Scandalul propoziţiei subiective: Limba română a fost tranşată în stradă!

Scandalul propoziţiei subiective: Limba română a fost tranşată în stradă!
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)
  • * Profesorii s-au întors ieri în centre pentru recorectarea tezelor, dar cer sancţionarea celor care au verificat subiectele *

Deşi tot românul, mai mult sau mai puţin specialist în gramatica limbii române a vorbit trei zile la rând despre ambiguitatea subiectului II. A. 3 de la Evaluarea naţională, cel cu propoziţia subiectivă/predicativă, ministrul a hotărât să repare gafa printr-o altă gafă: revizuirea baremului după ce profesorii terminaseră de corectat toate tezele. Oamenii au fost rechemaţi în centrele de evaluare să repare greşeala, fără să fie plătiţi în plus.

Profesorii mai spun că  ar fi fost corect ca ministrul să recunoască greşeala subordonaţilor săi şi să reacţioneze prompt, din prima zi, fie prin revizuirea baremului, fie prin anularea subiectului şi redistribuirea punctajului. Nu să ia o decizie la presiunea străzii.

„Aşa ceva nu se mai cheamă evaluare!”

„E o bătaie de joc. Nu m-a lăsat inima să nu vin, pentru că nu-mi pot bate joc de nişte copii. Şi nici de colegii mei de la Inspectoratul Şcolar. Dar aşa ceva nu se mai cheamă evaluare! Ierarhizarea nu mai este reală, pentru că se face la presiunea străzii!”, ne-a declarat profesoara de la CNVA, Laila Chitic.

Prin presiune, nu prin criterii obiective

Deşi părinţii elevilor care au scris că este predicativă au avut motive de bucurie, ceilalţi ne-au declarat că soluţia nu este una corectă: „Cei care au scris că propoziţia este predicativă şi au primit note mai mari abia după petiţii online şi după ce părinţii au mers furioşi la ministru au rămas cu impresia că au obţinut punctaj în plus în urma presiunilor. Şi că aşa se obţine orice în România. Nu după nişte criterii obiective de evaluare. Ar fi trebuit să scoată cu totul subiectul, chiar din prima zi. Copilul meu a scris că este subiectivă. Dar mă pun în pielea celor care au copii buni şi au scris altfel. Dacă se punctează că a scris predicativă, de ce să nu se puncteze şi pentru cei care au spus că e atributivă? La cât de ambiguu este subiectul şi aceştia s-ar putea să se fi simţit derutaţi”, ne spune Lenuţa Cotos, mama unei eleve de la Colegiul „C. Negri”.

De altfel, inspectoarea de specialitate Nicoleta Crînganu susţine că a fost vizitată de nişte părinţi care spuneau că vor să iasă şi ei în stradă: „Au spus că sunt dintre cei ai căror copii au scris că este propoziţie subiectivă, dar au greşit în altă parte şi că vor şi ei să se revizuiască baremul! Ce poţi să le mai spui?”, se întreabă retoric inspectoarea.

Atâtea minţi luminate, atâtea opinii

Disputa despre felul primei propoziţii din fraza „Ceea ce mă jenează este dificultatea răsfoirii” este departe de a fi elucidată chiar şi de specialişti. Cei mai mulţi dintre profesorii corectori susţin că este subiectivă, aşa cum elevii au învăţat şi din manual, unde se precizează că locul propoziţiei la începutul frazei (topica) ar recomanda-o ca subiectivă. „Este clar, scrie la pagina 93 din manualul editat la Humanitas. E subiectivă”, spune profesorul Corneliu Goldu. De aceeaşi părere este şi profesorul tecucean, lect. dr. Ioan Milică de la Facultatea de Litere a Universităţii „Al. I. Cuza” din Iaşi: „Elevii de clasa opta care posedă cunoștințe elementare de gramatică nu ar fi trebuit să aibă nicio dificultate în a recunoaște o propoziție subiectivă, în enunțul respectiv. În literatura științifică de specialitate, dezbaterile de gramatică care presupun diferențierea subiectivei de predicativă sunt de un nivel mult mai înalt decât ceea ce li se solicită, în chip obișnuit, școlarilor de clasa a opta”. Lector. univ. Cătălin Enică, de la Universitatea „Dunărea de Jos” consideră că, dimpotrivă, este predicativă: „Cei care susţin că este subiectivă tranşează lucrurile doar în mod formal, după topică şi după accent. Dar nu poţi să desparţi un enunţ de sensul pe care-l are. Consider că, semantic vorbind, nu poate fi decât predicativă. Pe de altă parte, este evident că alegerea acestui subiect este o gafă! Nu sunt vinovaţi doar cei care au făcut subiectele, ci şi cei care le-au revizuit şi revăzut, cei de la Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare.

„Au vrut să afle răspunsul disputei de la elevii de-a VIII-a”

Prof. univ. dr. Gheorghe Moldoveanu e de părere că ambele variante sunt valabile şi că balanţa spre una dintre funcţii o poate înclina contextul, nu topica şi accentul, care pot fi subiective. Dincolo de acest lucru, profesorul universitar s-a arătat şocat că evaluatorii au dat un aşa subiect spre rezolvare unor elevi de clasa a VIII-a: „Dacă cei de la Academie nu s-au hotărât cum să clasifice propoziţia, probabil că evaluatorii din minister au vrut să afle răspunsul de la elevii de clasa a VIII-a! Vor ca aceştia să ştie mai mult decât ei şi decât academicienii! Trebuia să se renunţe la acest subiect. Nu să se ajungă ca limba română să fie tranşate în stradă. Nu e prima dată când se întâmplă aşa ceva. Dacă Academia nu poate spune clar cum este propoziţia respectivă, trebuie să vină părinţii şi să decidă ei cum trebuie să fie? Ce treabă are comitetul părinţilor cu gramatica?”, declară supărat profesorul universitar.

Citit 3316 ori Ultima modificare Joi, 28 Iunie 2012 18:35

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.