Tramvaiele-fantomă şi poluarea aievea

Evaluaţi acest articol
(11 voturi)
3 comentarii

Îmi amintesc prima întâlnire cu tramvaiele din Viena. Era 2008, primăvara, şi, la o intersecţie, pe când traversam Mariahilferstrasse, cât pe ce să mă calce un tramvai. Nu-l auzisem venind şi m-a claxonat, discret, vatmanul atrăgându-mi atenţia asupra semaforului care se făcuse roşu cât căscam eu gura primprejur. Nu m-a înjurat, nu a ieşit din cabină să mă ia la bătaie, doar mi-a făcut semn către semafor. M-am întrebat atunci, ruşinată, dar şi mirată, cum de nu-l auzisem venind. Asta fiindcă la noi, când vine tramvaiul, chiar şi cu căşti la urechi e imposibil să nu-l auzi, aşa zgomot face. Şi am aflat că tramvaiele vieneze erau supranumite fantome, fiindcă erau foarte silenţioase. Şi erau silenţioase fiindcă fusese obligată compania de transport local să găsească soluţii, una dintre ele fiind şi prelungirea caroseriei până aproape de calea de rulare, pentru a servi drept absorbant fonic. Practic, nu le vedeai roţile şi treaba funcţiona, tramvaiele reuşind să se strecoare aproape neauzite pe străduţe, unele destul de înguste, din centrul Vienei.
La Galaţi, în anul de graţie 2015, tramvaiele noastre au ajuns şi ele fantome, dar nu pentru că s-ar fi investit cumva în salvgardarea auzului nostru, ci pentru că, pur şi simplu, nu prea le mai avem. Am renunţat la tramvaie pe Mihai Bravu, deh, stricau casele oamenilor. Dar nu am auzit să fi susţinut cineva vreo soluţie de reducere a vibraţiilor produse. Şi, cu siguranţă, există. Cum ar fi, de exemplu, garniturile de cauciuc la încheieturile şinelor, în intersecţii şi nu numai, reabilitarea traverselor sau asfaltarea printre şine şi, desigur, cumpărarea de tramvaie noi.
Aflu în schimb că, la capitolul modernizare şi planuri de viitor stăm bine: în 2030 ar trebui să avem tramvai până la Brăila, pe dig. Vreo 10 km adică. Ideea nu e deloc nouă, voia s-o facă şi Ceauşescu şi nu a mai reuşit. dar pot să trag nădejde că, dacă mai trăiesc vreo 15 ani, voi putea să mă duc de la Galaţi la Lacu Sărat numai cu tramvaiul, să-mi îngrijesc reumatismele. Asta, desigur, dacă şi vecinii brăileni vor avea înţelepciunea să ţină viabilă calea de rulare dintre oraş şi staţiune, că nu s-a investit în 25 de ani nimic în ea, ai senzaţia că eşti cu barca pe valuri, nu cu tramvaiul pe şine. Dar, ce-i al lor, e al lor, măcar vecinii noştri au reuşit să nu scoată tramvaiele de prin oraş. Şi, evident, străzile lor sunt ceva mai puţin aglomerate şi mult mai puţin poluate. Noi, în schimb, ne luptăm într-un trafic din ce în ce mai gâtuit, cu autobuze care au văzut şi zile mai bune, cu microbuze care sunt mai noi, dar am auzit că alimentează şi din surse mai puţin oneroase, drept pentru care emit nişte gaze de eşapament de mai mare dragul. Avem din ce în ce mai puţine troleibuze, se vede cu ochiul liber, odată ce sunt autobuze care circulă pe aceleaşi trasee cu ele, avem aşa de puţine tramvaie încât copiii de vârstă mică şi cu maşină la scară au ajuns să-şi dorească o plimbare cu tramvaiul cum îşi doresc una cu trenul, avem edili care nu merg cu mijloacele de transport în comun, ce să mai spunem de biciclete sau trotinete, cum vedem prin alte ţări. Ideea e, domnilor, că, la un moment dat, tot trebuie să deschideţi uşa sau portiera limuzinei. Şi-o să simţiţi atunci de ce mai bine transport electric. Poluarea, din păcate, e a naibii de aievea!        

Citit 1624 ori Ultima modificare Duminică, 20 Septembrie 2015 16:33

3 comentarii

  • postat de GALATEAN Luni, 21 Septembrie 2015 13:00 78.96.253.*** Link la comentariu
    3
    7

    Nu inteleg de ce au fost scoase tramvaiele care mergeau pana la gara si pe Ana Ipatescu - Port, unde sinele erau bune, iar dupa modernizarea strazii se putea monta linia tramvaiului la loc.
    Ca sa nu mai vorbim ca transportul in valea orasului este catastrofal, liniile de autobuze care duc la gara si la laminor, cu intervale de timp foarte lungi.
    Tramvaiul ar fi rezolvat mult mai bine problema transportului din zona.
    Pe strada Traian, la fel.
    Pe bulevardul Cosbuc, astepti de-ti ies ochii din orbite, sa vina un 34 sau 12.
    Bataie de joc.
    Asta ar trebuia sa rezolve primarul, nu paranghelii, tunele imaginare, tramvai la Braiala peste 15 ani, trolebuze peste 10.
    Solutii de oameni bolnavi, de prostit oamenii.
    Sigur, vin alegerile.

    Nu am auzit despre o analiza la nivelul Primariei,o dezbatere publica, niste maimutoi, care,de la sine putere, au decis in numele cetateanului, fara sa fie trasi la raspundere.
    Ca sa dezafectezi o linie de tramvai asa cum s-a facut in orasul asta, este foarte simplu.Ca sa montezi , este destul de costisitor, dar in timp se amortizeaza din toate punctele de vedere.
    Numai ca Galatiul, DE 25 DE ANI, NU A AVUT IN ADMINISTRATIE oameni care sa gandeasca cu suflet la problemele orasului, numai la afacerile lor personale.

    Si dobitocimea a pus botul, alegandu-i in continuare, dupa propriul dicton: "da ma, Durbaca a facut si pentru el, dar si pentru oras".
    Pardon!, ce a facut pentru oras, marlanul nu a avut capacitatea sa discearna, majoritatea spatiilor verzi umplute cu dughene aprobate pe capota masinii, in lipsa unui Plan Urbanistic General, o batjocura la imaginea orasului, un abuz de care ar trebui, niciodata nu-i tarziu, sa fie tras la raspundere, ca se credea pe mosia lui, un parvenit in orasul asta, adus de comunisti la combinat..
    Si cine a platit toate demolarile de dughene ca sa se redea orasului imaginea, spatiul , aerul curat, decat tot galatenii?!
    Nemernicul a fost trimis in parlament, in loc sa fie deferit justitiei.
    Parlamentul Romaniei, pavaza pentru gunoaiele umane patate, incalcatori de legi, sub egida partidului postcomunist, PDSR.
    Apropo, dosarul cu pamantul furat de la AVIASAN, de ce nu este pus pe rol?Se tergiverseaza, intrucat aolo sunt nume de mafioti aparati de PDSR.Cu majoritate in Parlament.Mai are cineva indoiala ca justitia isi si face treaba in mod independent?SIC!
    Pai ce, Nica, Durbaca, cand au auzit zornait de catuse, de s-au dus la putere, alesi fiind de aceeasi fraieri ai Galatiului?!

    Asadar, atat timp cat in administratia locala nu vor fi alesi oameni seriosi, galateni neaosi, nu adusi din alte localitati, ca vrea primarul sa se furiseze ca sarpele cand trebuie sa raspunde de toate esecurile orasului din vina lui, Galatiul nu va prospera.
    Sa nu ne mai facem vise, dar nici sa credem in tampeniile alesilor afisate prin media, ca o sa facem, o sa .......

    Dar nici in electoratul din Galati, lipsit de cultura politica, responsabilitate.

    Raportează
  • postat de Robert Popescu Luni, 21 Septembrie 2015 07:51 79.116.108.*** Link la comentariu
    4
    15

    Fara articolul asta nu stiam in veci ca ai foat in Viena in 2008!

    Raportează
  • postat de Viziune neocomunista Luni, 21 Septembrie 2015 05:54 84.117.40.*** Link la comentariu
    9
    10

    Modernizarea transportului de calatori in oras : se revine la autobuzele comuniste , ca in urma cu 25 de ani, ca sa mergem agatati de usi, inghesuiti ca sardelele, si sa asteptam cate o ora in statie. Bonus: mai iau si foc la Papadie in fata, fiind vechi, de mana a 7-a, aduse gratis din Ghermania si Holanda.

    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.