Ecuaţia Galaţi - Brăila şi capriciile administraţiei locale

Ecuaţia Galaţi - Brăila şi capriciile administraţiei locale
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Economist, scriitor, dar cunoscut mai ales ca om politic, Varujan Vosganian s-a aflat în aceste zile la Galaţi. Ca fost ministru ne-a răspuns la câteva provocări pe teme economice în general şi de dezvoltare locală în special.

Necunoscutele economiei locale

- Se dă o ecuaţie în care avem două oraşe, cu două şantiere navale, un combinat, definite pe acelaşi interval de fluviu, ca numitor comun. Din cauza căror necunoscute cele două elemente de bază nu se suprapun?
- Ecuaţie ar fi dacă am pune şi „a+b=c”, acel “c” fiind proiectul pe care bunul meu prieten, Laurenţiu Ulici, îl visa odată, acel Braigal în care cele două oraşe ar fi alcătuit o zonă economică şi urbană comună.
Şi acum vine întrebarea de ce „a” şi „b” nu au acelaşi domeniu de definiţie ca să poată fi compatibile. Răspunsul stă în modul în care liderii politici şi administrativi au colaborat, pe de o parte, dar şi în modul în care s-a aplicat matricea aplicării resurselor locale în România şi în care liderii au „fructificat” mândria locală mai degrabă ca pe o muniţie decât ca pe o resursă. Dincolo de asta, eu cred că nu există niciun motiv serios ca cele două mari oraşe să nu construiască o structură economică unitară. Sunt numai capricii locale, cel puţin la nivelul percepţiei mele.
- Avem aici trei legende, inclusiv sau mai ales, electorale. Pod, aeroport, megalopolis. O ordine fezabilă pentru realizarea lor?
- În ordinea posibilităţii, cea mai uşor de realizat este megalopolisul. Necesită doar o bună înţelegere din partea administraţiilor locale şi apoi dezvoltarea unor proiecte comune, de la parcuri tehnologice, până la formule de reprezentare în străinătate, inclusiv prin utilizarea camerelor de comerţ.
A doua ca posibilitate şi necesitate este podul. Dar trebuie inclus într-un proiect naţional al infrastructurii. Nu se poate face decât într-un proiect de anvergură, care să aibă în vedere modernizarea de ansamblu.
Aeroportul nu a avut la Bucureşti prea mulţi emisari din partea Dunării de Jos, nu a fost susţinut cu prea multă convingere. Din punct de vedere economic, s-ar justifica cu o singură condiţie: ca el să lege Galaţiul de Europa şi nu de Bucureşti.

Administrarea fiscală a UE şi managementul străin

- Trei avantaje şi trei dezavantaje ale tratatului de administrare fiscală, presupunând că el va fi ratificat.
- Avantajul unei astfel de tratat este acela că poate crea o construcţie exterioară care să domolească excesele din interior. În mare parte, ce s-a întâmplat bun în aceşti 20 de ani a fost rezultatul constrângerilor din străinătate. Democratizarea, în planul drepturilor omului, s-a datorat Consiliului Europei, extinderea de securitate - NATO şi apoi, prin negocierile cu Uniunea Europeană, trecerea la economia de piaţă.
Există însă şi câteva vulnerabilităţi româneşti. În timp ce alte ţări au folosit datoria publică şi deficitul pentru a se maturiza şi consolida, în România, nu a dus la altceva decât la agravarea sărăciei. Noi de acum încolo trebuie să folosim resursele pentru dezvoltare, cât timp celelalte ţări îşi trag sufletul după ce s-au dezvoltat îndelung. Dacă în 2012 tratatul era în vigoare, trebuia să tăiem din cheltuielile bugetare aproape 10 miliarde de euro. România nu-şi poate permite aplicarea tratatului acum, decât cu mari sacrificii şi privaţiuni.
- Aveţi o pasiune pentru pian. Cum vă sună aria managementului privat străin în companiile de stat, când majoritatea multinaţionalelor preferă manageri români în România?
- Eu nu înţeleg cu ce este mai prejos un manager precum Mariana Gheorghe de la Petrom decât un manager OMV din altă ţară. Când un manager este salarizat în funcţie de rezultate, managementul devine performant. Dezvoltă o strategie îndrăzneaţă şi respinge „solicitările” din alte raţiuni decât cele economice. Dacă totuşi apelezi la management privat, cum se poate tu, statul, ca proprietar, să nu ai reprezentanţi competenţi în consiliile de administraţie şi să nu participi, practic, la marile decizii? Chestiunea de fond este: să nu pui oameni selectaţi pe criterii politice, ci pe criterii economice şi să fie legaţi de câştig. Dacă, într-o competiţie corectă, se dovedesc a fi mai buni cei proveniţi din oferta străină, e una. Dar nu sunt de acord să porneşti de la ideea preconcepută că mai buni sunt străinii.

„Bărbi” electorale şi viaţa de după alegeri

- Presiunile economice se acutizează în special în peajma alegerilor. Ce părere aveţi de o revenire la salariile din 2010 şi de un TVA sub 20 la sută?
- Vorba lui Creangă, n-ar fi rău să fie bine. Serios acum, acest lucru va trebui să se întâmple, chestiunea e în cât timp. Ca argumente şi resurse, avem creşterea economică, îmbunătăţirea administrării fiscale şi restructurarea cheltuielilor. Creştere economică va trebui să fie între 4 şi 5 la sută. Îmbunătăţirea administrării fiscale se poate face printr-un program de informatizare pe care l-am început în 2008 şi a fost stopat, ce permite urmărirea fluxurilor financiare în timp real. Acest program duce la îmbunătăţirea colectării şi reducerea personalului implicat. E nevoie, pentru a aplica aşa ceva, de circa şase luni, de jumătate de miliard de euro, care se recuperează foarte repede. Scade la jumătate personalul din finanţe şi creşte colectarea cu 2-2,5 la sută din PIB, adică trei-patru miliarde de euro.
- Dar de unde reduceţi atâta personal?
- Păi, acum, 70 la sută din personalul administraţiilor fiscale este ocupat cu recalculările pentru returnarea TVA, lucru care nu s-ar mai întâmpla dacă am şti din start ce se întâmplă în fluxul financiar al companiilor.
- O întrebare gen atac la persoană: sunteţi un cunoscut purtător de barbă. La dumneavoastră pare un semn al înţelepciunii, de aceea vă rog să-i sfătuiţi pe români în ce „bărbi” electorale n-ar mai trebui să creadă.
- Păi... cred că românii sunt mult mai „rezistenţi” astăzi la mesajele populiste. Dacă cineva vine să le spună că va da 20,000 de euro fiecărui român întors din străinătate, că va adăuga 50 la sută la salariile profesorilor, românii, oricât de stufoasă i-ar fi aceluia barba, nu-l vor crede.
Deci, eu cred că purtătorii de bărbi concrete pot să le pomădeze în continuare, dar cei ce umblă cu „bărbi” electorale ar fi bine să le abandoneze, să se bărbierească.

Citit 3930 ori Ultima modificare Miercuri, 28 Martie 2012 00:45

6 comentarii

  • postat de cip07
    Miercuri, 28 Martie 2012 19:55
    Mihai, studiu este facut, podul poate fi construit la Braila, unde Dunarea e mai ingusta si este si drumul spre Macin, de unde se bifurca mai apoi. Din punct de vedere economic (capitalist) investitia nu se justifica (exista domenii mai profitabile), din punct de vedere al civilizatiei, e clar ca trebuie sa existe pod, capriciile iernii din acest an ne-a aratat clar. De aceea consider ca un parteneriat public-privat este cel mai nimerit.
    0
    0
    Raportează
  • postat de mihai
    Miercuri, 28 Martie 2012 16:58
    daca-mi este permis sa dau cu presupusul si sa ma adaug la comentariile de mai jos, as intari idea ca totul sta la indemana si in puterea de decizie a autoritatilor locale si a capacitatilor intelectuale si tehnice a acestora de a selecta cea ce este esential pentru urbea noastra si daca vreti se poate largi hora si cu invitarea brailei in realizarea unor proiecte comune. este adevarat ca UE este deacord cu realizarea unor coridoare de transport in tara noastra, da si bani daca statul roman se angajeaza sa-i dea inapoi, si daca romania nu se angajeaza financiar proiectele se pot indeplini dar la intrarea in respectivele autostrazi trebuie sa platim sa le folosim dupa metodele folosite in italia, franta, spania si altele. Intr-o tara din UE orce proiect privat se poate realiza inclusiv un pod peste dunare la Galati daca cu adevarat este interes si fara sa se astepte aprobarea unor coridoare de transport europene sau reorganizarea teritoriala a romaniei. Daca studiul de fezabilitate arata ca proiectul se poate amortiza intr-un timp rezonabil si chiar poate aduce beneficii eu personal pun toata familia mea la economii si voi participa cu 500, 1000E sau mai mult pentru realizarea podului, pe aceasta metoda a reunirii investitoilor privati sau construit tunele in italia, si multe obiective in lumea asta. Cu seriozitate, garantii si transparenta totala multe proiecte de investiti se pot realiza cuparticipare privata folosinduse economiile romanilor
    0
    0
    Raportează
  • postat de Vali
    Miercuri, 28 Martie 2012 11:05
    @ Catalin: nu trebuie reforma administrativa pentru asa ceva. Judetul Ilfov de acum a trecut prin o gramada de schimbari de la Sectorul Agricol Ilfov, sectorul 7 al Bucurestiului pana la actuala organizare. Iar administratia Judetului Ilfov este tot in interiorul Bucurestiului. Ideea e ca se poate daca se vrea si exista vointa politica centrala sa se organizeze o astfel de structura administrativa dupa modelul Bucurestiului, pe sectoare si care sa cuprinda pe langa cele doua orase mari si comunile limitrofe si cele doua comune din judetul Tulcea (care ar contribui major la motivarea construirii atat de doritului pod). Poa sa ramana Judetele cu administrare tot la Galati si Braila sau la Tecuci si Faurei de ex. Solutii exista, vointa politica nu!
    In plus de asta, nu toata lumea are neuronii necesari sa vada dincolo de orgolii si sa intrevada oportunitatile enorme ce presupun finantariu si proiecte pentru o astfel de aglomerare urbana si tocmai de asta atat media cat si politicienii trebuie sa iasa agresiv in fata si sa explice oamenilor cum e cu unirea asta a Brailei si Galatiului.
    Bucurestiul nu a cunoscut criza, toata lumea stie asta iar explicatiile sunt simple: fiind un oras mare si in expansiune continua atat constructiile cat si consumul si cererea de locri de munca nu au cunoscut regres. Importurile se fac prin Bucuresti pentru ca o mare parte din ele raman acolo unde si cererea de consum e mare. Un BraiGal mare si tare cu 700.000 de locuitori s-ar comporta asemenea Bucurestiului la scara mai mica ceea ce presupune din start un atu important pentru dezvoltarea regiunii noastre.
    Daca am fi fost un orasel de munte cu industrie eminamente turistica atunci am fi limitat pentru aerisirea orasului si scaderea populatiei pentru a nu "necaji" turistii, dar asa zona noastra nu poate fi decat una industriala si e nevoie de oportunitati acaparate nu pierdute.
    0
    0
    Raportează
  • postat de catalin
    Miercuri, 28 Martie 2012 10:49
    foarte tare asta cu "dati un leu pentru ...pod !" eu sunt pentru...
    pe de alta parte, judetele braila si galati trebuiesc desfiintate si facut unul singur, dar aici reforma administrativa a actualei puteri se blocheaza ca asa vrea udmr. poate fac altii dupa alegeri aceasta reforma. ideal ar fi sa se infiinteze si o regiune (aia de sud est-) un consiliu regional, ai carui membri sa fie din consiliile judetene, si care sa dispuna de un buget mai mare pentru proiecte. oricum podul a fost stabilit "obicetiv de interes national" de catre guvernul boc iar europa a inclus ruta c-ta- tulcea- galati pe lista sa de prioritati. europa da deja bani pentru canalul dunare-bucuresti, deci contextul este prielnic sa se faca ceva. acuma trebuie ca si politicienii locali sa faca un proiect care sa ceara finantare, daca stam cu mâna-n sân...
    0
    0
    Raportează
  • postat de cip07
    Miercuri, 28 Martie 2012 09:56
    As vrea sa vad o initiativa de genul "dati un leu pentru ...pod !" (sau pentru aeroport) Sa vedem ce sustinere locala are in realitate acest proiect. Nu se va strange o suma impresionanta insa ar fi un semnal pentru administratiile locale.
    0
    0
    Raportează
  • postat de Vali
    Miercuri, 28 Martie 2012 08:52
    Suntem prostiti pe fata si noi si brailenii. Ce mama naibii e atat de greu de inteles ca noua ne trebuie o lege care sa creeze o noua structura administrativa cu reguli unitare, cu adrese unitare, cu buget unic si de aici rezultand si o strategie unitara de dezvoltare. Orice alta abordare duce inevitabil la certuri ca cele de pana acum. Cine aduce utilitatile? Cine construieste? Cine ia taxele? Cine inregistraza cetatenii? La ce scoala se duc copiii? si lista de intrebari care vor crea animozitati, certuri si automat nu fac altceva decat sa alimenteze orgoliile e foarte lunga. De ce ne tot ascundem dupa degete si ne ferim sa vedem evidenta? O metropola eficienta pleaca de la consfintirea in acte a existentei ei in primul rand in administratie.
    Domnule M. Stan, spuneti-le va rog celor de la centru sa nu o mai faca pe prostii iar daca chiar sunt prosti cu diploma, desteptati-i cu forcepsul daca nu se poate altfel!
    0
    0
    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.