UPDATE | Ştire bombă! Grupul Damen, pe cale să cumpere Şantierul Naval Daewoo Mangalia!

UPDATE | Ştire bombă! Grupul Damen, pe cale să cumpere Şantierul Naval Daewoo Mangalia!
Evaluaţi acest articol
(36 voturi)

UPDATE | Una dintre cele mai mari tranzacţii din industria navală este pe cale să se încheie zilele acestea. Vestea a venit tocmai din... Coreea de Sud. Mai exact, Korea Economic Daily a dezvăluit faptul că Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering şi Grupul Damen au negociat vânzarea Şantierului Naval de la Mangalia.

Acest lucru ar putea însemna avantaje, dar şi dezavantaje pentru SN Damen Galaţi. Grupul Damen deţine deja în România Şantierul Naval Galaţi, însă tranzacţia cu Daewoo i-ar permite să-şi treacă în portofoliu cel mai mare şantier naval din România, care ar deveni şi cel mai mare din cadrul grupului olandez.

Daewoo Shipbuilding a început discuţiile privind vânzarea încă de anul trecut. Măsura a venit după ce Korea Developement Bank (KDB), cel mai mare acţionar al concernului Daewoo, a cerut vânzarea sau lichidarea şantierului de la Mangalia, ca parte a unui plan mai amplu de redresare, în condiţiile în care grupul coreean înregistra pierderi operaţionale de peste 2,5 miliarde de dolari. KDB deţine o participaţie de 31,46 la sută la Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, iar aceasta din urmă controlează pachetul majoritar de 51 la sută la Daewoo-Mangalia Heavy Industries (DMHI). Celălalt acţionar semnificativ este statul român, care deţine o participaţie indirectă de 49 la sută.

"Negocierea preţului între Daewoo şi Damen s-a încheiat deja şi tot ceea ce a mai rămas e acceptul guvernului României", potrivit unui oficial din industria constructoare de nave, citat de publicaţia coreeană, care vehiculează un total de 50-80 milioane de euro drept suma pe care Daewoo şi-ar asigura-o în urma acestei tranzacţii.

Şantierul din Mangalia, deşi cel mai mare din România, se confruntă cu mari probleme financiare, din cauza lipsei de comenzi generate de schimbările pe piaţa navală internaţională. Potrivit Ministerului Finanţelor, şantierul din Mangalia a înregistrat în 2016, la o cifră de afaceri de 2,05 miliarde de lei (457 milioane de euro) şi 2.057 de angajaţi, pierderi de 483,9 milioane de lei (107 milioane de euro). Ce-i drept, nici Şantierul Naval Damen Galaţi "nu s-a simţit prea bine" în 2016, tot pe fondul fluctuaţiei comenzilor, dar la o cifră de afaceri de 548 milioane de lei (121 milioane de euro) şi 2.253 de angajaţi, a obţinut, totuşi, un profit de 1,1 milioane de lei.

Oricum, dacă la Galaţi s-au asigurat câteva contracte importante pentru perioada următoare, situaţia la Şantierul Naval Mangalia rămâne incertă. Şantierul gălăţean a făcut faţă crizei de pe piaţa navală mizând mai mult pe navele speciale. N-ar fi exclus ca Damen să aibă în vedere o strategie asemănătoare şi pentru şantierul din Mangalia. Asta însă ar putea însemna şi o competiţie internă între şantierele Damen din România, iar o miză imediată ar putea să o reprezinte chiar contractul de 3,6 miliarde de lei pentru construirea a patru corvete militare pentru misiuni în Marea Neagră.


Una dintre cele mai mari tranzacţii din industria navală este pe cale să se încheie în aceste zile. Vestea a venit tocmai din… Coreea de Sud. Mai exact, Korea Economic Daily a dezvăluit faptul că Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering şi Grupul Damen au negociat vânzarea Şantierului Naval de la Mangalia. Prin această tranzacţie, Grupul Damen, care deţine şi Şantierul Naval de Galaţi, ar deveni principala forţă din industria navală românească.

„Negocierea preţului între Daewoo şi Damen s-a încheiat deja şi tot ceea ce a mai rămas e acceptul Guvernului României”, potrivit unui oficial din industria constructoare de nave, citat de publicaţia coreeană.

Şantierul naval din Mangalia este o societate-mixtă, în care Daewoo şi statul român deţin cote de 51, respectiv, 49 la sută din companie.

Vom reveni cu amănunte.

Citit 24141 ori Ultima modificare Joi, 06 Iulie 2017 00:06

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.