Ne dezvoltăm haotic, dar deja ne-am obișnuit

Ne dezvoltăm haotic, dar deja ne-am obișnuit
Evaluaţi acest articol
(10 voturi)

România continuă să conducă, în mod nedorit, într-un clasament al deceselor cauzate de accidentele rutiere, chestiune ce pare să nu ne mai mire. La nivelul UE, în 2021 s-au înregistrat 45 de decese în accidente rutiere la un milion de locuitori (de la 20 per milion în Suedia, până la 92 per milion în țara noastră). Cum nici până astăzi nu am fost în stare să finalizăm drumuri de viteză civilizate, înghesuiala din trafic conduce la tragediile zilnice de pe șosele. La aceasta se adaugă și apetența conducătorilor auto pentru viteze neadaptate la condițiile de trafic, în contextul creșterii masive a numărului de autoturisme cu mulți cai-putere sub capotă.

Ieșirea din comunism a exacerbat puternic dorința românilor de a epata cu mașini scumpe, numărul acestora multiplicându-se direct proporțional cu lipsa de preocupare a autorităților în a asigura un transport public eficient și comod. Nici nu mai are sens să discutăm despre ambuteiajele infernale din Capitală sau din alte municipii, sau despre modul în care a fost efectiv jefuită calea ferată. Călătoria cu trenul a ajuns să fie detestată de români, iar timpii petrecuți în vagoane, în majoritatea lor insalubre, fără condiții minime de confort, descurajează acest mod de a călători, venerat în statele civilizate din Vest.

Altfel, oamenii au mari dificultăți în a ajunge în siguranță și la timp în interiorul localităților de domiciliu. În absența unei strategii de dezvoltare ce presupune un set minimal de repere sanitare, educaționale și comerciale, nu putem decât să constatăm lipsa acestora din zonele urbane în care au apărut noi locuințe. Coroborat cu logistica defectuoasă a transportului public, avem imaginea completă a haosului din orice oraș românesc. În goana după traiul zilnic, cu copiii spre o școală dintr-un alt cartier sau, pur și simplu, umblând brambura singuri în propriul autoturism pentru nu se știe ce reducere, românii nu găsesc de cuviință să renunțe la această foială generatoare de noxe. Iar alternativa este una păguboasă, atât timp cât lipitorii de afișe îi surclasează numeric pe specialiștii adevărați ce ar putea manageria transportul public.

În plus, inadecvarea factorilor de decizie este cu atât mai elocventă, cu cât se înghesuie mai mulți la tăiatul panglicilor, un exemplu la îndemână fiind cel al ”pelerinajelor” politicienilor de toate culorile pe șantierul podului nefinalizat de la Brăila. Unii mai neaveniți decât alții, iar, împreună cu ei, și noi constatăm o întârziere neașteptată a lucrărilor, mai ales în ceea ce privește drumurile de legătură. Deja ne-am obișnuit.

Citit 1536 ori Ultima modificare Marți, 22 Noiembrie 2022 18:16

Mai multe din această categorie:

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.