Cum vrea STATUL ROMÂN să le vină de hac HOŢILOR DE LEMN
Foto: Montaj foto: Bogdan Codrescu

Cum vrea STATUL ROMÂN să le vină de hac HOŢILOR DE LEMN
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* După ce păduri întregi au dispărut fără urmă, statul a legiferat cel mai riguros sistem de monitorizare a transportului de lemn din Europa 


Hoţilor de lemn şi comercianţilor care şi-au construit afaceri înfloritoare din preluarea masei lemnoase furate le va fi, de acum încolo, cu mult mai greu să înşele statul. După ce ani la rând păduri tăiate ilegal au dispărut, fără urmă, statul român a legiferat, prin HG 470/2014, cel mai riguros sistem de monitorizare a transportului de masă lemnoasă din Europa.

Unele dintre normele de supraveghere par chiar absurd de amănunţite. Totuşi, se impuneau, după jaful de ani de zile, care a sărăcit fondul forestier românesc. Ce s-a schimbat radical, vă spunem astăzi.

Galaţiul e direct vizat de toate aceste modificări de legislaţie, în condiţiile în care circa 20 la sută din cantitatea de buştean cu coajă care intră pe piaţă europeană vine din România, iar bună parte din exportul de lemn din ţara noastră se face prin Port Bazinul Nou.

Ce s-a schimbat în sistemul de monitorizare

Potrivit primelor variante ale legislaţiei care reglementa transportul masei lemnoase, marfa trebuia însoţită doar de bonul care atesta cumpărarea acesteia. S-a introdus, ulterior, avizul de însoţire a mărfii, pe care trebuiau completate caracteristicile lemnului transportat, cum ar fi cantitatea, starea, specia arborelui şi aşa mai departe.

Detalii ne-a oferit purtătorul de cuvânt al Direcţiei Silvice Galaţi, ing. Gheorghe Luca.

„Unii dintre transportatori jonglau, aici, cu legea. Aveau acest aviz, dar nu completau data de transport şi îl foloseau de mai multe ori. Era cea mai frecventă înşelătorie. Alteori, se falsificau datele completate. La încărcare, transportatorul scria că duce patru metri cubi şi, ulterior, mai adăuga un zero şi încerca să justifice cei 40 de metri cubi de lemn pe care îi transporta ilegal. Or, sistemul Woodtrack nu mai permite asemenea manevre”, ne-a declarat Gheorghe Luca.

Două programe care văd totul

Sistemul informaţional de urmărire a materialelor lemnoase (SUMAL) în timp real nu e o noutate, în sine.

„Programul SUMAL există de opt ani. Problema sa era că, în vechea formă de aplicare, nu făcea decât să înregistreze transportul şi comerţul legal de lemn. Hoţii îl puteau ocoli. Încărcând marfă fără acte, nici nu operau în SUMAL, deci erau, practic, invizibili pentru sistem”, a precizat Gheorghe Luca.

Acum, lucrurile s-au schimbat, iar transportatorul şi autoritatea de control trebuie să lucreze după proceduri noi. Legea îi obligă pe cei implicaţi în comerţul cu lemn - agenţi economici şi instituţii - să folosească două aplicaţii: WoodTracking şi IWoodTracking, care se pot descărca de pe site-ul Ministerului Mediului. Prima e pentru uzul transportatorilor, iar a doua e pentru organele de control.

Ce trebuie să facă transporatorul

Transportatorul trebuie să aibă fie telefon inteligent, fie tabletă. Descarcă şi instalează aplicaţia Wood Tracking şi – musai de la locul de încărcare a masei lemnoase în vederea transportului - o accesează, în baza unui nume de utilizator şi a unei parole unice, primite de firmă, în baza atestării calităţii de transportator de lemn, înregistrat la Agenţia Naţională de Administrare Fiscală. Mai mult, Inspectoratul Teritorial de Regim Silvic şi de Vânătoare (ITRSV) trebuie să deţină o listă cu toate persoanele care folosesc aplicaţia şi funcţiile lor, în firme. Odată accesată aplicaţia, transportatorul introduce datele legate de activitatea sa curentă, de la numărul maşinii cu care transportă, până la date legate de destinaţie şi traseu. Ulterior, prin GPS, se poate verifica dacă datele legate de traseu au fost corecte. La finalizarea introducerii datelor, transportatorul primeşte, din SUMAL, un cod unic, pe care trebuie să-l treacă pe avizul de însoţire a mărfii, cu data, ora (până la secundă!) de emitere. Apoi, poate pleca pe traseul stabilit.

Cum se face verificarea

Instituţiile care au drept de control al transporturilor de lemn sunt: Poliţia, Poliţia de Frontieră, Jandarmeria, Romsilva şi Inspectoratul Teritorial de Regim Silvic şi de Vânătoare (ITRSV). Având tabletă sau telefon inteligent, angajaţii acestor organe de control pot verifica, accesând aplicaţia - tot în baza unui nume de utilizator şi a unei parolă proprii - dacă un transport e legal sau nu. O pot face chiar fără chiar fără să oprească maşina care cară lemn. Prin simpla introducere a numărului maşinii, IWoodTracking va genera datele, iar funcţionarul sau poliţistul va vedea dacă transportul e pe traseul declarat sau nu. Dacă nu e, se anunţă cel mai apropiată autoritate care poate interveni, opri şi confisca transportul.

Dacă verificarea trebuie făcută în zonă fără semnal, autoritatea de control trebuie să oprească maşina care transportă lemn şi, de la tableta sau telefonul inteligent al transportatorului, să efectueze câteva operaţiuni care vor conduce la generarea unui nou cod unic (pe care şoferul va fi, iarăşi, nevoit să îl introducă, atunci când ajunge la zonă cu semnal).

Dacă un transportator are actele de transport în neregulă, marfa - posibil cu tot cu autoturism - i se confiscă! Chiar dacă a cumpărat lemnul legal, tot va plăti dacă nu îndplineşte normele impuse prin HG 470/2014, din cauză că se face vinovat de transport ilegal!

Depozitele, doar în zone cu semnal

Nu doar transportatorii şi organele de control trebuie să utilizeze aplicaţia WoodTrancking, ci şi depozitele de masă lemnoasă şi porturile prin intermediul cărora se face transport.

Fiecare persoană are nume de utilizator şi parolă, primite în baza datelor personale şi a funcţiei pe care o ocupă într-o instituţie sau firmă. Transportul şi vânzarea mărfii se face acum, după reguli aproape la fel de stricte ca şi operaţiunile care implică armament!

„O opoziţie destul de puternică au ridicat, la realizarea instruirii de folosire a sistemului, unii dintre patronii de depozite de lemn. Legea prevede că toate depozitele trebuie să fie în zone cu semnal, ca să se poată realiza verificările. Or, oamenii spun că le este imposibil, de vreme ce operatorii de telefonie nu le-au acoperit zonele. Încă lucrăm la această situaţie şi vom vedea ce soluţii se vor adopta”, ne-a declarat ing. Gheorghe Luca.

În ediţiile de săptămâna viitoare, vom reveni cu amănunte legate de efectele pe care noua lege le are asupra afacerilor gălăţenilor.

Citit 3585 ori Ultima modificare Duminică, 19 Octombrie 2014 17:08

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.