Exclusiv VL/ INTERVIU cu Maria Grapini: „Trebuie să scăpăm de tunuri în afaceri!"

Exclusiv VL/ INTERVIU cu Maria Grapini: „Trebuie să scăpăm de tunuri în afaceri!"
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* A declarat în exclusivitate pentru "Viaţa liberă" Maria Grapini, femeie de afaceri, fost ministru al IMM-urilor şi actual europalamentar


Om de afaceri de succes, dar care a făcut performanţă şi în politică, numele Mariei Grapini este, practic, sinonim cu „Succesul la Feminin”. Prezentă la Galaţi, cu ocazia Conferinţei Naţionale organizate de Asociaţia Femeilor Întreprinzătoare din România (AFIR) Galaţi, doamna Grapini a avut amabilitatea de a acorda ziarului „Viaţa liberă” un interviu în exclusivitate:

- Femeile în afaceri reprezintă, mai degrabă, o excepţie decât o regulă. De ce încă se mai întâmplă asta?

- Unele motive ţin chiar de femei, de „tradiţia” în care au fost educate. Sunt familii în care femeilor li s-a tot spus că ele trebuie „să stea la cratiţă”, că bărbatul este cel care aleargă, face carieră, aduce mai mulţi bani în casă. Apoi, mai sunt şi unii bărbaţi care nu acceptă o carieră pentru o femeie, pentru că, la rândul lor, nu sunt dispuşi la preluarea acestei laturi care „tradiţional” era rezervată femeilor într-o gospodărie: să crească copiii, să meargă la cumpărături, chiar să şi gătească. Dar sunt bărbaţi cu o atitudine şi mai nocivă, care efectiv nu acceptă ca femeia să strălucească mai mult decât el, să aducă bani mai mulţi, să se spună despre el că „e soţul doamnei” şi nu că ea e „soţia domnului”. Prin urmare, dacă vor să facă o afacere, femeile nu trebuie să se lase îngrădite de astfel de bariere.

- Dacă ar fi să recomandaţi femeilor un model în afaceri, care ar fi acesta?

- Eu am pledat pentru un model greu de afaceri, un model cu o bază etică, morală, de aceea şi cât am fost ministru al IMM-urilor am încercat să pornesc un set de reglementări care să ducă la o etică în afaceri. Pentru că, din punctul meu de vedere, dacă societatea românească ar merge în această direcţie, încât să putem forma acea majoritate a businessului făcut etic, profesionist, sustenabil, atunci toată lumea ar avea de câştigat. Ar fi asigurate constant resurse la buget, oamenii ar fi mai fericiţi la locul de muncă, ar câştiga mai bine. Trebuie să scăpăm de acest sistem, în care dai şi fugi, ca la oină, tragi un tun, şi îţi pui banii nu ştiu unde. Iar ca să ai afaceri curate, etice, e nevoie de politici pro-business. O responsabilitate au aici şi politicienii, pentru a face legi corecte, dar şi cei chemaţi să o aplice. Pentru că Legislativul poate să facă o lege, dar dacă cei care trebuie să o aplice nu o fac corect, sigur că distorsionează totul.

- Care a fost cel mai mare obstacol pe care l-aţi întâmpinat în momentul în care aţi intrat în mediul privat şi aţi încercat să puneţi pe picioare o afacere?

- Întâlnirea cu neprofesioniştii, pe toate planurile. De exemplu, neprofesioniştii din instituţiile statului, care veneau în control şi scriau nişte aberaţii în procesele-verbale. Şi unii nu numai că erau neprofesionişti, dar căutau să se şi căpătuiască. Apoi neprofesioniştii – şi aici poate că e un cuvânt prea blând – din mediul de afaceri, care nu-şi respectau contractele. O problemă, în general, a fost nu neapărat lipsa legislaţiei, ci aplicarea incorectă. Aşa am ajuns la nenumărate procese cu statul, cu parteneri de afaceri, procese care, deşi nu au reuşit să ne oprească, au consumat multă energie şi implicit ne-au diminuat profitul pe care, în condiţii normale, am fi putut să-l obţinem.

- De ce capcane ar trebui să se ferească o femeie atunci când intră în afaceri?

- În primul rând, o femeie trebuie să intre în afaceri doar după ce îşi face o analiză foarte corectă şi constată că are toate calităţile native şi cele dobândite prin educaţie, formarea profesională pentru a face business. Oricum va fi pusă sub lupă mai mult decât bărbaţii, iar dacă face o greşeală este mult mai uşor "condamnabilă" ca femeie. Prin urmare, trebuie să se ferească de capcana de a intra într-un business mai mare decât poate să-l gestioneze, într-o afacere care nu se maturizează într-un mod corect, natural şi profesionist, bazându-se, poate, pe faptul că „o să rezolve altfel”. Acest „altfel” implică foarte multe. Sunt femei, şi din domeniul politicului şi în cel al business-ului, care au fost etichetate într-un mod nu tocmai agreabil pentru că s-ar fi folosit de „farmecul feminin” pentru a-şi dezvolta un business. Trebuie să fugă de aceste capcane, care pot fi întinse chiar şi cu bună ştiinţă.

- Există un preţ al succesului în afaceri?

- În toate există un preţ. Dar singura „resursă” care nu poate fi păstrată pentru a fi „cheltuită” sau folosită mai târziu este timpul. Şi atunci, trebui să ştii că, în momentul în care ai intrat într-o afacere, „bugetul tău de timp” de 24 de ore, zile, luni, ani, e dedicat într-o proporţie foarte mare business-ului. Trebuie să-ţi asumi acest lucru de la început, ca să nu ai frustrări mai târziu şi să nu faci greşeli. Business-ul e cel care îţi va face agenda zilei, dar nu trebuie să priveşti asta ca un om care şi-a pierdut fericirea, ci ca unul care caută să-şi construiască fericirea prin forţe proprii. Iar clipele libere, câte mai rămân, trebuie drămuite cum trebuie. De altfel, cea mai mare risipă în România este, încă, risipa de timp.

- Care lume e mai dură, cea a politicii sau cea a afacerilor?

- A politicii. Pentru că, dacă în business mai există posibilităţi de măsurare a rezultatelor muncii tale, în politică adesea nu există ceva palpabil, cuantificabil. Ţine adesea pur şi simplu de cum te apreciază conducerea de partid. Apoi, în politică nu există foarte multe reguli, din păcate. Legea partidelor este foarte sumară, nici partidele nu-şi stabilesc proceduri foarte clare de lucru. Dar nici societatea nu este pregătită să analizeze scena politică om cu om, ci doar la grămadă. Şi, atunci, e foarte dură lumea politicului, pentru că, o singură greşeală dacă faci, îţi anulează tot ce ai făcut bun. În business, o greşeală îţi poate diminua din profit, dar nu-ţi poate anula toată activitatea.

- Aţi fost mulţumită de rezultatele obţinute ca ministru al IMM-urilor?

- Dacă vreţi, m-am programat să nu fiu niciodată mulţumită de rezultat, pentru că atunci nu poţi să mai progresezi. Pe de o parte, sunt mulţumită că, într-un timp relativ scurt, am reuşit să promovăm multe dintre legi, modificările de lege sau ordonanţe plecate de la dorinţele mediului de afaceri. Pe de altă parte, nu sunt mulţumită vizavi de dorinţa mea de a transfera principiile de management din mediul privat în instituţiile publice. Nu a fost posibil în totalitate. Trebuie schimbată neapărat modalitatea de finanţare a ministerelor, de altfel ştiu că premierul are în vedere şi aşa ceva. În management, dacă nu ai pârghii să stimulezi pe cel care a lucrat mai mult şi să iei o măsură împotriva celor care nu lucrează, nu poţi să selectezi oamenii şi să-i duci pe cei care nu lucrează spre a lucra.

- În curând, veţi reprezenta România în Parlamentul European. Care sunt proiectele de natură economică pe care doriţi să le promovaţi?

- Eu am optat pentru două comisii care se suprapun cu ce am făcut eu până acum: ca membru plin în Comisia pentru Piaţa Internă şi mediul de afaceri şi ca membru supleant în Comisia de Transporturi şi Turism. Unul dintre obiective este de a face lobby pentru nişte politici specifice IMM-urilor şi politici industriale. Mi-aş dori să obţinem pentru IMM-urile din România - aflate în decalaj faţă de IMM-urile din alte ţări UE – o serie de derogări într-o serie de chestiuni, precum ajutoarele de stat, dar şi în ceea ce priveşte obţinerea finanţării afacerilor la costuri rezonabile. De asemenea, vreau să promovez brandurile româneşti. În octombrie vom prezenta la Bruxelles o serie de branduri din domeniul confecţiilor, printr-un defileu de modă, vom avea şi o prezentare a unor branduri de vinuri româneşti, dar vom avea şi prezentarea unor branduri culturale, cu mari artişti români. Vreau să facem asta, pentru că România are o mare problemă din punct de vedere al imaginii, ceea ce face ca şi mediul de afaceri să aibă o problemă. Avem valori, avem domenii cu oportunităţi de business; iar dacă lucrurile acestea vor fi bine comunicate, sunt convinsă că şi România va deveni o ţară mai atractivă.

Profesionalism la superlativ – Maria Grapini

Născută la Bereşti, judeţul Galaţi, în 1954, Maria Grapini a absolvit, în 1978, Facultatea de Textile a Institutului Politehnic din Iaşi. A parcurs toate treptele profesionale în domeniul confecţiilor, de la inginer stagiar la director general, la întreprinderi de profil din Timişoara. Odată cu intrarea în mediul privat a devenit un om de afaceri apreciat, implicat în dezvoltarea antreprenoriatului. În 2012 a devenit ministru delegat pentru IMM-uri, mediul de afaceri şi turism, iar după ultimele alegeri a devenit deputat în Parlamentul European.

Vezi şi: EXCLUSIV/ Interviu cu Ambasadorul Olandei: "PORTUL GALAŢI ar trebui să ia exemplu de la Giurgiuleşti"

Reţeta succesului în varianta antreprenoriatului feminin, la Galaţi

Citit 3904 ori Ultima modificare Luni, 09 Iunie 2014 06:12

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.