Metrul pătrat din Gara CFR Galaţi scoate comercianţii afară. Creşterea chiriei ameninţă să lase pustii staţiile
Foto: Foto: Bogdan Codrescu

Metrul pătrat din Gara CFR Galaţi scoate comercianţii afară. Creşterea chiriei ameninţă să lase pustii staţiile
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* CFR SA vrea să-şi mărească veniturile pe spinarea comercianţilor din gări, majorând chiria pe care le-o percepe acestora * Vânzătorii spun însă că tariful este deja ridicat şi, dacă va creşte peste pragul de rentabilitate, ei îşi vor căuta alt vad


Compania Naţională de Căi Ferate, proprietar al infrastructurii feroviare din România, a invitat deja firmele la dialog în vederea renegocierii tarifelor de închiriere. La Galaţi, o rundă de discuţii între conducerea Regionalei şi agenţii economici din staţiile de cale ferată a avut loc joi. Dar în timp ce la sediul CFR din Domnească se purtau tratative pe marginea unei majorări care se anunţă consistente, în gara din Valea Oraşului oamenii îşi manifestau revolta faţă de o măsură care, dacă va depăşi limita de suportabilitate a comercianţilor, i-ar putea lăsa pe vânzători fără loc de muncă şi pe călători fără un loc în care să-şi cumpere o sticlă de apă, un sandviş, o pastilă sau un ziar pentru drum.

Ordinul a venit de la Bucureşti

Managerul străin adus la conducerea CFR SA pentru a rentabiliza compania, grecul Dimitris Sophocleous, este cel care le-a cerut directorilor regionali din ţară să renegocieze tarifele de închiriere a spaţiilor comerciale din gări, în sensul majorării acestora.

Vestea a căzut ca un bolovan peste firmele care au amenajat în staţiile de cale ferată chioşcuri cu alimente şi băuturi, unităţi fast food, cafenele, farmacii, puncte de vânzare a presei şi librării, precum şi puncte de vânzare a biletelor - e cazul operatorilor privaţi de transport feroviar de călători.

Toţi au fost invitaţi la negocieri de către Compania Naţională de Căi Ferate. Directorul regional de la Galaţi, Laurenţiu Seceleanu, a confirmat intenţia CFR SA de a renegocia chiriile. De altfel, a adăugat acesta, discuţiile cu agenţii economici au şi început. "I-am invitat pe agenţii economici la discuţii, în vederea renegocierii tarifelor de închiriere. Astăzi (joi, n.r.) mă întâlnesc cu 25 dintre ei", a declarat Seceleanu.

Chiriile s-ar putea majora cu 20-30 la sută

Directorul regional nu a specificat cu cât vrea compania să majoreze chiriile pentru spaţiile din gări, dar în sistem se vorbeşte de câteva zeci de procente. "În ţară, este vizată o creştere cu 20-30 la sută a tarifelor de închiriere. În Gara de Nord, creşterea va fi şi mai mare", au afirmat surse din sistemul feroviar.

În Regionala Galaţi sunt în jur de 200 de chiriaşi din rândul comercianţilor. În toată ţara sunt circa 900. Chiriile pe care ei le plătesc reprezintă o sursă sigură de venit pentru CFR SA - cel puţin atâta vreme cât tarifele de închiriere rămân la valori suportabile.

Dacă ele vor depăşi pragul rentabilităţii pentru cei care le plătesc, s-ar putea ca mai marii de la Căile Ferate să se trezească cu gările goale. "Asta ne trebuia nouă acum! Să vedem cu cât vor să mărească chiria. Dacă ne cer prea mult, nu excludem varianta de a părăsi gara", ne-a spus, sub protecţia anonimatului, unul dintre comercianţii de alimente şi băuturi din Gara Galaţi.

Ce spun alţi agenţi economici din Staţia CF Galaţi

"Am primit invitaţia CFR la discuţii şi urmează să avem o întâlnire cu reprezentanţii companiei", a declarat Maria Grumăzescu, farmacist-şef la unitatea farmaceutică din gară. "La sfârşitul acestei ierni s-a întâmplat să rămânem fără căldură pentru că, deşi noi ne-am achitat la timp obligaţiile către CFR, aceasta nu a procedat la fel cu propriii furnizori. Cu toate astea, noi vrem să funcţionăm aici, pentru că există cerere. Însă dacă vom avea o chirie mult mai mare, vom lua în considerare varianta plecării", a încheiat farmacista.

Şi călătorii se opun ideii de majorare a chiriilor pentru spaţiile comerciale, de teamă să nu rămână fără un loc din care să-şi poată cumpăra cele necesare pentru un drum cu trenul. "Omul vine, are nevoie de ceva, îşi cumpără repede şi se urcă în tren", a spus Aneta Creangă, o gălăţeancă de 57 de ani.

"CFR îşi taie craca de sub picioare"
La Galaţi, magazinele şi barurile din gară - şi aşa puţine - au pierdut foarte mulţi clienţi din februarie, când o alunecare de teren produsă în zona Brateş a împiedicat trenurile operatorului privat Transferoviar Călători (TFC) să mai aducă în Valea Oraşului valurile de navetişti dinspre Bârlad. Chiar şi directorul Regionalei CFR Galaţi recunoaşte acest lucru. "Comercianţii din gară sunt afectaţi în proporţie de 70 la sută de faptul că linia Galaţi-Bârlad e ruptă şi că trenurile TFC opresc la Tuluceşti şi nu mai ajung la Galaţi", a afirmat Laurenţiu Seceleanu.

În condiţiile în care clienţii li s-au împuţinat dramatic, o majorare a chiriei ar fi picătura care ar umple paharul pentru comercianţii din gară. Mai ales că tariful de închiriere nu e foarte mic nici acum. "Noi plătim peste 60 de lei/mp, fără TVA", ne-a spus un alt agent economic din gară, care a vrut, de asemenea, să-şi protejeze identitatea.

În euro, vorbim de o chirie de 15 euro/mp, de trei ori mai mare decât cea cerută pentru un spaţiu comercial în buricul târgului. "Avem un client care oferă spre închiriere un spaţiu comercial în centrul oraşului la preţul de 5 euro/mp, fără TVA, şi încă se discută pe acest preţ! Piaţa nu şi-a revenit încă. În oraş, vedem cu toţii, sunt tot mai multe spaţii comerciale goale", a declarat Elena Asăndoae, de la Elite Imobiliare, precizând că ceea ce vrea să facă CFR SA e sinucidere curată. "Mărind chiriile, CFR îşi taie singur craca de sub picioare", a spus Asăndoae.

Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA a încheiat anul 2011 cu pierderi de aproape 170 de milioane de euro, la o cifră de afaceri de peste 270 de milioane de euro, relevă bilanţul pentru anul respectiv, ultimul publicat pe site-ul Ministerului de Finanţe. Proprietarul de infrastructură feroviară, care a înregistrat pierderi la fel de mari şi în anii anteriori, încearcă să se redreseze, numărându-se printre companiile de stat aflate sub monitorizarea Fondului Monetar Internaţional. Programul de rentabilizare pe care îl implementează are ca direcţii reducerea cheltuielilor, a datoriilor şi a pierderilor, precum şi creşterea veniturilor. În privinţa primelor trei obiective, compania susţine că a făcut progrese - ar fi redus cheltuielile cu 32 la sută (deşi numărul de salariaţi a rămas neschimbat) şi datoriile cu 62 la sută în primul semestru al anului 2012 şi, în aceeaşi perioadă, ar fi realizat un profit de 27 de milioane de euro. În ceea ce priveşte creşterea veniturilor, compania speră să reuşească, mărind chiria pe care le-o percepe comercianţilor din gări. Asta, desigur, dacă va mai avea de la cine să o perceapă.

Citit 4514 ori Ultima modificare Joi, 04 Aprilie 2013 20:33

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.