PROTEST împotriva desfiinţării centrelor judeţene de asistenţă psihopedagogică

PROTEST împotriva desfiinţării centrelor judeţene de asistenţă psihopedagogică
Evaluaţi acest articol
(49 voturi)

Psihologii şcolari din cadrul Centrului Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională (CJRAE) din Galaţi, alături de alţi peste 1.000 astfel de specialişti din toată ţara, protestează împotriva unor prevederi din proiectul de Lege a Educaţiei prin care instituţiile din care fac parte vor fi desfiinţate prin comasare. 

Aceştia susţin că propunerea ministrului Educaţiei de a înfiinţa astfel de centre în toate unităţile de învăţământ este, de fapt, imposibilă, din moment ce nu există nici resursa umană, dar nici susţinere financiară. Prin urmare, vor rămâne mii de unităţi de învăţământ fără sprijin specializat pentru educarea copiilor cu cerinţe speciale, consiliere pedagogică, logopedie şi orientare şcolară. 

"Considerăm că desființarea CJRAE nu este un demers în favoarea elevilor, părinților și cadrelor didactice, nu facilitează reformarea sistemului, nu duce la îmbunătățirea calității serviciilor și a răspunsului la nevoile beneficiarilor direcți ai educației. Nu irosiți 16 ani în care aceste instituții și-au demonstrat eficiența, s-au dezvoltat, inclusiv prin accesarea de fonduri europene, răspunzând profesionist și autonom nevoilor elevilor", se arată în scrisoarea deschisă semnată de psihologii şcolari, care ne-a fost pusă la dispoziţie de Diana Bulai, directoarea CJRAE Galaţi. 

Conform proiectului de lege, numărul de specialiști (profesori consilieri școlari și profesori logopezi) s-ar tripla și ar fi necesară dotarea a încă aproximativ 4.000 de cabinete de asistență psihopedagogică. "Ne întrebăm cum va fi susținut financiar acest demers, până în anul 2027, având în vedere că până în prezent domeniul educație a avut o finanțare de sub 3 la sută din PIB, în ultimii 10 ani, la nivelul CJRAE/CMBRAE, înființarea de noi posturi a fost aprobată în foarte rare ocazii (din cauza lipsei resurselor financiare), iar singurele dotări ale cabinetelor din unitățile școlare, finanțate de către Ministerul Educației, au avut loc în anul 2006", spun psihologii şcolari.

În acest moment, în România există cca 2.600 de profesori consilieri școlari, care, potrivit proiectului de lege, își vor desfășura activitatea în 2.600 de unități de învățământ (majoritatea din mediul urban), din cele cca 6.400 de unități de învățământ de stat existente. În consecință, preșcolarii și elevii din 3.800 de unități de învățământ din România nu vor beneficia de asistență psihopedagogică și consiliere de specialitate. 

Totodată, psihologii şcolari se tem că, în unitățile de învățământ mici, aflate în situația reducerii efectivelor de elevi și implicit a subfinanțării, profesorul consilier școlar va fi privit de către director (care devine angajator) ca desfășurând o activitate de care elevii se pot lipsi. În consecință, se va renunța la activitatea de consiliere. Prin urmare, numărul unităţilor care vor avea acces la consiliere şcolară se va micşora.

Semnatarii mai arată că o altă problemă care se va ivi odată cu desființarea CJRAE și angajarea profesorului consilier școlar și a profesorului logoped la unitatea de învățământ este legată de etică și profesionalism. "Conform standardelor de etică, ce ghidează profesia de consilier școlar, se recomandă autonomie profesională, obiectivitate și imparțialitate, pentru a putea construi cu beneficiarul (elev, părinte sau chiar cadru didactic) o relație de încredere, bazată pe confidențialitate. Relația corectă, pe care profesorul consilier școlar trebuie să o aibă cu directorul școlii, este una de colaborare și nu de subordonare. Dificultățile elevilor, generate uneori de problemele din școală, trebuie abordate de consilierul școlar din poziție de colaborare cu directorul școlii, obiectiv și imparțial, și nu de pe poziție de subordonare", spun psihologii şcolari, care au demarat şi o campanie de semnături pentru petiţia "Stop desfiinţării CJRAE", care a adunat peste 14.000 de semnături.

Actualmente, în judeţul Galaţi funcţionează 54 de cabinete de asistenţă psihopedagogică în urban şi 13 în mediul rural, la un total de peste 400 de unităţi de învăţământ din tot judeţul, deci nici măcar pe sfert aceste servicii nu sunt asigurate.

Citit 5805 ori Ultima modificare Duminică, 14 August 2022 08:51

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.