EXCLUSIVITATE Navalişti de top: „Brandul Damen a adus comenzile pentru navele militare”

EXCLUSIVITATE Navalişti de top: „Brandul Damen a adus comenzile pentru navele militare”
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

În exclusivitate pentru „Viaţa liberă”, interviu cu Flemming Sorensen, directorul general al Şantierului Naval Damen Galaţi


După izbucnirea crizei în 2008, nu puţini au fost cei care s-au grăbit să cânte prohodul Şantierului Naval Damen Galaţi. Navaliştii au trecut, într-adevăr, prin clipe dificile, dar profeţiile „bocitoarelor” nu s-au adeverit. Rezultatele şantierului, dar şi perspectivele acestuia ne-au fost prezentat în cadrul unui interviu chiar de Fleming Sorensen, director general al Damen Galaţi.

- După nişte ani nu tocmai uşori pentru industria navală, cum a fost 2012 pentru Şantierul Naval Damen Galaţi?

- N-am să fiu chiar atât de îndrăzneţ încât să spun că, gata, s-a terminat criza şi totul este în regulă, nu putem fi încă siguri de acest lucru, dar putem spune că, după anii 2010 şi 2011, când a trebuit să luăm o serie de decizii dificile, anul 2012 a fost, în sfârşit, un an bun pentru Damen Galaţi, un an în care s-au văzut rezultatele acestor decizii. Am reuşit să obţinem plusuri pe proiectele noastre, livrările s-au făcut la timp, iar calitatea lucrărilor a fost apreciată de clienţi. Şi financiar putem spune că situaţia este mai sănătoasă acum.

- Cum se traduce asta "în cifre”?

- La o cifră de afaceri de 72,8 milioane de euro, am avut un profit de 7,9 milioane de euro. De asemenea, am reuşit să ne achităm datoriile acumulate în vremurile dificile şi asta ne dă o bază solidă pentru perioada care va veni.

- Să înţelegem că nu se mai poate vorbi despre o criză a domeniului construcţiilor navale?

- Cred că este prea devreme pentru asta, criza este încă una destul de serioasă. Dacă te uiţi în Europa, unele şantiere, chiar foarte cunoscute, au dat faliment. Iar unul dintre motivele principale este acela că nu au reuşit să rămână competitive în raport cu preţurile practicate de şantierele care s-au dezvoltat exploziv pe piaţa asiatică. Această concurenţă este, de altfel, şi pentru noi o provocare. Dar acum, chiar şi pe piaţa asiatică, în China, sunt şantiere care se confruntă cu restrângerea activităţii. Când vremurile sunt bune, toată lumea comandă nave. De aici şi acel boom al creşterii capacităţilor de producţie. Înainte de 2008 era o cerere continuă, părea că nu se va mai opri. Numai că, pe fondul crizei, întreaga bază financiară, comercială a unor companii a devenit foarte fragilă, de aici o restrângere a comenzilor. Iar o echilibrare a pieţei va mai dura, cred, câţiva ani.

- Cum a reuşit Damen Galaţi, chiar şi în aceste condiţii, să se menţină?

- Pe piaţa actuală este greu să faci producţie şi să ai profit numai cu un singur tip de navă. Prin urmare, am adoptat ca strategie diversificarea producţiei, în special pe nişa navelor specializate, pe care nu le poate face oricine. Şi, din fericire pentru noi, acesta a devenit un punct forte pentru Grupul Damen. De exemplu, în ceea ce ne priveşte, anul trecut am avut vreo 20 de livrări, din care două nave de patrulare pentru marina militară olandeză, două petroliere, două nave de dragaj pentru Ucraina, două nave de inspecţie şi pescuit pentru Angola, dar şi o serie de remorchere clasice pentru diverse companii. Vedem, prin urmare, o mare diversitate de clienţi - de la marina militară olandeză la companii din Ucraina, Angola sau Orientul Mijlociu.

- Vă aflaţi la cârma SN Damen Galaţi de exact trei ani, iar misiunea dumneavoastră a fost de a restructura activitatea şantierului. Care a fost cea mai mare provocare în aceşti ani?

- Cred că cea mai mare provocare a fost schimbarea mentalităţii, a modului în care gândim. Când o companie precum aceasta se confruntă cu o criză şi trece prin vremuri atât de dificile, există două moduri de a reacţiona: poţi să-ţi plângi de milă şi să dai vina pe unul sau pe altul sau pur şi simplu să te mobilizezi, să cauţi soluţii pentru a ieşi din criză cu forţe proprii. S-a schimbat modul de a face afaceri! Trebuie să căutăm comenzi noi, dar în acelaşi timp să ne îmbunătăţim continuu performanţele. Compania noastră a reuşit să asimileze acest principiu şi a reuşit să iasă la suprafaţă. Iar acest lucru este meritul tuturor din şantier, pentru că toată lumea a înţeles că trebuie să schimbe ceva.

- Şi cum s-a concretizat această schimbare de mentalitate?

- N-aş putea spune că e o formulă oarecare pe care am aplicat-o. Dar, după cum spuneam, în loc să ne plângem ce timpuri dificile trăim, am pornit de la lucrurile mărunte, de zi cu zi, de la eliminarea timpilor morţi până la programele de recalificare şi gestionare a resurselor umane, optimizarea proceselor de producţie şi, implicit, creşterea productivităţii.

- Anul trecut, nave importante au fost lansate la Galaţi, precum „Sigrid” pentru transporturile nucleare suedeze, în lucru se află şi nava care va deveni cea mai mare din marina militară olandeză, HNLMS „Karel Doorman”. Lumea nu este uimită când aude că sunt făcute în România, la Galaţi?

- Sunt bucuros să spun că din ce în ce mai puţini sunt surprinşi de acest lucru. De exemplu, dacă ne uităm la navele militare, în ultimii cinci ani, încet-încet, ne-am construit un renume. Acelaşi lucru s-a întâmplat şi cu alte tipuri de nave. Prin urmare, dacă mergi în cercuri mai largi, poate că oamenii vor fi surprinşi de ceea ce se realizează la Galaţi, dar în cercul navaliştilor, al clienţilor noştri, pot să spun că ne-am construit un nume.

- În obţinerea acestor comenzi, ce a contat mai mult, şantierul Galaţi în sine sau Grupul Damen, per total, şi ceea ce reprezintă el ca brand?

- Pentru navele militare, ca să fim sinceri, a contat numele de Damen, pentru că am lucrat mult timp cu marina militară olandeză. Dacă nu ar fi fost brandul Damen, cu siguranţă nu am fi obţinut aceste comenzi. Dar, de asemenea, la fel de adevărat este că Damen Galaţi a reuşit să se ridice la înălţimea exigenţelor pe care le presupun astfel de comenzi şi acum este pentru marina militară şantierul preferat din cadrul grupului. Este unul dintre cele mai importante lucruri care s-au schimbat în ultimii cinci ani. Dar şi ceilalţi clienţi, din zona comercială, ajung încet-încet ajung să ne prefere pe noi ca şantier. Dar este destul de dificil şi trebuie să avem grijă să păstrăm un raport preţ-calitate competitiv în raport cu şantierele concurente, fie că vorbim de calitate, în raport cu şantierele din Vest, fie că ne referim la preţuri, în raport cu cele din Est.

- Cum se poziţionează acum Damen Galaţi în cadrul grupului?

- Damen Galaţi rămâne cel mai mare şantier dintre cele 35 care fac parte din Grupul Damen. Dar ne-au crescut reputaţia, prestigiul în cadrul grupului şi este foarte important acest lucru, pentru că trebuie să vedem competiţia şi în cadrul grupului, şi în afara lui. Nu obţinem comenzi pentru că suntem persoane simpatice aici, la Galaţi - nu că nu ar fi bine să lucrezi cu persoane simpatice - ci pentru că oferim, după cum spuneam, un raport bun preţ-calitate, ne respectăm termenele de livrare; tot acest pachet contează şi pot spune că, inclusiv în cadrul grupului, acest pachet a devenit din ce în ce mai atractiv.

- Ce planuri aveţi pentru anul acesta, ca abordare de piaţă, ca investiţii?

- Dorinţa noastră este de a continua, la fel ca în ultimii ani, această strategie a unei creşteri controlate. Nu o să exagerăm nici cu posturile, nici cu supracapcitatea. Vrem ca la fiecare navă să performăm, livrările să fie bune; poate că este uşor de spus, dar vorbim de o creştere constantă, pas cu pas, zi cu zi. Credem că o astfel de creştere controlată este mai importantă, mai sigură, decât o creştere spectaculoasă, dintr-o dată. Dar asta nu înseamnă că nu vom avea investiţii. Ele vor fi orientate în special spre partea de manipulare a blocsecţiilor de navă. Cea importantă investiţie, de aproximativ 0,7 milioane de euro, va fi un transportor tip platformă. Dar mai avem în vedere îmbunătăţirea halei de vopsitorie şi nu va fi neglijată nici partea de echipamentele, utilajele, poate articole mai mici, dar necesare şi importante pentru oamenii care lucrează cu ele.

- Pentru anul acesta, câte lansări sunt programate şi cam la ce ar trebui să ne aşteptăm?

- Vom avea cam acelaşi număr de lansări ca în 2012, în jur de 20, dar nu este exclus să avem şi ceva mai multe. Anul trecut au fost nave mari, acum tendinţa este să ne concentrăm pe remorchere, mai mici şi mai specializate. Evenimentul principal al anului va fi în iulie, la livrarea navei „Karel Doorman” către marina olandeză. Este o navă care înseamnă mult pentru oamenii care au lucrat la ea şi chiar dacă botezul oficial al navei va fi în Olanda, unde vor fi montate o serie de echipamente speciale, vom marca cum se cuvine şi aici, la Galaţi, livrarea acestei nave.

Citit 10506 ori Ultima modificare Joi, 31 Ianuarie 2013 18:05

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.