Evaluaţi acest articol
(13 voturi)
6 comentarii

Un prim transport va testa, în octombrie, lanţul logistic menit să facă legătura între zona economică asiatică şi cea europeană * Noua rută va fi iniţiată de APDM Galaţi, în parteneriat cu Căile Ferate Georgiene şi administraţia Portului Duisburg * Alternativă mai ieftină la rutele de transport care tranzitează Rusia

Portul Galaţi are şansa de a deveni un nod de tranzit important într-un lanţ logistic de transport al mărfurilor între China şi Europa Centrală, un prim test al acestei formule urmând să se desfăşoare în luna octombrie, a declarat în exclusivitate pentru „Viaţa liberă” directorul general al Administraţiei Portuare a Dunării Maritime (APDM) Galaţi, Luigi Ciubrei. Miza nu este deloc mică, dat fiind faptul că nivelul schimburilor comerciale dintre China şi Europa este de peste 600 miliarde de dolari! Dacă fie şi numai o fracţiune din aceste schimburi comerciale ar fi atrase prin Galaţi, atunci acest lucru ar putea reprezenta o veritabilă doză de „adrenalină” pentru o economie locală aflată în prezent mai degrabă într-o stare de stagnare.
„Portul Galaţi poate deveni atractiv fie dacă există în zonă o activitate economică dinamică, lucru care, din păcate, nu prea se întâmplă, fie dacă ajunge să facă parte, ca zonă de tranzit, în lanţurile logistice care să unească două zone economice mari. Iar aici s-a ivit o oportunitate, în sensul că am avut o serie de întâlniri cu oficiali din Georgia - respectiv Căile Ferate Georgiene, care s-au arătat foarte interesaţi să vină cu mărfuri dinspre zona Chinei, Kazahstan, Uzbekistan, către Europa Centrală, în special Germania. Întâmplarea face ca preşedintele Căilor Ferate Georgiene să aibă o relaţie foarte bună cu directorul executiv al Portului Duisburg, cu care şi noi avem legături apropiate. Iar ideea este ca, împreună, să iniţiem acest lanţ logistic care să asigure transportul de mărfuri între China şi Germania, dar şi între Germania şi China, având ca port de tranzit portul Galaţi”, ne-a declarat directorul general al APDM Galaţi, Luigi Ciubrei.

Noul "Drum al Mătăsii"

După cum v-am relatat în paginile ziarului „Viaţa liberă”, chiar şi în condiţiile în care infrastructura de transport, fie că vorbim de cea portuară, rutieră sau feroviară, nu este încă la nivelul pe care ni-l dorim, există totuşi variante de transport între Europa şi spaţiul ex-sovietic sau zona Mării Caspice şi chiar Orientul Îndepărtat care, prin includerea Galaţiului ca zonă de tranzit, ar duce la scurtarea timpilor de operare şi la costuri cu 10 – 40 la sută mai mici, în funcţie de situaţie, pe tona de mărfuri! Aceste oportunităţi nu au fost valorificate, pe de o parte din cauză că portul Galaţi, deşi este cel mai mare port de pe Dunărea Maritimă, a fost prea puţin avut în vedere în strategiile centrale de promovare economică la nivel internaţional, iar pe de altă parte există o serie de rute clasice, iar argumentele pentru a le schimba trebuie să fie unele solide şi testate la modul practic.

Un factor care, în prezent, pare a favoriza Galaţiul este noul context geopolitic regional, din care nu lipsesc elementele de tensiune, care determină transportatorii să exploreze şi alte variante de transport. De asemenea, ţările din zona Mării Caspice – Georgia, Kazahstan, Uzbekistan, Turkmenistan etc., doresc să joace un rol mai activ în schimburile economice dintre Est şi Vest. De altfel, recent, şi ambasadorul Kazahstanului la Bucureşti, Excelenţa Sa Daulet Batrashev, amintea de amplele programele de investiţii în infrastructura de transport, depozitare şi manipulare a mărfurilor din ţara sa şi sublinia faptul că Galaţiul are capacitatea de a deveni o verigă importantă în noul „Drum al Mătăsii” ce se doreşte a se realiza între Europa şi spaţiul asiatic.

„Într-adevăr, Kazahstan deţine o zonă strategică în ceea ce priveşte dezvoltarea unor platforme intermediare de depozitare a mărfurilor care vin dinspre China, cu posibilitatea de transmitere a acestor mărfuri către Turcia, porturile din Georgia de la Marea Neagră şi apoi mai departe către Europa. De asemenea, statele din regiune au făcut o asociere în baza căreia se practică o serie de facilităţi fiscale care să facă mai competitiv transportul de mărfuri din regiune. De altfel, şi lanţul logistic pe care dorim să-l testăm are la bază această realitate. Ca principiu, Căile Ferate Georgiene ar urma să preia mărfurile din China, care se concentrează pe platformele intermediare de transport din Kazahstan, şi să le ducă mai departe, la Poti (Georgia), dar eventual şi la Istanbul, Samsun (Turcia) sau alte porturi de la Marea Neagră. Din aceste porturi, cu nave maritime mărfurile pot ajunge la Galaţi, iar de aici, pe calea ferată, să meargă în Germania, pe o platformă logistică de unde vor fi distribuite spre destinaţiile finale. Concomitent, din Germania ar urma să plece un tren de marfă având ca destinaţie finală China, pe calea ferată până la Galaţi, iar de aici, încărcate pe nava ar lua drumul spre platformele intermediare din zona Mării Negre – Marea Caspică”, ne-a explicat directorul ADPM Galaţi, Luigi Ciubrei.

Costuri de transport mai mici

Noul lanţ logistic dintre China şi Germania, care ar include şi Galaţiul, ar urma să fie o alternativă la ruta folosită în general în prezent, care tranzitează Rusia. „Se lucrează încă la analiza de costuri pe lanţul logistic propus de noi, dar se pare că, oricum, este mult mai rentabil prin zona noastră. Atât ca durată, iar timpul înseamnă bani, cât şi în materie de costuri efective de transport. Ideea este de a face cunoscute aceste rute, mai convenabile pentru transportatori şi de a derula acest experiment concret, care să ne indice ce eventuale probleme pot să apară, de ce natură sunt ele şi cum pot fi rezolvate. Inclusiv la nivelul nostru, al portului Galaţi, vom putea testa capacitatea şi timpul de operare, ca linie”, a arătat directorul APDM Galaţi.

Primul transport de mărfuri provenite din China care vor avea ca destinaţia Germania şi vor trece prin portul Galaţi va fi un lot de produse de birotică. „E vorba de produse cu valoare adăugată mare, pentru că astfel de produse fac transportul să fie rentabil. Iar produsele de birotică, produsele electronice în general sunt unele cu valoare adăugată mare. Iar ele, desigur, nu au un singur destinatar, ci odată ajunse în Germania vor fi distribuite mai departe spre alte locaţii, mai numeroase”, a precizat directorul ADPM Galaţi.

Ultimele detalii ale acestui transport experimental vor fi puse la punct în septembrie, când oficiali din conducerea Căilor Ferate Georgiene vor veni în România pentru a avea o serie de întrevederi cu reprezentaţi ai autorităţilor române, unul dintre subiectele ce vor fi abordate urmând să fie şi deschiderea acestui lanţ logistic. Iar dacă acest prim transport de mărfuri se va dovedi o reuşită din punct de vedere al rentabilităţii, s-ar deschide calea spre revenirea Galaţiului în „liga mare” a transporturilor internaţionale. De asemenea, ar fi un argument în plus pentru susţinerea investiţiilor în noua platformă multimodală din Portul Galaţi, investiţie evaluată la 120 milioane de euro, care să asigure o operare mai rapidă şi mai eficientă a mărfurilor, fie că ele ajung la Galaţi pe apă, pe feroviar sau rutier.

Citit 4865 ori Ultima modificare Miercuri, 23 Septembrie 2015 00:11

6 comentarii

  • postat de Valentin Marți, 22 Septembrie 2015 02:22 188.24.88.*** Link la comentariu
    0
    2

    Din câte observ, mărfurile chinezeşti vor intra pe teritoriul Kazahstanului la PTF Dostî (Drujba), unde se află o staţie de transpunere. Treaba asta înseamnă ore bune petrecute la frontieră. Probabil, se a utiliza infrastructura kazahă actuală pentru a ajunge la portul Aktau. De la Aktau, în principiu, mărfurile se îmbarcă pe feribot pentru ajunge la Baku. Teoretic, la Baku se poate ajunge şi ocolind Caspica pe la nord (infrastructură feroviară există), dar nu cred că se merită. Aktau-Baku sunt cam 370 km, pe când ocolirea Caspicei pe la nord cred că ar fi cam 1000 km. De la Baku, vagoanele ar merge pe infrastructura feroviară azeră şi georgiană până la Poti. Ajunse la Poti, acestea se îmbarcă pe feribot. Ceea ce nu ştiu - şi nu s-a scris în articol - este locul ultimei transpuneri. Se poate face la Poti? Sau vin cu boghiurile de cale largă şi schimbarea acestora se va face la Galaţi? Oricum, din nou, ore bune de staţionare.
    Din Galaţi la Duigsburg ar trebui să se meargă pe infrastructura feroviară existentă.
    Dacă preţurile nu sunt cu mult mai mici decât ruta tradiţională (pe la Brest-Litovsk), s-ar putea ca tot acest proiect să fie doar o poveste frumoasă

    Raportează
  • postat de Drumul matasii masii Luni, 21 Septembrie 2015 23:52 89.136.1.*** Link la comentariu
    0
    2

    Ma indoiesc ca nemtii ar fi asa de idioti sa vina la Galati , sa plateasca taxe de pilotaj pe Sulina, sa treaca prin Bosfor si Dardanele ...etc, cand au la dispozitie portul Trieste la Adriatica co o infrastructura cu mult peste ce ofera Galatiul. nu mai vb de nivelul Dunarii care nu-ti permite un plan de afaceri clar .....etc,

    Raportează
  • postat de Cristian Baltatu Luni, 21 Septembrie 2015 23:07 46.165.208.*** Link la comentariu
    0
    0

    Bine ar fi sa-si gaseasca China drumul comercial spre Europa prin Galati.

    Raportează
  • postat de Buntaro Luni, 21 Septembrie 2015 11:33 82.208.137.*** Link la comentariu
    2
    4

    Zgarie-nori nu putem face in Noul Galati (New Gaynatz), din cauza solului, a cutremurelor (probleme rezolvabile inginereste) si a hotilor din conducere (asta nu se va rezolva prea curand cu toate cuceririle stiintei si tehnicii).

    Raportează
  • postat de Toranaga Luni, 21 Septembrie 2015 10:02 109.166.208.*** Link la comentariu
    4
    10

    Mi s-a luat o pacla de pe ochi: acum inteleg de ce demolam garajele: sa facem loc la zgaraie-norii tip Hong-Kong, proprietatea taipanilor securisti bastinosi de pe plaiurile galatene...

    Raportează
  • postat de Ia gogoasa neamuleee.... Luni, 21 Septembrie 2015 08:01 78.96.255.*** Link la comentariu
    3
    9

    ca acusi , acusi vin alegerilee..

    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.