Berarii, cu paharul profitului tot mai gol
Foto: Foto: Bogdan Codrescu

Berarii, cu paharul profitului tot mai gol
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)
  • * Vremea rece din prima parte a anului şi puterea de cumpărare scăzută a subţiat consumul de bere * Producătorii dau vina şi pe faptul că românii trebuie să lucreze prea mult pentru a-şi permite să cumpere o bere * Fabrica Martens Galaţi mizează pe rulajul mare al berii la PET * În acest timp, berea Ploll, berea gălăţeană cu fason, se vinde în Statele Unite *
Capriciile vremii, dar şi veniturile nu foarte ridicate ale clientelei au adus piaţa berii pe un trend mai degrabă negativ. Paharele au ajuns să fie la fel de goale precum buzunarele şi doar valul de căldură din vară i-ar mai putea salva pe producători anul acesta, este mesajul dat de Asociaţia Berarii Românii, din care fac parte cei mai mari producători din ţară. În primul trimestru din acest an piaţa a scăzut cu nu mai puţin de cinci la sută faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.
"Scăderea consumului în primul trimestru din 2012 a fost influenţată în special de vremea rece şi zăpada abundentă din ianuarie - februarie, care a făcut ca oamenii să renunţe la bere. Acest factor s-a adăugat unui context deja nefavorabil, respectiv faptul că românii îşi numără fiecare leu, ceea ce face ca şi un produs popular, aşa cum este berea, să fie mai puţin accesibil. Dacă în medie un european trebuie să muncească opt minute pentru a-şi permite o bere, un român trebuie să muncească o jumătate de oră pentru o bere", a declarat Constantin Bratu, directorul general al Asociaţiei Berarii României. Şi la nivelul Galaţiului, fabrica de bere Martens a resimţit din plin capriciile vreme, asta pentru a nu mai pune la socoteală concurenţa acerbă de pe piaţă.
„Într-adevăr, dacă vorbim de bere şi e rece afară, degeaba vorbim. În primul trimestru scăderea a fost foarte puternică şi a stârnit îngrijorare. Abia din aprilie – mai au început din nou să crească vânzările. În luna mai putem să spunem că aproape am ajuns la nivelul de anul trecut, dar să vedem ce va mai urma”, ne-a declarat la rândul său Vasile Joantă, managerul fabricii de bere Martens Galaţi.

Profit pe trei cărări
După un an 2011 în care s-a făcut simţită o oarecare stabilizare a pieţei, 2012 revine pe piaţa berii cu un traseu destul de ezitant. Berarii se întrebă când se vor mai întoarce vremurile în care berea curgea în valuri. De exemplu, comparativ cu anul 2008, un an de referinţă pentru istoria pieţei din punct de vedere al consumului înregistrat, scăderea pe primele trei luni ale anului 2012 este de 23 la sută! „Criza economică şi scăderea puterii de cumpărare au dus la o puternică schimbare a obiceiurilor de consum. Iar asta, la nivelul întregii pieţe s-a tradus în aceşti ani de scădere. Practic, producătorii merg mai mult pe ideea de a rezista pe piaţă până or veni, poate, vremuri mai bune şi mai puţin pe ideea de a obţine cine ştie ce câştiguri spectaculoase”, ne-a explicat directorul Vasile Joantă. Fabrica de bere Martens Galaţi este una dintre puţinele fabrici locale de bere din ţară care au reuşit să mai rămână pe piaţă.
Facem aici precizarea că, dacă în anii '90 erau în ţară 33 de fabrici de bere la nivel local, nu au mai rămas pe piaţă decât fabrica de la Galaţi şi cele de la Oneşti şi Suceava. Exceptând, totuşi, fabricile locale care au fost „înghiţite” de marii producători. „Baza consumului o constituie azi berea la PET. Practic, ea reprezintă cam 60-70 la sută din vânzările realizate la nivel naţional. Problema este că, pentru producători, berea la PET nu aduce cine ştie ce profit care să-ţi asigure un spaţiu de manevră pe termen mai lung. Berea la PET e aşa, nici nu mori, nici nu trăieşti…”, a mai arătat directorul Martens Galaţi. Rulajul mare este singurul care poate ţine berea la PET într-o zonă sustenabilă, iar acest lucru este asigurat, în general, prin marile lanţuri de magazine. Fabrica Martens Galaţi s-a axat atât pe mărcile proprii, precum Premium, Anker sau Steiner, cât şi pe mărcile dedicate lanţurilor de magazine, precum Kanzel, Price sau Cozia. Una peste alta, fabrica de bere gălăţeană are o cotă de piaţă de aproximativ unu la sută, un procent care însă are o semnificaţie mai însemnată dacă ţinem cont că bătălia pe piaţa berii se dă cu marii coloşi ai multinaţionalelor.

Bere pentru America

Zona care s-a păstrat relativ stabilă pentru Martens Galaţi a fost cea a exporturilor, unde berile speciale încă mai au căutare pe anumite pieţe de nişă. Aşa se face că berea Ploll, bere care reconstituie o reţetă de bere celebră în perioada de Bell Epoque gălăţeană, a ajuns să se vândă nu în berăriile de la Dunăre, ci tocmai peste Ocean, în SUA. „Chiar dacă Ploll este, să spunem, berea „blazon” pentru Galaţi, nu prea am reuşit să găsim unde să o vindem în Galaţi. În general, barurile, restaurantele au înţelegeri cu marii producători, aceştia le mai asigură mobilier, frigorifice şi alte accesorii pe care, noi, din păcate, nu ni le permitem. Desigur, pe faţă nimeni nu o să recunoască faptul că au o înţelegere cu X sau Y, dar cam aşa merge piaţa. În schimb, zilele trecute am trimis un container de beri speciale în Statele Unite, unde avem o colaborare un distribuitor”, ne-a explicat Joantă.

Distribuitorul american, polonez de origine, s-a axat pe un spaţiu de nişă şi aduce beri din toate ţările foste socialiste şi se adresează comunităţilor de cetăţeni din aceste ţări. Aşa se face că berea Ploll a intrat în portofoliul de beri care reprezintă nu numai Galaţiul, ci şi România. O fi încă o dovadă că nimeni nu-i profet în ţara lui… Pe lângă Ploll, în Statele Unite s-a mai exportat şi o bere super-tare, „Super Brew 15”, dedicată băutorilor fruntaşi… Până la finalul anului, fabrica de bere Martens are planificat să atingă cota de vânzări de aproximativ 200.000 hectolitri. Asta şi dacă vremea sau vremurile vor fi mai îngăduitoare atât cu consumatorii, cât şi cu producătorii de bere.

Citit 3310 ori Ultima modificare Duminică, 17 Iunie 2012 16:18

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.