Şantierul Damen, pe val - Nave gălăţene pentru Marea Nordului!

Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

damen nava 15rsz

Foto: Ionatan Ţuţu

* Capacitatea de producţie, de la gol la preaplin * Nave asamblate pe apă şi nave electrice * Organizare draconică, riscuri minime, locuri de muncă în plus *

Dacă te uitai în Planul de politici pe 2011, Şantierul Naval Damen din Galaţi nu avea un orizont de producţie prea luminos pentru anul respectiv şi nici pentru cei următori. Mai mult, rezultatul financiar pentru 2010 nu fusese unul pozitiv, iar comenzile pentru ultima parte a lui 2011 şi mai ales pentru 2012- 2013 erau la nivel de discuţii.

De la vase mari la militare, dar şi „mici şi speciale”

Între scenariile pe care se axa în primăvara anului trecut politica dezvoltată de conducerea Damen Galaţi, două direcţii din patru păreau a fi mai promiţătoare: orientarea şantierului gălăţean pe nave militare şi de patrulare, dar şi direcţia navelor mici şi speciale, o gamă de produse subliniată ca fiind cea care „cade natural” în portofoliul Damen în ansamblu.

Având în prima jumătate a anului trecut doar 62 la sută din capacităţile de producţie încărcate de comenzi, navaliştii gălăţeni au fost deschişi la orice propunere de contract, şi-au asumat chiar o mare doză de flexibilitate, în tehnologie şi mişcarea personalului, şi au câştigat. Acum au capacităţile de producţie ocupate 100 la sută şi peste, până la sfârşitul anului, ba chiar şi o bună parte din anul viitor, primul trimestru fiind de asemenea plin.

Record de lungime şi confidenţialitate maximă

După cum ne sublinia Corina Pîrvu, purtătoare de cuvânt, Şantierul Naval Damen Galaţi poate fi acum considerat „unul dintre cele mai flexibile din cadrul grupului. Mai mult, orientarea noastră merge către nave cu valoare adăugată mare, chiar dacă gabaritul lor nu e întotdeauna spectaculos”.

Într-o parte a sa se construieşte cea mai mare navă pe care o vor lansa în ultimul deceniu, cel puţin. Este vorba de o navă destinată marinei militare olandeze. Având peste 200 de metri lungime, ea se construieşte pe secţiuni îmbinate apoi pe apă, în plutire. Altfel n-ar încăpea în docurile şantierului.

nave damen 2

Prova navei militare olandeze

Hala refăcută a secţiei 1A seamănă mai degrabă cu un centru de afaceri sau cu o sală de aeroport. Aici se asamblează, ferită de ochii lumii, o navă al cărei contractor, o companie suedeză de transport pentru substanţe nucleare, a amuţit prin clauze de confidenţialitate orice date ar putea fi transmise presei până la lansarea oficială.

Oricum, navaliştii gălăţeni sunt foarte mândri de ce fac pentru suedezi şi se simte de la o lungime de cart că doar profesionalismul îi reţine în a ne lăsa să fotografiem vasul nuclear în plină execuţie.

Repere de ecologie în Marea Nordului

Nordicii par cei mai interesaţi de calitatea navelor construite la Galaţi. Norvegienii de la World Wide Supply, unul dintre cei mai mari furnizori de servicii pentru petroliştii marini, a comandat patru nave în şantierul de la Dunăre. Ştefan Gherghe, şeful proiectului PSV (Platform Supply Vessels – nave pentru aprovizionarea platformelor) ne arată detalii din proiecte.

Navele  au 80 m lungime, o greutate proprie de 3.300 de tone şi pot căra alte 1.400. Arată ca un fel de autocamioane marine, doar că sistemele lor de propulsie sunt de ultimă generaţie, Diesel electrice, cu maxim de clasă de poluare, dar şi de manevrabilitate. Două generatoare Diesel alimentează cu electricitate motoarele electrice din colţurile „benei” camionului plutitor. Fiecare electromotor acţionează o elice ce se poate roti 360 de grade pe orizontală. Aceste „propulsoare azimut”, dimpreună cu cele două elice transversale din prova navei, asigură un control aproape perfect al navei în manevrare.

psv-damen

PSV la lucru

Pe lângă faptul că sunt ecologice, apelând la energia electrică, navele de tip PSV sunt şi foarte stabile, inclusiv pe furtună, mişcările de câţiva cm în lateral sau înainte-înapoi fiind o joacă pentru ele. „Navele de acest tip nu sunt doar pentru transportul proviziilor, materialelor şi pieselor tehnologice la platforme, ele au şi rol de pompieri în caz de accidente, stabilitatea lor asigurând direcţionarea precisă a jeturilor de apă”, ne explică Ştefan Gherghe.

În 2008-2009, şantierul gălăţean a mai produs două nave asemănătoare pentru firma Vroon, tot din domeniul petrolier, iar mulţumirea acestor clienţi i-a adus şi renumele care l-a recomandat pentru noul contract.

Flexibilitate tehnologică şi fluxul de personal

Cine crede că asemenea „viraje” în gama de produse se pot face cu uşurinţă, se înşeală. Secţiile trebuie să se organizeze riguros şi să se comporte ca nişte companii în sine, cu termene de respectat vizavi de partenerii de pe fluxul de producţie.

nave damen 4Secţiuni de pupa ale navelor PSV, lucrate în poziţie inversă

Inginerul Dorin Codru, şeful secţiei 1 Cală-Bazin, e mulţumit că, după incertitudinile de anul trecut, acum are „încărcare” peste 100 la sută pentru oamenii săi. „Pe de altă parte, spune el, chiar dacă apar întârzieri pe fluxul nostru, cum a fost livrarea târzie a grupurilor mecanice ale propulsoarelor, noi trebui să nu creăm la rândul nostru întârzieri pe mai departe, pe flux, cum ar fi pentru colegii de la secţiile de montaj. Aşadar, trebuie să ne organizăm la milimetru, inclusiv prevăzând blocajele momentane”.

Damen e pe val, inclusiv la angajări

Contractele cu nordicii le-au adus gălăţenilor, pe lângă completarea peste aşteptări a registrului de comenzi, şi un necesar de personal suplimentar. Doar cele patru nave de serviciu la platforme au creat încă 200 de locuri de muncă, şi încă se mai caută ingineri de punere în funcţiune, pentru probele şi recepţiile navelor.

Cine crede că a face parte dintr-un grup înseamnă a fi doar un executant, la ordinele fratelui mai mare, se în?ală. Apartenenţa la grupul Damen aduce gălăţenilor clienţi. Le asigură şi planurile în condiţiile în care proiectarea gălăţeană a intrat într-un con de umbră. Le aduce din reputaţia olandezilor, atu la asigurarea comenzilor chiar şi în vremuri de criză. Le aduce şi bani când au nevoie, de exemplu vreo 15 milioane de euro împrumutaţi de la „centru”, pentru noua hală.

nave damen 3Noua hală, construită cu împrumut de la Finanţele Damen

Aduce însă şi reguli destul de stricte, bazate pe profit, în gestionarea comenzilor şi producţiei. În hale şi în vestiare aduce curăţenie, ordine, scule şi echipamente noi sau cel puţin decente. Aduce salarii sigure, ba chiar şi noi angajări. Probabil că a fi sub conducerea de la Gorinchem înseamnă mai puţină libertate care, adesea, în sensul românesc al cuvântului are şi conotaţii riscante. Dar cui îi trebuie riscuri în asemenea vremuri?

Citit 9142 ori Ultima modificare Vineri, 20 Aprilie 2012 12:32

19 comentarii

  • postat de realitatea
    Sâmbătă, 21 Iulie 2012 14:48
    santierul naval damen ,a facut progrese mari in ultimii 22 de ani de la trecerea in capitalism ,se lucreaza la standarde internationale,asta e un lucru de apreciat,insa din punct de vedere financiar ,este pe primul loc in galati , in comparatie cu mital steel. e singura intreprindere care tine economia galatiului,pai dragi navalisti haide-ti sa recunoastem adevarul ,cum era inainte de 2000 cand se venea la santier cu conventii ,cu bicicleta ,cu dacii berline cu tramvaiul, ,si acum cand treci pe langa damen azi vezi masini de lux parcarile pline, pai bancile cand aud ca lucrezi la damen , imediat aproba credite, rate,c.a.r. etc.intradevar este munca ,stres,habauciala ,riscuri de ati expune viata si sanatatea in pericol ,dar bucurati-va ca ave-ti unloc de munca totusi in comparatie cu i.m.m -urile este bine platit. si poti sa iti faci un concediu de odihna linistit prin tara.
    1
    0
    Raportează
  • postat de B.D.
    Luni, 23 Aprilie 2012 14:17
    Niciun roman, dar absolut niciunul nu e mai prejos in drepturi decat orice alt cetatean european...
    La obligatii egale - drepturi egale! Nu-i frumos sa "muti" criza din vest in est! Si-au luat partea leului si au aruncat firimiturile la noi! Au faramitat intreprinderea, au instrainat active, au venit cu vatafiii lor, si nu putini, platiti cu mii de euro! Cheltuieli suportate de santier! Iar contractele "grase" se duc in vest! Chiar nu putea fi construit "Stefan cel Mare" la Galati? Ne stricau 24 milioane de euro!? Nici Santierul n-a costat atata!
    0
    1
    Raportează
  • postat de Haiducul
    Luni, 23 Aprilie 2012 13:25
    Postat pentru mark : Stimate domn, criza mondiala de Itic si de Strul a fost creata si nu de sudorii de la dublu fund din Şantierul Damen. Daca intrarea Romaniei in UE inseamna taxe ca-n UE si salarii ca-n China, atunci cred ca e bine sa mergem in china ca sa nu mai platim taxele europene, nu crezi ?
    Criza e rezultatul negocierilor cu FMI sau Banca Mondiala care ne impune anumite persoane care sa ne conduca in interesul lor. Daca Ungureanu sau Roman, Isarescu sau basescu erau Romani, si legile erau facute in interesul romanilor. Ati votat un parvenit ca Durbaca sau ca Dumitru Niciolae si uitativa unde am ajuns. Sclavi in tara noasra la evrei si alte natii. Vi se pare corect ?
    0
    0
    Raportează
  • postat de Radu de Galati
    Luni, 23 Aprilie 2012 13:11
    respuns pentru Mecanic: Stimate domn, ca in Italia sau suedia, Anglia sau olanda un sudor sa ia 3000 E pe luna a curs sange pe caldaram. Acolo sudorii si muncitorii in general au demonstrat, s-au batut cu Politis insa nu i-a pupat pe patroni sau sefi in fund ca-n Romania. Presa a scos in evidenta necesitatile muncitorilor si nu profiturile fara munca in timp ce in Romania muncitorii bat din palme si presa isi bate joc de cei ce muncesc in mod "Intelectual".
    Pana nu va curge sange in Santier salarii decente nu vor exista.
    0
    0
    Raportează
  • postat de cunoscator de situatie
    Luni, 23 Aprilie 2012 07:25
    Adevaratii specialisi care duc greul in santier sunt maistrii cu ai lor cate 15-20 de muncitori, impreuna cu specialistii clientului,peste care nu poate trece nimeni. In rest vatafi,vatafi,vatafi care urla tot timpul intreband despre termene fara sa contribuie cu absolut nimic la rezolvarea problemelor aparute,iesind in fata mandri nevoie mare la finalizare.
    0
    1
    Raportează
  • postat de mark
    Duminică, 22 Aprilie 2012 16:29
    Vad ca multi comenteza salariul. Ii cred dar ca sa inteleaga mai bine lucrurile stau cam asa. In Olanda sau alte tari Europene au ramas cateva santiere ce construiesc specialitati. Muncitorii de acolo au salarii mai mari ca aici este adevarat. Insa economia europeana nu suporta un numar mai mare de santiere bine platite. Vine din urma economia chineza care rade tot. Cu spectrul asta in spate marja de marire a salariilor galatene va fi destul de anemica. Amerca nu mai are decat santiere navale pentru nave militare. Acum daca se intreaba cineva de ce s-a vandut ca romanii ar fi tinut cu ai nostri cum tin olandezii cu ai lor cred ca nu-i asa. Renault e indelung criticata ca renunta la locuri franceze iar Fiat a amenintat ca paraseste Italia. Toti cauta acum ieftin. Unul din motivele crizei europene este tocmai nivelul acela de salarii la care viseaza orice muncitor. Salariile sunt sub presiune in toata Europa. Asa ca singurul lucru care conteaza e faptul ca exista locuri de munca aici acasa. Ca 1500 de Euro in Italia, fara rude, fara casa poate sa para bine la o varsta dar cu timpul observi ca nu esti italian(sau german , sau olandez , sau francez etc...) nici tu nici copiii tai, observi ca esti un neica nimeni, oarecum dispretuit si te bucuri ca ai cativa euro in plus in buzunar fata de unul de acasa.
    0
    0
    Raportează
  • postat de .
    Sâmbătă, 21 Aprilie 2012 22:03
    ..dupa ce au "scuipat" , ca niste masele stricate 1500 de oameni ,in 2008 , 2009 , acum se dau mari samariteni.
    La Cluj , la Nokia sau in Combinat , cand s-a intamplat la fel a iesit cu mare scandal in presa. Mari jigodii !
    0
    1
    Raportează
  • postat de mester amator
    Vineri, 20 Aprilie 2012 20:49
    Eu cred... Bacurile astea vechi de la noi se potrivesc la 10-15 cm cand vin la ponton si nu cred ca au nici GPS, daramite pozitionare automata... La ce masinarii se fac in ziua de azi, nu la noi, cat pe-afara, eu cred ca in ape destul de calme sta pe loc fara probleme sau ancore...
    0
    0
    Raportează
  • postat de unu
    Vineri, 20 Aprilie 2012 20:46
    E bine pentru cei din birouri care nu sunt chiar putini, Pentru fraierii din productie nu e chiar asa-te intind ca un elastic ca la sfarsitul zilei nu vezi decat patul, iar la ziua de salariu vezi negru in fata ochilor!Un sef la doi muncitori- asta e santierul!Cu biciul in mana.Si sindicatul tot al lor este.
    Nu-ti convine pleci ca la poarta sunt destui!
    0
    0
    Raportează
  • postat de alex
    Vineri, 20 Aprilie 2012 18:47
    Cu miscatul in lateral sau inainte inapoi de ordinul cm: eu nu cred.
    0
    0
    Raportează
  • postat de alin
    Vineri, 20 Aprilie 2012 13:54
    @mecanicul si @despre propulsoarele cu rotire la azimut
    va multumesc, m-ati luminat maxim, mai ales domnul mecanic, e foarte clar si simplu în limbaj
    atâta numai ca a avansat tehnologia si se pare ca motorul se poate roti, deci trebuie facut upgrade la toate manualele traditionale
    0
    0
    Raportează
  • postat de Mecanicul
    Vineri, 20 Aprilie 2012 13:24
    @Radu de Galati
    Asa este! Si nu e valabil numai pentru damen. Hai sa vorbim despre intreaga economie a romaniei. Sudorul din damen nu munceste pentru 300 euro pentru ca asa vrea, munceste pentru banii astia pentru ca nu are de ales.

    @ ioana
    La niciun loc de munca nu vei avea de castigat daca te pui in gura cu seful. Probabil tu nu stii asta pentru ca nu muncesti. Si mai probabil tu nici nu stii ce inseamna sa muncesti ... In schimb stii foarte bine sa jignesti niste oameni care dupa parerea mea se descurca in aceste vremuri grele.
    0
    0
    Raportează
  • postat de Mecanicul
    Vineri, 20 Aprilie 2012 13:09
    Din cultura mea personala, propulsia la o nava e de doua tipuri.
    1. Cu linie de axe. Motorul navei roteste axul elicei in capatul caruia exista o elice. Intregul sistem e pe orizontala (motor, axul elicei si elicea). Virajul navei este dat de carma.
    2. Azimut. Intregul sistem e pe verticala (motor, ax, elice). Are avantajul ca se poate roti in jurul proprii axe astfel incat virajul navei sa fie dat de sistemul in sine (de azimut). Aceste nave nu mai au nevoie de carma.

    @ In ambele situatii motoarele sunt fixe, chiar daca sunt cu ardere sau electrice. Chiar si motoarele electrice trebuiesc conectate la un generator pentru a putea functiona. Motorul roteste axul, nu se roteste motorul in sine.
    0
    0
    Raportează
  • postat de despre propulsoarele cu rotire la azimut
    Vineri, 20 Aprilie 2012 12:07
    @alin: simplu, se roteste cu tot cu motorul electric de deasupra ei, intrucat acesta din urma nu mai e conditionat de o pozitie fixa, fiind un motor electric. Elicea tre sa stea rigida pe axul motorului, ca sa reziste cuplului, ori motoarele clasice , cu ardere interna, nu se pot roti fiindca sunt conditionate de conductele de alimentare, conductele de aer, etc...
    0
    0
    Raportează
  • postat de alin
    Vineri, 20 Aprilie 2012 10:26
    jos palaria pentru santier! o mica nelamurire am : "o elice ce se poate roti 360 de grade pe orizontală." cum vine asta? ne explicati si noua va rugam?
    0
    0
    Raportează
  • postat de Reporter de weekend
    Vineri, 20 Aprilie 2012 09:43
    @ Mihai Angheluta
    Stimate domn nu cere nimeni sa le stii pe toate mai ales ca nu ai nici o legatura cu domeniul naval, dar din cate am mai auzit si eu un reporter, si nu vorbim de cineva care scrie doua idei pe blogul personal, inainte de a publica un reportaj se informeaza cat mai bine ceea ce dumneata nu ai facut. Ca daca te chinuiai si intrebai pe cine trebuia aflai ca in cea de a doua poza din articol e Prova navei si nu Pupa.
    0
    0
    Raportează
  • postat de ioana
    Vineri, 20 Aprilie 2012 08:38
    Numai oameni sinceri pe aici! Asa e, salariile sunt mici, dar nimeni nu si-a pus intrebarea c e fel de oameni au ramas in santier! Va zic eu: doar cei slugarnici care nu ridica tonul in fata sefului! Asa ca isi merita salariile!
    0
    0
    Raportează
  • postat de Radu de Galati
    Vineri, 20 Aprilie 2012 08:00
    Sincer sa fiu imi aduc aminte de Bozan si ma uit in jurul meu si zic: Asa va trebuie. Navele se vand la pretz de suedia si salariile sunt la nivel de Cuba, Pretul alimentelor la nivel de Germania si pensia la nivel de rusia. Haraso tovarasie , nu-i asa ? felicitari damen galati ati dat lovitura, trage pe marlani cat mai tine. Un sudor in damen primeste 300 de euro si in Olanda $3000 nu-i asa ca-i bine? Lustruieste Bozane, lustruieste ca poate ai sa mai ei pensie 2 luni si la Coca cola cu tine.
    0
    0
    Raportează
  • postat de ioman
    Vineri, 20 Aprilie 2012 00:17
    sincer sa fiu,nu am nici-o legatura cu santierul navak, dar cred ca merge foarte bine in vremurile astea de criza. felicitari damen galati....
    0
    0
    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.