Cu siderurgia pe val - ArcelorMittal Galaţi dă „tonul” în PORTURILE de la Dunăre

Cu siderurgia pe val - ArcelorMittal Galaţi dă „tonul” în PORTURILE de la Dunăre
Evaluaţi acest articol
(9 voturi)

* Romportmet şi-a adjudecat aproape jumătate din mărfurile transportate prin porturile din Galaţi, Tulcea şi Brăila * Exporturile de laminate revigorează traficul de mărfuri cu nave maritime * Navrom are deja asigurate noi contracte de transport de materii prime pentru combinatul siderurgic


Principală legătură dintre combinatul ArcelorMittal Galaţi şi lume, Portul Mineralier - Romportmet a fost „locomotiva” care a pus în mişcare transportul de mărfuri pe Dunăre. Astfel, chiar şi în condiţiile unui an destul de vitreg pentru navigatori, dată fiind vremea secetoasă şi apele scăzute în anumite perioade, creşterea activităţii din domeniul siderurgic a dus şi la creşterea traficului de mărfuri, nu doar din Romportmet, ci chiar şi din alte porturi, din cele administrate de APDM Galaţi.

„În acest an, până la sfârşitul lunii august, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, am avut o creştere cu aproximativ 19,36 la sută a traficului maritim, cu aproximativ 18,30 la sută a celui fluvial, per total obţinându-se o creştere a traficului cu 18,52 la sută. Pe maritim creşterile se datorează exporturilor de laminate de la combinatul siderurgic. Alte tipuri de mărfuri noi în zonă nu prea au fost. Ba chiar, pe cereale, chiar dacă s-au făcut mai bine anul acesta, unii producători au stat cu marfa pe stoc, din cauză că preţurile pe piaţă au fost destul de mici şi au aşteptat perioade mai prielnice. Pe fluvial, din nou, această creştere se datorează tot combinatului, iar aici e vorba în special de materiile prime pentru combinat. Prin urmare, combinatul este cel care are cea mai mare influenţă în traficul de mărfuri”, ne-a declarat Luigi Ciubrei, directorul general al APDM Galaţi.

Romportmet, lider incontestabil în topul porturilor

Aportul Romportmet în traficul de mărfuri de pe Dunărea Maritimă este unul impresionant. Din cele aproape 5,66 milioane de tone ce au trecut prin toate porturile din Galaţi, Brăila şi Tulcea, în perioada ianuarie – august, partea Romportmet a fost de nu mai puţin de 2,28 milioane de tone. Spre comparaţie, dacă este să ne limităm doar la porturile din Galaţi, în „topul” local ca nivel al traficului, pe următoarele două locuri se plasează Port Bazinul Nou cu „doar” 121.557 de tone marfă, respectiv Port Docuri, cu 110.283 de tone marfă. În celelalte porturi gălăţene, traficul de mărfuri înregistrat până la sfârşitul lunii august a fost de 24.109 tone în Transeuropa Port, 14.810 tone în Unicom Oil Terminal şi 77.139 tone în Portul Comercial. Iar aici trebuie precizat că o parte din mărfurile tranzitate erau produse finite ce proveneau tot de la combinatul siderurgic.

Interesant este însă că efectul ArcelorMittal se simte nu numai la Galaţi, ci şi în alte porturi de la Dunăre.

“La Tulcea am avut o creştere a traficului de mărfuri cu... 41 la sută faţă de anul trecut, până la 1,75 milioane de tone, dar această creştere provine în special din piatra care s-a operat la Mahmudia. Combinatul siderurgic a avut un contract de furnizare de piatră şi s-a operat acolo. În rest, pe Tulcea, ca pondere mai importantă a fost doar bauxita pentru combinatul de la Tulcea, adusă pe fluvial de Navrom, de la Constanţa”, a explicat directorul general al APDM Galaţi.

În cazul Brăilei, care are mai puţine legături comerciale cu combinatul siderurgic de la Galaţi, traficul nu a avut creşteri majore în acest an. Ba, dat fiind faptul că, la Brăila, baza este comerţul de cereale, animale vii sau lemn, s-a înregistrat chiar o scădere cu 2 la sută a traficului de mărfuri faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, până la aproximativ 1,26 milioane de tone marfă.

Care este tendinţa în contractele de transport

În ceea ce priveşte evoluţiile viitoare, Rompormet îşi va consolida poziţia printre porturile dunărene. “Am avut chiar în aceste zile o discuţie cu cei de la Romportmet, în pregătirea înâlnirilor noastre periodice cu operatorii, în care am abordat tendinţele globale ale traficului de mărfuri, atât produse finite, cât şi materii prime. În ceea ce priveşte materiile prime, Romportmet va merge, se pare, în acelaşi ritm, cu aprovizionare din Constanţa, pe fluvial, iar în ceea ce priveşte partea de laminate, ei speră să păstreze ritimul, chiar dacă preţul oţelului pe piaţa mondială a scăzut foarte mult. Am înţeles că se fac o serie de reaşezări, pentru a putea face faţă fluctuaţiilor de preţuri şi a-şi asigura stabilitatea pe piaţă. Am avut o discuţie şi cu Navrom, care mi-a confirmat, de asemenea, cantităţile de materii prime pentru combinat”, a mai arătat directorul general al APDM Galaţi, Lugi Ciubrei.

Tot pentru perioada următoare s-au mai anunţat nişte contracte semnificative certe şi pe partea de transport a unor materiale de construcţii, în special piatră, precum şi o serie de contracte privind transportul de cereale. Una peste alta, până la sfârşitul anului, APDM Galaţi speră să sară de ştacheta de 8 milioane de tone marfă tranzitate prin porturile Dunării Maritime.

Când toate drumurile duc la Romportmet

Prin Portul Mineralier - Romportmet au trecut, în perioada ianuarie - august a.c., nu mai puţin de 884 de nave, cu 115 nave mai multe faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Din totalul de peste 2,28 milioane de tone care au trecut prin acest port, grosul a fost reprezentat de traficul fluvial, cu 1,63 miloane de tone transportate. De altfel, şi numărul de nave fluviale ce au tranzitat Romportmet a crescut de la 660 la 723. Pe de altă parte, transporturile maritime au fost într-o creştere semnificativă. Numărul navelor maritime ce au tranzitat Romportmet a crescut de la 109 la 161, iar cantitatea de mărfuri de la 395.630 de tone la 654.028 tone. Per ansamblu, ca şi structură a mărfurilor, prin Romportment au trecut 743.167 tone de laminate, 21.977 tone de fier vechi, 349.726 tone de minerale brute, 864.364 tone de minereuri de fier, 308.140 tone de combustibili solizi, restul de 385 tone fiind reprezentat de mărfuri diverse, precum var, ciment, materiale de construcţii.

Citit 3827 ori Ultima modificare Vineri, 18 Septembrie 2015 19:06

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.