate planetele (10-250 de lei), maşinuţele teleghidate - cele mai ieftine undeva la 25 de lei, dar şi seturile de prinţesă (5-20 de lei), bebeluşii care cântă, strigă şi, eventual, dansează, cei de vârf de serie fiind şi la aproape 500 de lei bucata! Cine vrea o Barbie sau un Spiderman „adevărat” trebuie să fie pregătit să scoată din buzunar cel puţin 75-100 de lei. Disponibile mai sunt şi sosiile „Doly-Dong” şi „Speederman” la doar 9 lei…  În materie de jucării nu se poate să nu remarcăm un lucru: Moş Crăciun nu s-a născut în Finlanda, ci undeva prin China, în cel mai bun caz în Hong-Kong…

Discount de cojocul fiecăruia

Vânzările, fără îndoială, cresc în această perioadă, dar poate nu la fel de mult ca „în vremurile bune”, de dinainte de sezonul de iarnă 2008. „Nu mai are lumea bani!”, a devenit un fel de şlagăr printre comercianţi, iar dacă atmosfera este la fel de animată ca înainte, asta nu înseamnă că este şi la fel de profitabilă. Magazinele de lux nu prea au apucat să prindă rădăcini la Galaţi, chiar şi cele „middle-class” sunt destul de rare, iar oraşul nu se poate lăuda nici măcar cu un mall, chiar dacă „pe hârtie” avem vreo patru în fază de proiect. Ofertele cele mai atractive sunt, în această perioadă, printre comercianţii rămaşi pe baricade, în zona de confecţii şi încălţăminte. Aici se regăsesc majoritatea reducerilor, cuprinse în general între 15 şi 20 la sută, fie pentru lichidarea unor stocuri, fie pentru promovarea noilor colecţii. De asemenea, tot aici întâlnim cel mai des sistemul de discounturi aplicat pentru cumpărăturile peste anumite sume, un îndemn la cumpărături pentru toată familia sau chiar în grupuri de prieteni.

Cadou în culori sau stoarcere automată

La categoria grea în materie de shopping, unde „moşul” trebuie să aibă un portofel ceva mai gros, în „pole position” se află magazinele de electronice şi electrocasnice. Pentru sezonul 2011 se estimează un vârf al vânzărilor în materie de electronice, cu creşteri semnificative, chiar şi de peste 30 la sută, în domeniul IT, telefonie, televizoare, dar şi electrocasnice. „De obicei, de sărbători se cumpără lucruri care nu prea ţi le permiţi în mod normal cu alte ocazii. Toată lumea simte nevoia să facă sau să-şi facă un cadou care, poate, în alte condiţii nu şi l-ar permite. În plus, de obicei în această perioadă se mai dau prime, salarii suplimentare, iar lumea simte nevoia să se aleagă cu ceva de pe urma acestor bani. Cam astea sunt ocaziile în care îţi cumperi un televizor, un frigider, o maşină de spălat, iar la asta ajută şi sistemele de creditare propuse de diverse instituţii financiare care vin cu ceva oferte în perioada asta, tocmai pentru a atrage noi clienţi”, ne-a explicat Cristi I., de la unul dintre marile magazine de electronice şi electrocasnice din Galaţi.

Parfum de iarnă

Un segment aparte în produsele de lux îl constituie bijuteriile şi parfumurile. Sărbătorile de iarnă vor aduce pe aceste segmente creşteri de aproximativ 20 la sută a vânzărilor, dar piaţa se bazează în prezent mai mult pe „nucleul dur” al unei categorii de clienţi pentru care, cu sau fără criză, banii nu sunt neapărat o problemă. „Un parfum bun costă. Dar e vorba de calitate, de rafinament, iar acestea sunt lucru care întotdeauna au fost scumpe. Şi au şi aşa, o valoare de simbol, ceva romantic... Ce-i drept, dacă înainte se lua un „simbol” Dior sau Hugo Boss de 100 ml, acum s-ar putea să fie doar de 75 ml sau 50 ml…”, ni se explică la unul dintre magazinele de parfumerie. Bijuteriile au avut anul acesta o şansă în plus prin aprecierea preţului aurului. Bijuteriile sunt nu numai frumoase, ci şi o bună investiţie pentru vremuri în care nici cu moneda euro nu este prea clar ce se va întâmpla…

Dacă spiritul Sărbătorilor de iarnă va fi suficient pentru a relansa comerţul şi, eventual, pentru a menţine optimismul şi în perioada următoare, rămâne de văzut. Una peste alta, noi să fim sănătoşi, că iarna, sub o formă sau alta, tot vine peste noi. Buzunarul să ne ţină.

Citit 1866 ori Ultima modificare Marți, 06 Decembrie 2011 23:04

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.