Zgura de Galaţi "rupe" preţul autostrăzilor. Află cu cât se pot reduce costurile
Foto: FOTO: Sorin Pană

Zgura de Galaţi "rupe" preţul autostrăzilor. Află cu cât se pot reduce costurile
Evaluaţi acest articol
(1 Vot)

* În timp ce parlamentarii gălăţeni dorm în papuci, un parlamentar de Satu Mare se interesează de zgura din halda ArcelorMittal * Andreea Paul Vass propune amânarea ecologizării pentru folosirea tuturor materiilor prime de acolo: zgura pentru autostrăzi şi fierul vechi pentru combinat


Conducerea combinatului Arcelor Mittal a solicitat de mai multe ori amânarea ecologizării haldei de zgură, proces ce ar trebui să aibă loc până anul viitor, dar cererea nu a prea avut ecou printre cei ce reprezintă interesele Galaţiului. Culmea, în timp ce parlamentarii gălăţeni par a fi preocupaţi destul de puţin de activitatea din combinatul siderurgic, cererea ArcelorMittal a găsit un suporter în persoana unui deputat din capătul celălalt al ţării! Andreea Paul Vass, deputat PDL de Satu Mare, consideră că materiile prime din halda de zgură ar putea fi folosite atât pentru construcţia de autostrăzi mai ieftine, cât şi ca sursă mai ieftină de materii prime de către ArcelorMittal. Chiar dacă ideea nu este nouă, argumentele folosite de deputatul de Satu Mare par a fi justificate economic. "România construieşte autostrăzi cu cele mai mari preţuri din UE, în timp ce cantităţi imense de materii prime, care le-ar face mult mai ieftine, se irosesc din cauza ignoranţei autorităţilor. Demersurile repetate ale reprezentanţilor ArcelorMittal privind prelungirea termenului de exploatare a haldei de zgură şi utilizarea sterilului în marile lucrări de construcţie au rămas fără ecou sau cel mult au fost încadrate la categoria proiecte potenţiale", susţine Andreea Paul Vass, care a dezbătut problema haldei de zgură, recent, în cadrul unei discuţii directe cu conducerea ArcelorMittal şi cu reprezentanţi ai mediului de afaceri din judeţul Galaţi.

60 de milioane de tone de steril aşteaptă să fie folosite

"Halda de zgură de la Galaţi conţine în jur de 60 milioane de tone de steril (zgură), produs derivat din ciclurile tehnologice de producţie ale oţelului. O cantitate de 5 milioane de tone de zgură este suficientă pentru construcţia a 350 kilometri de autostradă. Un calcul simplu arată că zgura de la Galaţi ar fi suficientă pentru construcţia a aproximativ 4.000 kilometri de autostradă. Mai mult, se estimează că halda ar mai conţine cam 3-4 milioane de tone de fier vechi, care ar putea reintra în ciclul de producţie al ArcelorMittal mult mai ieftin şi mai competitiv", explică deputatul de Satu Mare. Andreea Paul Vass estimează că zgura din halda de la Galaţi ar putea reduce la jumătate preţul kilometrului de autostradă. "Preţul mediu de construcţie al unui kilometru de autostradă în Europa este în jur de 5 milioane de euro. Or cele mai ieftine tronsoane construite în România sunt Fundulea-Lehliu, Lehliu-Drajna, Drajna-Feteşti şi Feteşti-Cernavodă, acolo unde s-a folosit zgură adusă de la Galaţi, iar kilometrul de autostradă a variat între 2 şi 2,6 milioane de euro", adaugă deputatul de Satu Mare.

Exploatăm halda sau albiile râurilor?

"Conform angajamentelor asumate de România în faţa Uniunii Europene, halda de zgură de la Galaţi urmează să fie închisă în 2014, acoperită cu pământ şi cu vegetaţie. Odată cu declanşarea acestui proces, o cantitate imensă de materii prime preţioase va fi pierdută definitiv. Este preferată exploatarea mult mai scumpă a albiilor râurilor şi a munţilor pentru obţinerea de pietriş şi balast, acolo unde impactul asupra mediului este extrem de negativ", spune deputatul Andreea Paul Vass, care mai susţine că reprezentanţii ArcelorMittal şi-au arătat disponibilitatea de a oferi resursele depozitate în halda de zgură în vederea valorificării economice fără niciun fel de cost suplimentar. "O derogare de la directiva europeană şi prelungirea perioadei de exploatare a haldei de la Galaţi va aduce beneficii însemnate pentru economia românească", explică Andreea Paul Vass.

ArcelorMittal a cerut un răgaz de încă zece ani

Conducerea ArcelorMittal Galaţi susţine că deja a cerut autorităţilor române un nou termen pentru ecologizarea haldei. Şefii combinatului spun că mai au nevoie de încă zece ani pentru a valorifica tot fierul vechi de acolo şi, eventual, pentru a oferi constructorilor de autostrăzi zgura necesară. "Am cerut autorităţilor de mediu extinderea perioadei în care să folosim zgura. Este important pentru noi să extragem tot fierul vechi din haldă. Ar fi un non-sens să nu luăm tot fierul vechi de acolo atât din punct de vedere al mediului, cât şi din punct de vedere economic", a declarat directorul ArcelorMittal Galaţi, Bruno Ribo.

Cererea conducerii combinatului a fost confirmată şi de Agenţia pentru Protecţia Mediului Galaţi. "S-a depus, într-adevăr, la noi o solicitare de revizuire a autorizaţiei pentru halda de zgură. Decizia nu se va lua, totuşi, la nivel local, întrucât este vorba despre un obiectiv de interes naţional. Se va discuta la nivelul Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului, la nivel de Minister, la nivel de Guvern", a declarat şefa de la Mediu din Galaţi, Carmen Sandu.

Constructorii, invitaţi să ceară zgură

Directorul ArcelorMittal Galaţi, Bruno Ribo, a mai spus că, deocamdată, nicio firmă care se ocupă cu autostrăzile nu a făcut vreo cerere similară, deşi s-a tot discutat mult pe tema folosirii zgurii la ample lucrări de infrastructură. În schimb, combinatul primeşte cereri pentru zgură din partea unor comunităţi locale, care doresc să să refacă o serie de drumuri comunale. "Avem în permanenţă cereri de la comunităţile locale, cereri pe care le onorăm. Pentru zgură suntem dispuşi la orice fel de discuţie, însă trebuie să ne ceară ei, cei care se ocupă de astfel de proiecte", a mai spus Bruno Ribo.

Halda de zgură ocupă o suprafaţă de 110 hectare şi a fost dată în folosinţă în 1968. De atunci, în haldă s-au adunat 59 de milioane de tone de deşeuri industriale rezultate din procesul de fabricare a oţelului.

Un plan bun şi pentru economia locală

Exploatarea cât mai mult a resurselor pe care le poate oferi halda de zgură este şi în avantajul economiei locale, susţine deputatul Andreea Paul Vass. "Agravarea stării economice a judeţului Galaţi nu trebuie neglijată de autorităţi. Salariul mediu net al unui gălăţean este cu 12 la sută mai mic decât media pe ţară, adică cu peste 180 lei mai puţin decât restul angajaţilor din România. În acelaşi timp, numărul de şomeri din judeţul Galaţi s-a mărit cu 2.565 persoane în luna februarie a acestui an faţă de aceeaşi lună a anului precedent, ajungând la 18.659 persoane", explică Andreea Paul Vass.

Citit 10198 ori Ultima modificare Joi, 27 Iunie 2013 18:24

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.