Doi elevi din Galaţi povestesc despre viaţa la liceele de lux din Marea Britanie
Foto: Foto: în stânga Iulian Bold; în dreapta Florin Gheorghiu

Doi elevi din Galaţi povestesc despre viaţa la liceele de lux din Marea Britanie
Evaluaţi acest articol
(5 voturi)

* Doi foşti elevi de la CNVA, Iulian Bold şi Florin Gheorghiu, au câştigat câte o bursă care le acoperă integral costurile pentru a studia un an la licee din Scoţia, respectiv, Anglia * Dotări de poveste, atmosferă relaxată, activităţi extraşcolare foarte multe, stricteţe în purtarea uniformei sunt doar câteva aspecte ale vieţii liceenilor britanici


Iulian Bold şi Florin Gheorghiu, doi foşti elevi de la CNVA, studiază în prezent la licee din Marea Britanie, primul în Scoţia, la Dollar Academy, iar celălalt, în Anglia, la St. Bede’s Senior School. Ambii au participat alături de sute de elevi din toată ţara la o selecţie riguroasă pentru a primi bursa HMC, în valoare de 25.000 de lire sterline pe an, adică peste un miliard de lei vechi, care acoperă costurile pentru parcurgerea cursurilor la o şcoală privată, dar şi pe cele legate de cazarea şi masa la internat.

„Selecţia a implicat depunerea unui dosar. Au urmat un interviu condus de către o comisie britanică şi un examen de limba engleză la Bucureşti, la care am fost invitaţi doar 50 dintre cei care au depus dosarul, iar după o lună de zile am aflat că sunt unul dintre cei cinci români care obţin bursa HMC pentru anul 2013-2014”, povesteşte Iulian Bold.

Florin a câştigat bursa anul trecut, iar directorul liceului i-a propus să studieze şi clasa a XII-a tot acolo, datorită rezultatelor sale bune obţinute pe toate planurile, fiind declarat „House Prefect” (liderul casei în care locuieşte) şi "School Prefect".

Iulian Bold, deşi este în primul an la Dollar Academy, a primit şi el propunerea să-şi continue aici studiile şi anul viitor.

„Britanicii se axează pe calitate”

Ambii tineri susţin că între învăţământul din Marea Britanie şi cel din România este o diferenţă ca de la cer la pământ.

„Se axează pe calitate, nu pe cantitate. Drept dovadă, acum studiez cinci materii, faţă de 17, câte aveam în ţară. Ei preferă ca elevii să studieze în profunzime anumite domenii pentru care au înclinaţie. Aşa devenim din ce în ce mai pregătiţi pentru universitate. Am ales să studiez Administraţie, Business, Tehnologia Calculatoarelor, Matematică şi Fizică. Învăţ cu drag, iar faptul că fac ceea ce îmi place reprezintă o motivaţie puternică pentru mine să merg mai departe. Pe când, în ţară, îmi aduc aminte că mă întrebam mereu de ce oare trebuie să aprofundez anumite materii”, spune Iulian.

Florin consideră că britanicii pun foarte mare accent pe dezvoltare personală, descoperirea unor noi pasiuni şi motivaţia de a reuşi: „Oportunităţile care mi se oferă aici sunt incredibile. În ultimul an şi jumătate, am progresat fără sa fiu împins de la spate, ci doar încurajat să fac lucruri noi, care să îmi placă şi care să îmi fie folositoare în viitor”.

„O zi din viaţa de liceu l-ar fascina pe orice român”

Cei doi povestesc de faptul că dotările instituţiilor sunt de excepţie, având în vedere că sunt unităţi de învăţământ private. De exemplu, la Dollar Academy, taxa pentru studiile elevilor externi este de 12.000 de lire anual. Ca urmare, fiecare profesor are sala proprie de clasă, pe care şi-o personalizează în funcţie de materia pe care o predă.

„Notiţele la orele de Business şi la cele de Administraţie le scriu direct la calculator, întrucât majoritatea claselor sunt dotate şi cu câte un calculator pentru fiecare elev. Laboratoarele de ştiinţe par a fi din filme, iar o zi din viaţa de liceu l-ar fascina pe orice român ajuns aici. Cred cu tărie că, dacă profesorilor din România le-ar fi puse la dispoziţie resursele de aici, probabil am obţine combinaţia perfectă pentru un învăţământ net superior”, spune Iulian Bold.

Accent pe activităţile extraşcolare

În Anglia, spun cei doi, nu există elev care să nu fie implicat în viaţa extraşcolară. „Liceul unde studiez e dotat cu opt terenuri de sport, pentru a juca rugby, fotbal, tenis, baschet, cricket sau golf. Standardul lor este un echilibru perfect între academic şi extraşcolar. Fac parte din armata liceului, urmând ca în câteva săptămâni să pilotez un avion de două persoane, învăţ spaniola gratuit, am jucat rugby şi am atins cea mai înaltă altitudine a unei arene de căţărat din Europa. Iar lista nu se opreşte aici”, spune Iulian.

La rândul său, Florin consideră că rezultatele sale la învăţătură nu ar fi fost suficiente pentru prelungirea bursei cu încă un an, dacă nu ar fi jucat bine baschet şi nu ar fi participat la diferite acţiuni de voluntariat şi la organizarea mai multor evenimente din campus.

Donaţiile părinţilor se fac sub anonimat

Fiind instituţii private, nu există noţiunea de fondul clasei, toate dotările fiind realizate din taxele care se percep. Cu toate acestea, sunt şi părinţi care oferă donaţii, dar acestea sunt făcute sub anonimat, ca urmare nu influenţează sub nicio formă activitatea şcolară şi evaluarea fiilor lor. Iulian Bold susţine că toţi elevii internaţionali au fost sfătuiţi încă de la început să nu le facă daruri cadrelor didactice, elevii britanici ştiind deja acest lucru. „Profesorii de la CNVA sunt cel puţin la fel de bine pregătiţi ca şi cei de aici, dar nu au parte nici de un sfert din resursele britanicilor. Cât despre salarii, venitul mediu al unui profesor la un liceu independent este echivalentul a 11.000 lei pe lună”, mai spune Iulian.

Uniforma, obligatorie

Ambii tineri ne-au povestit că în ceea ce priveşte uniforma, englezii sunt foarte stricţi. La Dollar Academy, nu numai că este obligatorie uniforma, dar fetele nu au voie cu cercei sau alte podoabe şi nici cu unghii lungi şi vopsite în alte culori. Iulian susţine că poartă cu mândrie însemnele liceului pe care nu oricine şi-l poate permite.

Cu toată această stricteţe, alta este însă atmosfera în şcoală. „Atmosfera din liceu este mult mai relaxată. Am învăţat să zâmbesc şi să râd în orice moment, să nu îmi fie frică să greşesc şi să îmi urmez visul”, spune Florin.

Iulian ne-a relatat o întâmplare în care s-a simţit foarte stânjenit, pentru că la intrarea rectorului în clasă, a fost singurul care s-a ridicat în picioare, ceilalţi văzându-şi de lucru în continuare: „La unele licee din Anglia, există reguli care îi încurajează pe elevi să comunice cu profesorii la per tu, strigându-i după prenume”.

Mentalitatea în învăţământul românesc trebuie schimbată

Aşa cum e şi normal, cei doi privesc acum cu alţi ochi şcoala din România. Iulian Bold susţine că ar trebui făcute schimbări din temelii, dar nu aşa cum se fac în prezent: „În primul rând, trebuie vorbit cu oamenii de la catedră şi cu elevii, pentru că ei sunt principalii actori. Iar schimbarea trebuie să fie completă, gândită în detaliu, planificată meticulos pe termen lung, nu tot soiul de experimente”.

Florin Gheorghiu ar schimba în primul rând mentalitatea: „Aproprierea dintre profesori şi elevi trebuie să fie mai mare, elevii trebuie lăsaţi să descopere ei singuri materia, nu să li se dea mură-n gura informaţia, ei trebuie să greşească şi apoi să fie îndrumaţi, căci doar aşa pot descoperi ceea ce îi interesează, ce pasiuni şi ce calităţi au. O putere de alegere ar trebui să le fie acordata elevilor, deoarece, în special la liceu, ei nu pot să studieze ceea ce le place, din cauza altor materii. Un alt lucru foarte important este libertatea elevilor de a dezbate şi de a contesta ceea ce li se predă. Dacă ei nu au şansa să îşi exprime opinia asupra oricărui subiect şi profesorii se enervează când ei îndrăznesc să îi contrazică, în viaţă vor ajunge nişte adulţi care nu pot lua singuri decizii, ci trebuie să le ia alţii pentru ei”.

Universitatea, în Marea Britanie

După ce vor termina liceul, vor rămâne să facă facultatea tot în Marea Britanie. Florin Gheorghiu se gândeşte să se orienteze spre Facultatea de Psihologie, după care să facă masterat şi doctorat. „Vreau să călătoresc, să studiez diferite culturi din diferite ţări şi, dacă există şansa, să contribui cu lucrări personale în lumea ştiinţei”.

Iulian Bold nu s-a decis, deocamdată, la ce facultate va da, dar mai are mai bine de un an timp de gândire. Totuşi speranţele sale sunt mari, mai ales că rectorul l-a sfătuit să ia în calcul şi o posibilă aplicaţie la Cambridge sau Oxford. „Îmi doresc să nu uit niciodată de unde am plecat. Mi-am plănuit să îmi continui studiile în străinătate, pe cât mai multe plaiuri, astfel încât să am ocazia de a “fura” şi din ideile strălucite ale altora. Iar la final, mi-ar plăcea să mă întorc în ţară şi să aduc un minim de îmbunătăţire. Orice puţin contează”.

Foto 1 - Iulian Bold

Foto 2 - Florin Gheorghiu

Citit 24577 ori Ultima modificare Marți, 21 Ianuarie 2014 17:08

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.