PROTEST împotriva desfiinţării centrelor judeţene de asistenţă psihopedagogică

PROTEST împotriva desfiinţării centrelor judeţene de asistenţă psihopedagogică
Evaluaţi acest articol
(49 voturi)

Psihologii şcolari din cadrul Centrului Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională (CJRAE) din Galaţi, alături de alţi peste 1.000 astfel de specialişti din toată ţara, protestează împotriva unor prevederi din proiectul de Lege a Educaţiei prin care instituţiile din care fac parte vor fi desfiinţate prin comasare. 

Aceştia susţin că propunerea ministrului Educaţiei de a înfiinţa astfel de centre în toate unităţile de învăţământ este, de fapt, imposibilă, din moment ce nu există nici resursa umană, dar nici susţinere financiară. Prin urmare, vor rămâne mii de unităţi de învăţământ fără sprijin specializat pentru educarea copiilor cu cerinţe speciale, consiliere pedagogică, logopedie şi orientare şcolară. 
"Considerăm că desființarea CJRAE nu este un demers în favoarea elevilor, părinților și cadrelor didactice, nu facilitează reformarea sistemului, nu duce la îmbunătățirea calității serviciilor și a răspunsului la nevoile beneficiarilor direcți ai educației. Nu irosiți 16 ani în care aceste instituții și-au demonstrat eficiența, s-au dezvoltat, inclusiv prin accesarea de fonduri europene, răspunzând profesionist și autonom nevoilor elevilor", se arată în scrisoarea deschisă semnată de psihologii şcolari, care ne-a fost pusă la dispoziţie de Diana Bulai, directoarea CJRAE Galaţi. 
Conform proiectului de lege, numărul de specialiști (profesori consilieri școlari și profesori logopezi) s-ar tripla și ar fi necesară dotarea a încă aproximativ 4.000 de cabinete de asistență psihopedagogică. "Ne întrebăm cum va fi susținut financiar acest demers, până în anul 2027, având în vedere că până în prezent domeniul educație a avut o finanțare de sub 3 la sută din PIB, în ultimii 10 ani, la nivelul CJRAE/CMBRAE, înființarea de noi posturi a fost aprobată în foarte rare ocazii (din cauza lipsei resurselor financiare), iar singurele dotări ale cabinetelor din unitățile școlare, finanțate de către Ministerul Educației, au avut loc în anul 2006", spun psihologii şcolari.
În acest moment, în România există cca 2.600 de profesori consilieri școlari, care, potrivit proiectului de lege, își vor desfășura activitatea în 2.600 de unități de învățământ (majoritatea din mediul urban), din cele cca 6.400 de unități de învățământ de stat existente. În consecință, preșcolarii și elevii din 3.800 de unități de învățământ din România nu vor beneficia de asistență psihopedagogică și consiliere de specialitate. 
Totodată, psihologii şcolari se tem că, în unitățile de învățământ mici, aflate în situația reducerii efectivelor de elevi și implicit a subfinanțării, profesorul consilier școlar va fi privit de către director (care devine angajator) ca desfășurând o activitate de care elevii se pot lipsi. În consecință, se va renunța la activitatea de consiliere. Prin urmare, numărul unităţilor care vor avea acces la consiliere şcolară se va micşora.
Semnatarii mai arată că o altă problemă care se va ivi odată cu desființarea CJRAE și angajarea profesorului consilier școlar și a profesorului logoped la unitatea de învățământ este legată de etică și profesionalism. "Conform standardelor de etică, ce ghidează profesia de consilier școlar, se recomandă autonomie profesională, obiectivitate și imparțialitate, pentru a putea construi cu beneficiarul (elev, părinte sau chiar cadru didactic) o relație de încredere, bazată pe confidențialitate. Relația corectă, pe care profesorul consilier școlar trebuie să o aibă cu directorul școlii, este una de colaborare și nu de subordonare. Dificultățile elevilor, generate uneori de problemele din școală, trebuie abordate de consilierul școlar din poziție de colaborare cu directorul școlii, obiectiv și imparțial, și nu de pe poziție de subordonare", spun psihologii şcolari, care au demarat şi o campanie de semnături pentru petiţia "Stop desfiinţării CJRAE", care a adunat peste 14.000 de semnături.
Actualmente, în judeţul Galaţi funcţionează 54 de cabinete de asistenţă psihopedagogică în urban şi 13 în mediul rural, la un total de peste 400 de unităţi de învăţământ din tot judeţul, deci nici măcar pe sfert aceste servicii nu sunt asigurate.

Citit 5227 ori Ultima modificare Duminică, 14 August 2022 08:51

6 comentarii

  • postat de maria
    Joi, 11 August 2022 20:52
    82.79.152.***
    Dar, profesorii si-au dovedit eficienta si profesionalismul in toate scolile? Copiii mei au profesori care nici nu dau pe la ore,altii vin cand vor la ore, ies cand vor si sunt numiti directori, pentru ca sunt ,,mari profesionisti". Noi parintii ne-am saturat sa dam o cărută de bani pe la pregatiri prin toate scolile. Psihologul scolar colaboreaza cu noi, parintii si mai ales se implica in integrarea copiilor cu cerinte speciale.
    0
    3
    Raportează
  • postat de mirela
    Joi, 11 August 2022 19:44
    51.15.127.***
    intrebati elevii ce parere au de disparitia acestor cabinete. ei sunt cei mai in masura sa ofere raspunsul ...doar sunt beneficiarii !
    1
    0
    Raportează
  • postat de Maria
    Joi, 11 August 2022 16:50
    82.79.152.***
    Vorbiți de experienta din dvs, nu puteți generaliza! Psihologii scolari și-au dovedit eficienta acolo unde au fost solicitati. Consilieri individuale se fac pe baza solicitării parintelui, profesorului și cu acordul elevului. Se poate dovedi prin fise de lucru, fise de solicitare, proiecte și programe derulate implicarea psihologului scolar! Directorul CJRAE în fiecare județ face evaluarea psihologilor scolari/consilieri scolari pe baza unui portofoliu detaliat, nu cum se obține prin anumite scoli pe baza unui raport cu activități puse din burta!
    2
    3
    Raportează
  • postat de Marta
    Miercuri, 10 August 2022 18:12
    86.124.56.***
    Posibila desființare a CJRAE și a cabinetelor de consiliere este total contraproductivă prin raportare la nevoile existente. Copiii, părinții s-au obișnuit cu aceste servicii, știu unde să apeleze atunci când întâmpină o dificultate căreia nu-i găsesc singuri rezolvare.
    1
    5
    Raportează
  • postat de Mem
    Miercuri, 10 August 2022 17:51
    46.97.176.***
    Sa se desfiinteze! !
    2
    1
    Raportează
  • postat de Ana Barna
    Miercuri, 10 August 2022 17:37
    82.79.152.***
    Psihologii scolari nu si-au demonstrat eficienta sau profesionalismul decat intr-o extraordinar de mica masura. Cei mai multi dintre ei isi petrec cele cateva ore ascunsi prin cabinete, nu fac activitati de orientare scolara si profesionala, cat despre consiliere individuala sau de grup nici nu poate fi vorba. Atunci cand le ceri sprijinul, ridica din umeri si spun ca nu e treaba lor. Ceri informatii si habar nu au. Asa ca, e o idee excelenta ca centrele CJRAE sa se desfiinteze. Atat timp cat psihologul scolar trece doar in fuga prin scoli sa li se semneze pontajele si sa semneze niste fise de caracterizare psihologica si PIP-uri facute dupa cum se pricep educatoarele, invatatorii/profesorii, utilitatea lor chiar e 0. Daca ar fi in subordinea ISJ-urilor, respectiv a directorilor, poate asa pot fi si monitorizati. Avand in vedere ca momentan CJRAE e o institutie adiacenta ISJ-urilor, pe nimeni nu jntereseaza daca si cat isi fac treaba. Cum poate directorul sa intrebe macar psihologul de ce nu face activitatile specifice, daca acesta este evaluat de CJRAE? Majoritatea sunt doar cu numele desemnati in scoli, habar nu au sa-ti explice continutul procedurilor emise de propria institutie. Ce sa mai vorbim de activitati sau indrumari pentru copiii cu nevoi speciale…Pe hartie toate lucrurile merg ca pe roate, in realitate insa e vorba veche “lasa ca merge si asa!”.
    7
    6
    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.