Campania "Viaţa liberă" - Afaceri de top: Imperiul „Arabesque” s-a născut la Ultimul Leu

Campania "Viaţa liberă" - Afaceri de top: Imperiul „Arabesque” s-a născut la Ultimul Leu
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)
  • Colosul gălăţean a ajuns la o cifră de afaceri de peste 400 milioane de euro din comerţul cu materiale de construcţii, finisaje şi amenajări * O afacere de familie, la trântă cu multinaţionalele * Companie fără frontiere: peste 2.500 de angajaţi în 38 de centre comerciale din cinci ţări
Într-o perioadă în care economia la „categoria grea” este dominată de afacerile multinaţionalelor, o firmă gălăţeană a reuşit nu numai să „atace” un segment în care concurenţa este acerbă, dar să devină ea însăşi o multinaţională şi lider de piaţă. „Cartea de vizită” a Arabesque este, într-adevăr, impresionantă. Specializată în comerţul cu materiale de construcţii, finisaje şi amenajări, compania a ajuns cel mai mare distribuitor de astfel de produse din ţară, iar în prezent îşi dezvoltă cu succes şi operaţiunile pe piaţa externă. În portofoliul companiei se regăsesc nu mai puţin de 30.000 de produse şi peste 10.000 de parteneri în întreaga ţară, de la marile şantierele de construcţii ale unor mari ansambluri rezidenţiale la pensiuni, hoteluri sau chiar case particulare.

Norocul absolventului fără repartiţie

Pare aproape incredibil că „imperiul Arabesque” a pornit, în fapt, de la o mică afacere de familie a soţilor Angelica şi Cezar Rapotan. Primul pas în afaceri a fost, în 1994, un mic depozit de materiale de doar 200 metri pătraţi deschis în zona Ultimul Leu din Galaţi! Inginer mecanic de meserie, Cezar Rapotan spune că „a avut norocul” să fie prima generaţie de absolvenţi de facultate care nu a beneficiat de repartiţie. Aşa a trebuit să se descurce singur şi, după cum se vede, a făcut-o destul de bine… A „simţit” piaţa, a identificat o nişă în care cererea era în plină dezvoltare şi a transformat oportunitatea într-o afacere. Depozitul a mers foarte bine, familia Rapotan putea considera că îşi poate asigura o viaţă confortabilă şi fără griji doar menţinându-se la acest nivel. Numai că, după cum mărturisea chiar Cezar Rapotan, tocmai într-un astfel de stadiu se află „capcana” în care cad mulţi dintre cei care încep o afacere. „Întreprinzătorii trebuie sa-şi reinvestească profitul. Sunt mulţi cei care după ce au ajuns să-şi ia un Mercedes şi o vilă nu mai au motivaţie", a explicat omul de afaceri gălăţean, în unul dintre rarele interviuri pe care le-a acordat de-a lungul timpului. Într-o perioadă în care viaţa economică şi socială gravita în jurul Combinatului SIDEX ce părea în anii '90 atotputernic şi cornul abundenţei pentru bunăstarea generală, patronul Arabesque a considerat că nu trebuie să rămână legat ca vânzări de zilele de salariu din Combinat. Astfel a început, pas cu pas, extinderea companiei. Şi aşa se face că, aproape incredibil, de la o mică afacere de familie, Arabesque a ajuns să fie o companie cu o cifră de afaceri de peste 400 milioane de euro!

Ce nu te omoară te face mai puternic

Dar să nu ne lăsăm înşelaţi de aparenţe. Ascensiunea Arabesque nu a fost una ca o plimbare pe Faleză. Au fost şi suişuri, şi coborâşuri, unele care chiar au făcut viaţa grea companiei. Primul şoc a fost în perioada 1999 - 2000, când economia s-a clătinat serios. În martie 1999, leul a intrat în vrie în faţa dolarului. Pe de o parte, plata în valută a furnizorilor a devenit un coşmar, pe de alta clienţii nu mai reuşeau să-şi achite facturile. Dar cum „greutăţile care nu te omoară te fac mai puternic”, Arabesque nu numai că a supravieţuit, ci a devenit şi mai competitivă. Până în 2007, compania a ajuns, potrivit datelor Ministerului Finanţelor, să aibă peste 3.500 de angajaţi şi un profit net de 27,4 milioane de lei la o cifră de afaceri de peste 1,36 miliarde de lei! Dar o venit o nouă încercare. Compania era în plină expansiune, inclusiv pe pieţele externe din R.Moldova, Ucraina, Serbia şi Bulgaria, când a lovit, mai necruţătoare, criza din 2008, cu efecte de-a dreptul devastatoare pentru piaţa imobiliară şi, implicit, pentru piaţa construcţiilor. În ciuda unui maxim absolut al cifrei de afaceri (1,74 miliarde lei) şi o creştere a numărului de angajaţi la peste 3.700, compania a încheiat anul cu 5,3 milioane de lei pierdere. Unda de şoc s-a făcut simţită şi în 2009, când cifra de afaceri s-a redus la 1,3 miliarde de lei, peste o mie de persoane au fost disponibilizate, iar pierderile la sfârşitul anului au fost de peste opt milioane de lei. Din fericire, măsurile de stabilizare luate de conducerea Arabesque au dat în cele din urmă roade şi perioada 2010-2011 a însemnat revenirea pe un trend ascendent. Cifra de afaceri era la sfârşitul anului trecut de 1,71 miliarde de lei, profitul net a ajuns la 34,63 milioane de lei, iar numărul de salariaţi a crescut la 2.530 de persoane în 38 de centre comerciale din ţară şi în străinătate.

Expansiunea continuă

Potrivit patronului Arabesque, Cezar Rapotan, compania se va consolida şi pe parcursul anului 2012, dar prudenţa rămâne, totuşi, mama înţelepciunii. "Probabil vom încheia anul 2012 cu un mic plus faţă de 2011, însă lucrurile se pot schimba de la o săptămână la alta. Evoluţia sectorului construcţiilor şi a economiei în general depind de soluţiile care se vor găsi pentru problema europeană, de îmbunătăţirea încrederii investitorilor, de bugetul alocat investiţiilor din România, de continuarea proiectelor de infrastructură şi, nu în ultimul rând, de apetitul pentru creditare din partea băncilor", declara recent Cezar Rapotan. De asemenea, omul de afaceri gălăţean a arătat că Arabesque este în continuare interesată de extinderea prin noi achiziţii. Că aceste achiziţii vor fi anul acesta sau în anii viitori, cert este că „imperiul Arabesque” îşi va continua expansiunea pe noi pieţe.

Citit 7259 ori Ultima modificare Luni, 30 Iulie 2012 17:55

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.