ANALIZĂ VL/ Infrastructură ce n-a văzut Galaţiul! Pe hârtie, avem ba drumuri-expres, ba autostrăzi

ANALIZĂ VL/ Infrastructură ce n-a văzut Galaţiul! Pe hârtie, avem ba drumuri-expres, ba autostrăzi
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

În ultimele luni, viziunea Guvernului privind infrastructura rutieră a Galaţiului s-a sucit de patru ori * Să fie, să nu fie, să fie… autostrada Galaţi – Brăila – Buzău, cu lungime de 120 km, finanţată din fonduri europene * Traseul Galaţi – Brăila – Tulcea – Constanţa s-a pierdut „pe drum”, între Strategia România – 100 şi planurile orientative ale Master Planului pe Transporturi


Fondurile europene puse la dispoziţia României prin Mecanismul de Conectare a Europei – Connecting Europe Facility (CEF) – vor fi principala sursă de finanţare pentru autostrada Galaţi – Brăila – Buzău, susţine ministrul Transporturilor, Dan Şova. După cum v-am informat în paginile ziarului nostru, ideea realizării acestei autostrăzi a fost (re)lansată în cadrul Infrastructure Business Summit organizat în această săptămână la Palatul Parlamentului. Elemente „de decor” la această conferinţă au fost pe holurile Parlamentului o serie de hărţi orientative extrase, potrivit titluri explicative, din proiectul Master Planului pentru Transporturi, din acestea rezultând că, până în 2022, Galaţiul va fi inclus în două trasee de autostrăzi: Galaţi – Brăila – Buzău – Ploieşti, respectiv Galaţi – Brăila - Tulcea- Constanţa.

Iată însă că acum suntem în măsură să vă prezentăm şi detalii din prezentarea făcută în cadrul conferinţei de ministrul Transporturilor, Dan Şova, în care se face referire inclusiv la proiectele privind Galaţiul. Prima observaţie ar fi aceea că, deşi pe holuri se vorbea de Master Plan, ministrul s-a bazat în prezentarea efectivă pe planurile cuprinse în Strategia România – 100. Desigur, cele două documente ar trebui să fie convergente, diferenţa este însă că Master Planul este un document ce stă la baza acordului cu Comisia Europeană pentru acordarea fondurilor europene, în timp ce Strategia România – 100 este un document programatic, cu caracter mai degrabă politic, ce poate suferi modificări, fără ca Guvernul să dea prea multe explicaţii. De altfel, acest lucru s-a şi întâmplat.

În varianta revăzută şi adăugită a strategiei privind autostrăzile, Guvernul îşi propune să construiască, până în 2020, o reţea de autostrăzi cu o lungime de 2.440 de kilometri, fiind indicat inclusiv un calendar de realizarea a tronsoanelor de autostrăzi şi a surselor de finanţare. În acest calendar se specifică faptul că, până la sfârşitul acestui an vor fi realizate studiile de fezabilitate pentru 1.798 km de autostrăzi, printre care se numără şi tronsoanele Galaţi – Brăila – Galaţi, cu o lungime de 120 km, precum şi, în continuare, tronsonul Buzău – Ploieşti, cu o lungime de 75 km. De interes pentru gălăţeni ar fi însă şi studiile de fezabilitate pentru realizarea de autostrăzi pe traseul Buzău-Focşani-Bacău-Iaşi, dat fiind faptul că, aceasta din urmă ar deveni principala arteră rutieră din Moldova. Următorul pas, potrivit angajamentelor Guvernului, ar fi lansarea în execuţie, în 2015, a unor tronsoane de autostradă, în total 1.429 km, printre care se numără şi cele de interes pentru Galaţi.

Care ar fi sursele de finanţare

Ca surse principale de finanţare, Guvernul indică „la o primă strigare” fondurile obţinute din supraacizele la combustibil, ce ar ajunge, se susţine, pentru construirea a 697 km de autostradă, Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR) din care ar urma să fie finanţată construcţia a 291 km de autostradă şi Mecanismul de Conectare a Europei (CEF) din care ar urma să fie construiţi 122,54 km de autostradă. Această din urmă sursă de finanţare face referire strict la tronsonul de 120 km Galaţi-Brăila-Buzău, în timp ce restul de 2,54 km reprezintă, în fapt,… podul peste Dunăre de la Brăila. Nu se specifică însă nimic despre sursa de finanţare a tronsonului de la Buzău la Ploieşti, iar tronsoanele ce vin în continuarea Galaţi – Brăila spre Tulcea şi Constanţa nici măcar nu mai sunt pomenite, deşi ele sunt specificate în primele hărţi făcute publice privind Master Planul pe Transporturi.

Uite autostrada, nu-i autostrada

Dacă este să facem o trecere în revistă a proiectelor de autostrăzi anunţate cu mai mult sau mai puţin tam-tam de Guvern vom observa că planurile privind Galaţiul s-au modificat de patru ori din decembrie 2013 şi până în prezent. Astfel, în prima versiune a Strategiei România – 100, figura traseul de autostradă Galaţi-Brăila-Buzău, având ca sursă de finanţare nu fondurile europene, ci sumele obţinute din accizele la combustibil, iar traseul Buzău-Ploieşti finanţabil printr-un parteneriat public-privat. La doar o zi de la prezentarea Strategiei, pe hărţile Guvernului tronsonul Galaţi – Buzău făcea un ocol… pe la Focşani. Apoi şi această variantă a dispărut din sfera imediată de interes a Executivului, o dovadă în acest sens fiind aceea că, printre cele şapte proiecte de autostradă nominalizate ca prioritare în programul de guvernare Ponta III nu se spunea nici un cuvinţel despre autostrada Galaţiului. Iată însă că apare acum varianta prezentată de ministrul Dan Şova, asumată, de altfel, şi de premierul Victor Ponta. Dacă punem la socoteală şi Master Planul, deja, pe hârtie cel puţin, Galaţiul nu se poate plânge că duce lipsă de autostrăzi.

Dar chiar şi după ultimele expuneri ministeriale mai persistă o serie de semne de întrebare. Astfel, dacă tronsonul Galaţi-Brăila-Buzău va fi finanţat prin CEF, nu se spune din ce surse va fi finanţat mai departe tronsonul Buzău-Ploieşti, chiar dacă acesta apare pe harta finală a autostrăzilor finalizate în 2020, versiunea Strategia România – 100. Un alt aspect este acela că, în strategie, nu se face referire la nici o autostradă care să lege Galaţiul şi Brăila de Tulcea şi Constanţa. Acest traseu apare în hărţile orientative ale Master Planului, cu orizont de realizare 2022, fără să fie precizat când se va lansa realizarea studiilor de fezabilitate sau licitaţiile privind execuţia şi durata lucrărilor. Să se fi pierdut deja „pe drum”, înainte ca măcar Master Planul să fie definitivat?


Bizarerii la drumul mare

Una din bizareriile din planurile Guvernului este aceea că, deşi, într-adevăr, segmentele rutiere Galaţi-Brăila-Buzău şi Galaţi-Brăila-Tulcea-Constanţa au fost incluse în reţeaua globală a TEN-T (Reţeaua de transport transeuropeană – n.r.), eligibile pentru finanţarea prin CEF, proiecţiile vizau doar realizarea de drumuri-expres şi nu de autostrăzi. De altfel, studiul de fezabilitate pentru tronsonul de drum-expres Galaţi-Brăila există din 2008, însă acesta zace în sertarele CNADR din lipsă de fonduri. Iată că, mai nou, se vorbeşte de autostrăzi. Pentru că, nu-i aşa, la urma-urmei, promisiunile nu costă nimic.

Citit 4268 ori Ultima modificare Joi, 10 Aprilie 2014 18:08

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.