Războiul cerealelor din Portul Docuri: Cu buldozerul peste investiţii de un milion de euro

Războiul cerealelor din Portul Docuri: Cu buldozerul peste investiţii de un milion de euro
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

APDM Galaţi a obţinut în instanţă demolarea a trei silozuri deţinute de societatea Cerealprod * Investiţia, în valoare de 1 milion de euro, ar fi fost făcută fără autorizaţiile legale, susţine administraţia portuară * De partea cealaltă, societatea consideră că îi este sabotată activitatea * Când APDM Galaţi şi Cerealprod se ceartă, câştigă… Trans Europa


Incredibil, dar adevărat, în Portul Docuri buldozerele sunt pe cale de a intra şi dărâma trei silozuri de cereale, investiţie de aproximativ un milion de euro! Aceasta este rezultatul unui litigiu dintre Administraţia Poturilor Dunării Maritime (APDM) Galaţi şi SC Cerealprod SA Galaţi. Administraţia portuară invocă faptul că silozurile cu pricina ar fi fost construite fără a exista toate avizele şi autorizaţiile necesare, în timp ce firma gălăţeană susţine că pur şi simplu i s-a pus beţe în roate „din motive ştiute doar de conducerea APDM Galaţi”.

Coincidenţă sau nu, unul dintre beneficiarii direcţi ai prăbuşirii Cerealprod ar fi societatea Trans Europa, de care se leagă numele deputatului Mircea Toader, dar şi CV-ul unora dintre membrii conducerii APDM Galaţi.

Contracte rămase în aer

Rădăcinile acestui război al cerealelor din Portul Docuri sunt din anul 2001 când, în urma falimentului fostei societăţi Cerealcom SA (care deţinea inclusiv vechiul siloz Saligny), o parte din suprafaţa închiriată în port (8.463 mp) şi cele trei silozuri, aflate la momentul respectiv în construcţie, au fost trecute pe numele Cerealprod. Problema este că, potrivit administraţiei portuare, investiţia în cele trei silozuri de depozitare a cerealelor în tranzit „nu a primit avizul favorabil al APDM Galaţi”. De asemenea, administraţia portuară mai susţine că silozurile nu au fost construite conform standardelor în vigoare, nu sunt întrunite măsurile de siguranţă în exploatare în sensul că silozurile nu au fundaţie şi piloni de rezistenţă, iar platforma cheiului ar fi supraîncărcată.

De partea cealaltă, administratorul Cerealprod, Gică Păduraru, susţine că totul era în regulă şi că nu se putea trece la construirea silozurilor fără toate autorizaţiile necesare. „În port, unde este un regim special, cu verificări riguroase, nu poţi să baţi nici măcar un ţăruş dacă nu ai proiect şi toate aprobările necesare, ce să mai spunem de construirea unor silozuri. În ceea ce ne priveşte am avut proiect pentru silozuri întocmit chiar de IPTANA Bucureşti, proiectant care răspunde de sistematizarea şi modernizarea porturilor”, ne-a declarat managerul Cerealprod.

Cu sau fără autorizaţii, un fapt destul de bizar este acela că APDM Galaţi s-a sesizat în legătură cu presupusele abateri mult după începerea/finalizarea construirii silozurilor. Coincidenţă, necazurile pentru Cerealprod au început în august 2006, la doar o lună de zile după ce firma Trans Europa a achiziţionat de la AVAS vechiul siloz Saligny. APDM Galaţi a înştiinţat Cerealprod printr-o adresă oficială (nr.7042/3.08.2006) că i-a fost reziliat contractul de închiriere (nr.633/2004). Pe de altă parte, la solicitarea Cerealprod, APDM Galaţi revine printr-o nouă adresă (nr.7205/9.08.2006), prin care se precizează că, deşi vechiul contract va fi reziliat, „după verificările şi măsurătorile topo, vă vom face cunoscută decizia CN APDM SA Galaţi privind suprafaţa de teren ce va face obiectul noului contract”. Dar chiar dacă se vorbeşte de „un nou contract”, acesta nu a mai venit niciodată.

„După ce Trans Europa a achiziţionat vechiul siloz, mi s-a părut logic să se facă o măsurătoare şi să se stabilească exact ce suprafaţă de teren urmează să fie concesionată fiecărei societăţi. Numai că, în timp ce APDM Galaţi a încheiat acest tip de contract cu Trans Europa, nouă au ajuns să ne spună „să eliberăm terenul” şi brusc n-am mai fost în regulă!”, arată managerul Cerealprod.

Şase ani pe linie moartă

Poziţia APDM Galaţi în această chestiune este destul de laconică: „În 3.08.2006, APDM a notificat Cerealprod cu privire la încetarea contractului de închiriere, având în vedere că mijloacele fixe existente pe teren au fost transferate în proprietatea SC Trans Europa, conform procesului verbal de licitaţie din data de 4.07.2006”.

De asemenea, APDM Galaţi precizează: „APDM a somat în repetate rânduri Cerealprod să elibereze terenul pe care au fost construite silozurile; trebuie menţionat faptul că acesta nu deţinea nici autorizaţie de operator portuar, în consecinţă nu mai putea desfăşura nici o activitate pe terenul portuar respectiv”. Într-adevăr, din 2006 activitatea la silozurile Cerealprod a fost blocată de APDM Galaţi. „Culmea este că au blocat chiar activitatea portuară, pentru că pe la noi se făcea afluire de sute de mii de tone de cereale din toată Moldova. În loc să se rezolve problema, s-a ajuns la nişte aberaţii… ”, ne-a declarat Gică Păduraru.

Cu silozul la tribunal

Conflictul dintre APDM Galaţi şi Cerealprod a ajuns pentru dată în instanţă, la Judecătoria Galaţi, în 2009 (dosar nr.15929/233/2009), când administraţia portuară a solicitat pe calea ordonanţei preşedinţiale demolarea celor trei silozuri şi eliberarea terenului.

Numai că, în urma deliberării, instanţa a reţinut pe de o parte faptul că nu era cazul să se apeleze la ordonanţa preşedinţială – la care se recurge în cazuri grabnice – dat fiind faptul că trecuseră mai bine de… zece ani de la data începerii lucrărilor (2000), iar pe de altă parte a constatat că „pârâta a avut avizul de principiu al reclamantei pentru construirea celor trei silozuri”. Prin urmare, instanţa a respins cererea APDM Galaţi şi a dat câştig de cauză societăţii Cerealprod. Administraţia portuară a deschis o nouă acţiune în instanţă (dosar nr.22346/233/2010), de această dată un proces clasic, în care se solicita evacuarea Cerealprod de pe terenul din port, demolarea silozurilor, cheltuielile aferente urmând să fie suportate de societatea în cauză.

Numai că, şi de această dată, prin sentinţa dată în ianuarie 2012, instanţa a respins cererea APDM Galaţi ca neîntemeiată, considerând că nu s-a urmat procedura legală de denunţare a contractului de închiriere dintre cele două părţi. Dar lucrurile nu s-au oprit aici, pentru că APDM Galaţi a câştigat la recursul judecat la Tribunalul Galaţi, sentinţa fiind pronunţată pe 12 iulie 2012.

În fapt, instanţa a recunoscut dreptul APDM Galaţi de autoritate portuară şi apreciază că Cerealprod nu ar mai avea dreptul de a utiliza infrastructura portuară în afara unui contract de închiriere sau concesionare. Prin urmare, instanţa a dispus ca Cerealprod să fie evacuată de pe terenul în suprafaţă de 8.463 mp, iar cele trei silozuri să fie demolate pe cheltuiala societăţii în cauză.

„În ceea ce ne priveşte, în prezent ne consultăm cu juriştii pentru a analiza căile de atac ale acestei sentinţe. Iar, dacă va fi nevoie, vom merge până la instituţiile europene”, a declarat managerul Cerealprod. De partea cealaltă, reprezentanţii APDM Galaţi ne-au declarat că administraţia portuară nu este interesată în utilizarea silozurilor din considerentele deja amintite, urmând să fie urmată procedura de demolare a lor.

Dacă Cerealprod va fi evacuată, Trans Europa va rămâne singurul operator de cereale din Portul Docuri şi cel mai probabil se va extinde şi peste terenul eliberat de concurenţă. O situaţie extrem de convenabilă pentru societatea respectivă, mai ales dacă se va ajunge la înfiinţarea la Galaţi a unei Burse a cerealelor, aşa cum are în plan Ministerul Agriculturii.

Citit 6280 ori Ultima modificare Luni, 23 Iulie 2012 10:55

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.