Proiectul a reuşit, dar PORTUL GALAŢI rămâne vechi - TERMINALUL MULTIMODAL, declarat eligibil, dar „fără loc” la finanţare!

Proiectul a reuşit, dar PORTUL GALAŢI rămâne vechi - TERMINALUL MULTIMODAL, declarat eligibil, dar „fără loc” la finanţare!
Evaluaţi acest articol
(12 voturi)

* Proiectul de 120 milioane de euro, de care depinde relansarea activităţii portuare, n-a prins finanţarea în cadrul primului apel din Programul "Connecting Europe Facility" (CEF) * Banii Comisiei Europene au mers la CFR, iar la noi au ajuns scrisorile de consolare * În noiembrie, la noul apel de proiecte se vor găsi, poate, bani şi pentru Portul Galaţi


Proiectul terminalului multimodal din Portul Galaţi, proiect în valoare de aproape 120 milioane de euro, mai are de aşteptat până va primi finanţare din partea Comisiei Europene prin Programul "Connecting Europe Facility" (CEF), rezultă din informaţiile furnizate de Administraţia Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galaţi. Cererea de finanţare a terminalului multimodal, ce ar trebui să contribuie la relansarea activităţii şi transporturilor navale din Galaţi, a fost depusă la începutul acestui an, în primul apel de proiecte în cadrul CEF, dar în ciuda faptului că îndeplinea toate criteriile de eligibilitate, „crema” fondurilor europene au luat-o alţii. Cum s-au brodit lucrurile de a rămas din nou Galaţiul cu ochii în soare în materie de infrastructură, ne-a explicat directorul APDM Galaţi, Luigi Ciubrei:

„La acest prim apel de proiecte, atât politica Comisiei Europene, cât şi a Ministerului Transporturilor, a fost să închidă coridorul IV Paneuropean şi aici mă refer la ramura feroviară, pentru care a fost aprobat un proiect de vreo 800 de milioane de euro, care a fost introdus pe lista proiectelor finanţabile. În condiţiile în care, din suma totală de 1,23 miliarde euro alocată României prin CEF, la acest prim apel de proiecte s-au alocat în jur de 860 milioane de euro, nu au mai rămas fonduri suficiente pentru a finanţa proiectul nostru, chiar dacă importanţa acestuia este recunoscută şi de CE şi de Ministerul Transporturilor. Dată fiind situaţia, au fost incluse pe listă pentru a primi finanţare unele proiecte mai mici, precum lucrările de modernizare din portul Giurgiu. O importanţă deosebită a fost acordată şi sectorului româno-bulgar, pe care tot timpul sunt necazuri. Mai exact, AFDJ Galaţi a beneficiat de sprijinul CE prin aprobarea şi includerea pentru finanţare a actualizării unui studiu de fezabilitate privind îndepărtarea problemelor pe sectorul româno-bulgar, în baza căruia se vor solicita bani pentru executarea lucrărilor”.

Ce spun evaluatorii

În condiţiile în care Galaţiul este extrem de vitregit din punctul de vedere al infrastructurii de transport, amânarea proiectului terminalului multimodal nu face decât să pună şi mai multă sare pe rana unei economii locale care agonizează în lipsa unor plauri de investiţii, fie ele publice sau private, care să contribuie la valorificarea puţinelor oportunităţi de dezvoltare care i-au mai rămas.

Directorul APDM Galaţi, Luigi Ciubrei, spune, totuşi, că „nu trebuie să disperăm”. „Vom insista cu acest proiect şi vom depune o nouă aplicaţie la al doilea apel de proiecte pe CEF, care va fi în noiembrie. Avem sprijinul atât al Ministerului Transporturilor, cât şi pe al Ministerului Fondurilor Europene şi sperăm că proiectul nostru va fi sprijinit şi de Comisia Europeană, prin DG Move (Mobility and Transport) şi DG Regio (Regional Policy). La următorul apel de proiecte, pentru România vor fi 400 – 450 milioane de euro, iar în această sumă ar putea fi prins şi proiectul terminalului multimodal”, a arătat directorul APDM Galaţi.

Chiar dacă situaţia actuală este departe de a fi una mulţumitoare pentru gălăţeni, există, totuşi, un element pozitiv, respectiv acela că proiectul terminalului multimodal a îndeplinit încă de la primul apel de proiecte criteriile de eligibilitate.

„Conform procedurii CEF, a fost o primă evaluare a CE. De asemenea, proiectul a primit punctaje foarte bune şi din partea echipei de experţi independenţi, dar a fost această problemă a constrângerilor bugetare. De fapt, din lista proiectelor depuse, cred că sunt două – unul pe România, al nostru şi unul pentru Croaţia – care au fost declarate eligibile, dar nu au putut fi incluse în lista pentru finanţare, la acest prim apel de proiecte, din cauza acestor constrângeri bugetare. Nu vă ascund că, în perspectiva celui de-al doilea apel de proiecte, am încercat nişte demersuri, în sensul că am solicitat INEA – (The Innovation and Networks Executive Agency (INEA), creată de CE pentru a gestiona tehnic şi financiar proiectele TEN-T – n.r.) de a obţine o serie de garanţii suplimentare, să facem o depunere pur formată a aplicaţiei, iar proiectul să fie din start în lista proiectelor finanţabile. Procedurile sunt însă foarte stricte, iar din acest punct de vedere proiectul nostru o va lua de la zero în evaluare. Dar, dat fiind faptul că proiectul a fost declarat odată eligibil, sperăm ca procedura de evaluare să fie mult mai scurtă şi să ne asigure şi includerea pe lista de proiecte ce va primi finanţare”, a declarat directorul APDM Galaţi, Luigi Ciubrei. După cum a precizat acesta, APDM Galaţi a primit o scrisoare din partea comisarului Violeta Bulc (DG Movie) şi a comisarului Corina Creţu (DG Regio) în care îşi exprimă regretul că, din cauza constrângerilor bugetare, proiectul terminalului multimodal nu a prins finanţare la primul apel de proiecte, dar că, la rândul lor, speră că proiectul va fi declarat eligibil şi va primi finanţare la acest al doilea apel de proiecte, din luna noiembrie.

Dincolo de scrisorile europene de consolare, proiectul terminalului multimodal ar trebuie să fie o temă de meditaţie mai profundă şi pentru Ministerul Transporturilor. Cu „tot sprijinul” pentru Galaţi declarat în spaţiul public de toţi miniştrii, comisarii sau parlamentarii europeni, în ciuda faptului că sunt recunoscute gravele carenţe ale Galaţiului în materie de infrastructură de transport, în afară de planuri pe hârtie nu s-a făcut nimic concret pentru o schimbare majoră. Iar acest lucru nu face decât să ducă şi mai mult la aprofundarea decalajelor regionale deja existente. Iar dacă nici la apelul din noiembrie pe CFE proiectul Galaţiului nu va primi finanţare, atunci sunt puţine şanse ca acesta să se mai materializeze prea curând.

Dacă va fi aprobat

Dacă e să ne păstrăm, totuşi, optimismul şi să admitem că în noiembrie lucrurile vor sta mai bine pentru proiectul terminalului multimodal de la Galaţi, valoarea mare a proiectului va ridica în continuare probleme în materie de finanţare. Asta pentru că, deşi 70,5 la sută din necesarul de finanţare (aproximativ 84 milioane de euro) va fi asigurat prin CEF, restul de bani ar urma să vină de la APDM Galaţi şi operatorii portuari privaţi SC Port Bazinul Nou SA şi SC Metaltrade Internaţional SRL, în cote de 17,8 la sută, respectiv 11,4 la sută.

„Conform fişei proiectului, perioada de implementare efectivă este de patru ani de la data semnării contractului de finanţare. Este o perioadă mai lejeră prezentată de noi şi consultanţii noştri, pentru că problema principală este asigurarea de cash-flow pentru susţinerea proiectului. Încărcarea financiară este mare şi, bineînţeles, aici e vorba mai ales de partea privată de confinanţare, care va fi asigurată prin negocierea unor credite. Dar există posibilitatea, de exemplu, de a se obţine o serie de facilităţi în obţinerea unor credite în cadrul „Planului Juncker”. În situaţia în care se vor găsi nişte condiţii avantajoase, proiectul poate fi realizat şi în trei ani. Interesul este, desigur, de finaliza terminalul cât mai repede”, a explicat directorul APDM Galaţi, Luigi Ciubrei.

După cum v-am relatat în paginile ziarului nostru, proiectul terminalului multimodal din Portul Galaţi presupune lucrări de îmbunătăţire a infrastructurii la cheiuri, realizarea unor platforme de depozitare, realizarea unui pasaj suprateran, modernizarea triajului cu dublu ecartament şi realizarea unor zone de coordonare logistică, dar şi dotarea portului cu macarale şi alte echipamente de operare moderne.

Citit 4342 ori Ultima modificare Marți, 15 Septembrie 2015 00:28

7 comentarii

  • postat de gopo
    Luni, 14 Septembrie 2015 12:39
    82.208.137.***
    Pentru Terente:
    Iti pot da trei adrese ale unor fosti colegi care fac voluntariat pentru binele comunitatii si nu au nevoie de functii pentru asta.
    O adresa este din Hull, Canada.
    Alta din SUA.
    Alta din Noua Zeelanda.
    Oamenii despre care scriu, buni specialisti, au plecat acum 15 ani din Romania, dupa ce au fost complet demotivati de sistemul corupt de aici. Nu vor mai reveni decat cel mult in vizita, aici nu au ce face, orice initiativa este blocata sistematic de autoritati.Solutia o stim cu totii, a fost aplicata partial in1989: schimbarea in intregime a casei (castei) conducatoare, atat la nivel central cat si local.
    4
    12
    Raportează
  • postat de La marginea lumii
    Luni, 14 Septembrie 2015 11:42
    5.13.237.***
    Cand vine vorba de investitii si dezvolatare a zonei mereu suntem lasati la urma, Romania avand o pozitie marginala in cadrul UE, iar zona noastra fiind una dezavantajata in cadrul Romaniei. Acum ni se pregatesc si cateva sute de refugiati, doar trebuie sa fim solidari la necaz, mai putin la prosperitate care se pare ca nu prea ajunge pe la noi prin tara si cu atat mai putin prin Sudul Moldovei.
    1
    20
    Raportează
  • postat de Tonys
    Luni, 14 Septembrie 2015 10:53
    213.233.85.***
    Mai desteptilor, voi nu vedeti ca problema e la Comisia europeana si nu la AFDJ? Proiectul a fost aprobat deci e ok dar nu s-a prins in finantare? E de inteles deorece Hamburg-ul, Rotterdam-ul, Antwerp-ul, nu vor fi de acord sa li se reduca activitatea din cauza schimbarii fluxului de marfuri prin porturile Constanta si Galati. Tunelul ala de tot tine Stan de el, de ce credeti ca ar fi facut? Ca sa mergeti voi combinistilor la pescuit de Carasi cu barba sau pt a conecta cele doua porturi si implicit fluxul de marfuri vrac sau containerizate?Acum nu s-ar iesi pt proteste dupa acest anunt dar bine ca se iese la proteste pt echipa lu' peste prajit. Unde naiba o fi societatea civila in Galatiul asta caci eu nu o vad nici daca ma urc in Turnul de televiziune.
    6
    14
    Raportează
  • postat de Tirpitz
    Luni, 14 Septembrie 2015 09:46
    188.27.89.***
    Toti directorii care au fost numiti de-a lungul anilor sa conduca acest APDM si-au umplut tolba cu galbeni, viata lor a fost prospera pe timpul mandatelor dar si a celor care i-a inscaunat. "Speram sa"...pai ce sa mai speri? Doar mici fasonari pe malul Dunarii, in rest s-a cam vazut putinta si stiinta.
    "De-ar fi sa-i luam pe toti la rind
    Si actualii, dar si fostii,
    Cei mai destepţi de pe Pamint
    Au fost intotdeauna... PROŞTII."
    5
    16
    Raportează
  • postat de Terente
    Luni, 14 Septembrie 2015 09:36
    86.34.180.***
    Eu insami toata viata am facut "proiecte"...cu toata astea unul din cei doi copii, a aparut "din dragoste"! In viata nu de proiecte ducem lipsa; fiecare dintre noi, cu un cap pe umeri a facut...proiecte. Cate insa din puzderia de proiecte care ne inconjoara toata viata, sunt puse in aplicare? Foarte putine. Asta ma face sa spun, ca nu de proiecte pe bani grei are nevoie un oras ca Galatiul. Avem nevoie de oameni care sa puna in aplicare, sa munceasca fara sase mai gandeasca la binele sau ci la binele comun al orasului. Mai intai trb identificati acesti oameni apoi pusi/alesi in functii urmand ca noi cei multi sa punem umarul alaturi intr-un efort comun: bani, resurse de orice fel, energie si in ultimul rand...proiecte!
    In articolul de fata se expune cum se taie frunza la caini pe banii contribuabililor. Atat.
    Stim si noi, de peste 100 de ani, cand nou infiintata "Comisie a statelor riverane Dunarii"(atunci a luat fiinta si afdj cu sediul la Galati) cat de important este traficul pe apa, cat de important poate(si chiar a fost! ) fi portul din Galati. Nu ne trb un proiect european sa aflam acest lucru. Poate ar fi fost mai important sa se faca un studiu ca sa se afle care sunt factorii care au deviat fluxul de marfuri spre alte ape si porturi?
    Propun VL Galati, sa formeze un ziarsit care sa investigheze in toata tara, despre "Cum s-a prabusit orasul port-Galati". Succes lucrarilor!
    5
    13
    Raportează
  • postat de MM
    Luni, 14 Septembrie 2015 09:06
    82.137.10.***
    Deci putem spune cam asa "operatia-i reusita,pacientu-i mort!" Restul.......e REA VOINTA,INCOMPETRNTA,MESCHINISM,INDOLENTA si TACERE! Reteta ideala de a tine PROSTIMEA la un nivel de trai de subzistenta de catre GUNOAIELE din POLITICHIA ROMANEASCA si BORFASII TRANSPARTINICI!
    5
    11
    Raportează
  • postat de Noul catun Galati
    Luni, 14 Septembrie 2015 00:14
    5.13.244.***
    "Noul port" din "Noul Galati"....astept cu nerabdare tunelul pe sub Dunare :)))))))))))))))))))
    Pana atunci teiii vor fi in continuare "fasonati" de la nivelul solului prin "Noul Galati" :))))
    Era o rubrica prin Academia Catavencu : Multi da' prosti :))))))
    13
    19
    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.