Virusul „KriZa” atacă firmele de soft

Virusul „KriZa” atacă firmele de soft
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Dificultăţile economice au invadat spaţiul virtual al companiilor din Parcul de Tehnologia Informaţiei Galaţi * Mulţi dintre potenţialii clienţi au „conectat” tehnologizarea de gard * Firmele se repliază în căutarea de noi soluţii pentru a rezista pe piaţă *

În Parcul de Soft, toată lumea stă cu pixelii în patru! Criza, cât se poate de reală, s-a dat de trei ori peste cap şi a pătruns în spaţiul virtual! Virusul „KriZa” bagă potenţialii clienţii în sperieţi, planurile de dezvoltare sunt legate de gard, în reţea s-a dat cod „extremă urgenţă” pentru adaptarea pe piaţă.

Fost-ai roz, acum albastru

Acum vreun an, la Parcul de Soft Galaţi ar mai fi fost nevoie de încă un etaj pentru a acoperi, numai din partea firmelor deja găzduite, cererea de spaţii.

Acum, din interior, linişte şi pace. Toate cele 28 de companii, cu tot cu cei vreo 500 de angajaţi, nu mai scot o vorbă. Criza le-a luat piuitul. Cu lipsa asta de bani, clienţii noi sunt prinşi cu arcanul.

„Companiile de soft trebuie să ducă o muncă de lămurire mai serioasă pentru a-şi convinge potenţialii beneficiari să-şi dezvolte proiectele de tehnologizare. N-am ajuns să avem falimente printre firmele din parc, mai sunt contracte în derulare, dar un lucru este clar: diminuarea lichidităţilor pe piaţă a determinat lumea să fie mai reticentă”, ne spune Cătălin Aramă, directorul de marketing al Parcului de Soft.

Tehnologia Informaţiei, spaţiu al tuturor posibilităţilor? Poate, numai că tentele de roz au început să bată în albastru.

„Da, e posibil să ai întârzieri la plată. E posibil să nu mai primeşti comenzi. E posibil ca un client să se oprească taman în mijlocul unui proiect. Orice este posibil, trebuie să fii pregătit pentru orice!”, ne mărturiseşte Ciprian Buhosu, de la ActiveMall. 

Leu cu bit şi bit cu leu

Înghesuite de criză, firmele încearcă să colaboreze între ele, să salveze… biţii care se mai pot salva.

„Înainte se mai făceau schimburi de un om, doi, acum încercăm să facem proiecte mai complexe, ne unim forţele pentru a fi mai competitivi”, ne explică Ciprian.

De la simple comenzi - o pagină web, un program cu dedicaţie, un utilitar - unele firme de soft au schimbat total macazul. Vor să atace piaţa cu software flexibil, cu idei deştepte, cu branduri proprii, cu pachete de programe pe care să le cumpere lumea chiar şi din magazin.

„Desigur, nu ştim câte firme vor reuşi să lanseze astfel de produse. Elaborarea unor astfel de soluţii informatice poate dura şi mai mult de jumătate de an. Dar este un pas. Şi sunt şi proiecte pe care se pot obţine fonduri europene sau guvernamentale care să acopere chiar şi 80 la sută din costuri”, precizează directorul Cătălin Aramă.

Fondurile europene ar fi mană cerească pentru deblocarea comenzilor. Însă şi aici sunt tot felul de chichiţe. Depune dosarul, du-l la evaluare, mai trebuie o hârtie, mai trebuie ailaltă şi tot aşa.

„Ar fi bune astfel de finanţări. Pe e-learning, de exemplu, ar exista multe posibilităţi de dezvoltare. Dar durează până cineva poate pune în practică un astfel de proiect, până când ţie, ca firmă de soft, ţi se solicită un lucru sau altul. În fine, să vedem. Autorităţile au promis o simplificare a procedurilor…”, ne declară Adrian Comănescu, de la AltFactor.

Oricum, după cum merg lucrurile, cifrele de afaceri ale firmelor de soft se vor dezumfla serios. „Până acum au fost creşteri pentru firmele de soft, în medie, cam de 20 la sută. Anul acesta, după cum simt eu, dacă va fi per total o creştere de 0,5 - unu la sută”, este de părere Adrian.

Optimism pe timp de criză

Şi totuşi, dracul nu-i chiar atât de negru nici pe timp de criză. În Parcul de Soft mai sunt şi veşti bune. Din această lună, în parc activează Tehnopol, o asociaţie din care fac parte autorităţile locale, Camera de Comerţ, Universitatea „Dunărea de Jos” şi, nu în ultimul rând, Asociaţia Producătorilor de Software.

„În proiectele noastre ne vom axa pe două direcţii: dezvoltarea economiei locale şi introducerea pe scară largă a tehnologiei informaţiilor”, ne-a explicat pe scurt directorul Tehnopol, Gelu Kahu.

„Pentru parc este o «achiziţie» importantă, pentru că toate proiectele Tehnopol vor fi dezvoltate cu firme de aici. Iar asociaţia îşi propune să stimuleze cercetarea şi să aducă la Galaţi tehnologiile de vârf”, ne-a spus la rândul său directorul Cătălin Aramă. 

O veste bună este şi aceea că firmele au început să fie mai atente când vine vorba de patentarea şi brevetarea produselor. „Sunt produse noi şi aici nu este vorba numai de protejarea lor prin copyright. În prezent, patentarea produsului şi înregistrarea mărcii îţi permite accesul şi recunoaşterea pe piaţa europeană. Dacă se vine şi cu o certificare a calităţii, atunci creşte greutatea companiei”, ne-a declarat Dan Puşcaşu, consilier juridic al agenţiei de proprietate intelectuală Loyal Partners. 

Cuvântul de ordine rămâne eficienţa. Şi, în toată nebunia cu criza, unii îşi păstrează optimismul. „În situaţii de criză, oamenii sunt mai atenţi cu marjele pe care le au la dispoziţie, caută eficienţa. Se impune gestionarea mai eficientă a resurselor. Un software adecvat te toate ajuta să faci acest lucru. Prin urmare, dacă este nevoie de tine, vei rămâne pe piaţă”, este de părere Iulian Stoicescu, de la AttoSoft. 

Piaţa dictează. Ea te ridică, ea te coboară. Din când în când te poate lovi în plex. E criză. Dacă scapi, e bine.

Ce nu te omoară te întăreşte. Lucru valabil şi în spaţiu. În spaţiul virtual.

Citit 2879 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.