Interviu cu directoarea Colegiului „Dumitru Moțoc”: "Şcoala profesională este viitorul!"

Interviu cu directoarea Colegiului „Dumitru Moțoc”: "Şcoala profesională este viitorul!"
Evaluaţi acest articol
(2 voturi)

* Susţine Corina Gavrilă, directoarea Colegiului Tehnic de Alimentaţie şi Turism „Dumitru Moţoc”


- Ca director al unui colegiu tehnic, care are mai multe forme de învăţământ, liceu zi şi seral şi şcoală profesională, ce probleme de ordin financiar întâmpinaţi?

- Trebuie să redeschid internatul şi cantina, ceea ce în condiţiile actuale este destul de dificil. Avem solicitări, pentru că aproximativ 80 la sută dintre elevii noştri provin din mediul rural. Ei sunt cazaţi la alte licee, însă ar fi foarte bine să le putem asigura acest lucru la noi, mai ales că avem unde. Am făcut demersuri la Consiliul Local, sunt costuri foarte mari, nu ne vor da toţi banii deodată. Dar mai există o problemă. Ce voi face când internatul va fi gata şi nu voi putea achiziţiona mobilier? Din 2007, nu s-a mai achiziţionat nimic la capitolul obiecte de inventar din fonduri de la buget. Avem probleme mari şi cu achiziţionarea obiectelor de inventar. Suntem într-un domeniu în care tehnica avansează, avem nevoie de utilaje şi ustensile noi şi de calitate, iar aceste cheltuieli bugetare sunt blocate de şapte ani.

- Pentru practica elevilor, cum vă descurcaţi cu finanţarea?

- Elevii de la profesională primesc acea bursă profesională, iar noi le-am explicat de la începutul anului că acesta nu este un ajutor social şi că banii trebuie folosiţi cu chibzuinţă, astfel încât să le ajungă şi pentru materialele de care au nevoie în timpul practicii, cât şi pentru transport de acasă la şcoală. Mai greu e cu elevii la liceu, ei trebuie să suporte din banii lor cumpărarea materiei prime, mai ales la specializarea tehnician în gastronomie. Nu ni se alocă de nicăieri bani pentru materia primă care se foloseşte în timpul practicii.

- Ce specializări pregătiţi în instituţia pe care o conduceţi?

- La clasa a IX-a zi, avem două specializări - Protecţia mediului şi Turism şi alimentaţie. La şcoala profesională am mers pe cofetari-patiseri, anul acesta şi n-am mai luat ospătari. Există cerere pe piaţa de muncă pentru cofetari-patiseri, atât la noi, cât şi peste hotare. E o meserie destul de grea, care cere vocaţie. Ca bucătar, poţi face faţă mult mai uşor cerinţelor, cofetarii trebuie să aibă şi talent şi creativitate. 

- Au mai multe şanse să se angajeze cei de la profesională decât cei de la liceu?

- Cu siguranţă. Au mai multe ore de practică. Învăţământul profesional reprezintă viitorul. Toţi au studii superioare, toţi sunt absolvenţi de ceva, toţi ştiu să facă ceva, dar de fapt, nu sunt specializaţi în nimic. Tinerii trebuie să înţeleagă că acum se pune accent pe specializare în profunzime. Adică nu mai e suficient să fii doar bucătar, ci să te specializezi în artă decorativă. Apoi ospătarii se pot specializa ca somelieri.

- Sunt probleme în corelarea programei şcolare cu cerinţele şi competenţele care se cer pe piaţa muncii?

- Nu sunt probleme la disciplinele de specialitate. Dar sunt probleme la cele de cultură generală, unde există aceeaşi programă ca la toţi ceilalţi. Nu spun că acestea nu ar fi importante. Dar noi avem copii care vin cu lacune destul de mari de la şcoala gimnazială. Ar trebui să li se acorde o şansă. Sunt mulţi care nu sunt buni la teorie, chiar şi la teoria de specialitate, dar te uimesc cu ceea ce iese de pe mâinile lor la practică.

- Cum staţi la capitolul bază materială? Aveţi unde să „antrenaţi” atâţia meseriaşi? Ce probleme întâmpinaţi în acest domeniu?

- Încercăm să aducem agenţi economici cu un anumit renume, iar firme care să aibă nevoie de elevi în practică în domeniul serviciilor sunt suficiente. Suntem favorizaţi şi de faptul că suntem şcoală Phare şi am beneficiat de dotări din fonduri europene, însă aceste investiţii au fost făcute în 2003. Au trecut suficienţi ani de atunci şi se lucrează în fiecare zi, iar echipamentele s-au cam uzat. De aceea, trebuie să ne concentrăm pe partea de mentenanţă şi de revizie. Sunt costuri impresionante la utilaje şi nu cred că ne va mai da cineva o asemenea sumă ca să achiziţionăm aşa ceva. E vorba de zeci de mii de euro – cuptoare, malaxoare, dospitoare. Ustensilele le acoperim din banii de la asociaţia noastră.

- Care este procentul de absolvenţi care-şi găsesc de lucru după absolvire?

- Pentru cei de la profesională vom afla anul acesta. Dintre cei care termină liceul şi obţin diplomă, mai mulţi sunt cei care merg în învăţământul superior decât cei care se angajează. Dintre cei care nu au luat bacalaureatul, unii urmează postliceala la noi, iar în procent de 60 la sută s-au angajat. Pentru noi a fost important câţi s-au angajat în domeniile pentru care s-au pregătit şi avem bucuria să constatăm că avem o proporţie de 66 la sută. La şcoala profesională, agenţii economici îi ştiu pe elevi din practică şi îi angajează pe cei serioşi după absolvire. Va fi mult mai uşor.

- De ce aveţi probleme la promovarea bacalaureatului?

- Eu calculez promovabilitatea calculez doar pe seria curentă, nu şi cei care vin cu examenul nepromovat de zece ani. Am avut promovare de 46 la sută la seria curentă de anul trecut. Pe ceilalţi e greu să-i aduci la un anumit nivel, atunci când vin cu note de 2 sau 3 la admitere. Aceste probleme s-ar putea rezolva prin aerisirea programei, pentru că poate fi un bun tehnician în alimentaţie chiar dacă nu ştie integrale. Ar trebui introdus bacalaureatului tehnic, care să le permită să meargă doar la facultăţile de profil. O altă soluţie ar mai fi condiţionarea admiterii la liceu de media 5. Nu ai cum să-l aduci la un anumit nivel, când nu ştie nici tabla înmulţirii. Le plâng de milă profesorilor de matematică, fizică şi chimie.

Cine este Corina Gavrilă

A absolvit Facultatea de Tehnologia produselor Alimentare la secţia Tehnică piscicolă în 1992 şi tot în acest an se angajează ca profesor. În 2007, termină studii postuniversitare, specializarea Tehnologie şi control în alimentaţie publică, la Universitatea „Dunărea de Jos”. În 2004-2005 ocupă funcţia de directoare a Colegiului Tehnic de Alimentaţie şi Turism „D. Moţoc”, funcţie pe care o deţine şi în prezent din anul 2012.

Din 2007, este expert în evaluarea şi acreditare a Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar. Este autor de manual pentru clasa a XII-a la modulul „Tehnician în gastronomie. Particularităţile cateringului”, a fost membru în diferite comisii naţionale de specialitate, este metodist ISJ, mentor şi membru în Corpul de experţi ai Educaţiei.

Citeşte şi aici

Citit 9226 ori Ultima modificare Marți, 20 Mai 2014 10:46

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.