Trăim mai mult când şofăm mai puţin

Trăim mai mult când şofăm mai puţin
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Obiectivul Rutierei gălăţene – zero accidente * „Nu există plan de amenzi” (comisarul Viorel Cojocaru, Poliţia Rutieră Galaţi) * Cifrele statistice ale primului trimestru - îmbunătăţite de blocajele rutiere din ianuarie-februarie *

Avalanşa scăderilor

Statistica Poliţiei Rutiere gălăţene pe primele trei luni întăreşte declaraţiile purtătorului de cuvânt al instituţiei: în judeţul nostru accidentele grave s-au redus la mai puţin de jumătate faţă de anul trecut. Iar acesta este doar începutul:

„În primele trei luni ale anului avem 25 de accidente grave - cu 35 mai puţine faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut – şi şase morţi (cu şase mai puţini faţă de 2009)”.

„Şi numărul accidentelor grave s-a redus: de la 54 anul trecut, la 22 anul acesta”.

Unde sunt cauzele de altă dată?

Şoc: pe primul loc la cauzele accidentelor a urcat viteza neadaptată, după ce ani de zile şefia a fost asigurată de pietonii neascultători:

„34 la sută dintre accidente au drept cauză viteza neadaptată la condiţiile de trafic şi pentru că în primul trimestru am avut condiţii meteo speciale, de gheaţă, zăpadă pe carosabil, lucru care a favorizat producerea acestor accidente”.

„În 2009, carosabilul a fost uscat, dacă ar fi fost cald afară, ai fi zis că e vară”, explică misterul comisarul Cojocaru.

Şi adaugă: „Totuşi, vina pietonilor este pe locul al doilea în topul cauzelor accidentelor, cu un procent de 30 la sută. Experienţa demonstrează că odată cu încălzirea vremii, vina pietonilor va reveni pe primul loc”.

Nici miercurea nu mai e ce a fost…

…adică cea mai neagră zi a săptămânii, după cum întăreşte comisarul Cojocaru:

„Lunea, pe primul trimestru, au fost înregistrate cu şase accidente mai puţin, în medie, faţă de această zi monitorizată pe aceeaşi perioadă în 2009”.

„Marţea – mai puţin cu două accidente; miercurea, care era ziua predilectă pentru evenimentele rutiere, sunt mai puţin cu nouă accidente”.

„Joia sunt mai puţin cu opt, vinerea mai puţin cu două, sâmbăta – cu patru, iar duminica are patru accidente mai puţin”.

Intervalul orar în care se petreceau de regulă cele multe evenimente pe şoselele judeţului era cuprins între 13 şi 16.

În 2010, numărul accidentelor dintre orele 13-16 a scăzut cu 15. Între orele 7 şi 13 – cu opt, iar pe timpul nopţii – cu 11.

„A crescut politeţea în trafic”

…declară comisarul şi continuă: „Pentru că Poliţia Rutieră a primit un ajutor neaşteptat din partea vremii”.

„Au fost patru valuri de viscol în această iarnă, drumuri închise. Propriu-zis, o lună şi jumătate nu a existat pentru Rutieră”.

„Faţă de 2009, când la nivel de carosabil a fost vară - în 2010 nu s-a putut circula”.

„Într-adevăr, un al doilea motiv este prezenţa agenţilor de poliţie, intensificată în punctele în care s-a dovedit că este nevoie de aşa ceva”.

„Şi un al treilea motiv cred că este creşterea politeţei în trafic, lucru pe care l-am putut vedea şi ca simplu participant la trafic”.

Punctul nevralgic al judeţului, cu radere permanente

Pe DN 26 – zero accidente. Şi nici un deces nu a fost înregistrat în nord-vestul judeţului (dincolo de Tecuci), cea mai problematică zonă a anului trecut:

„Două radare au fost amplasate în permanenţă acolo”, spune purtătorul de cuvânt.

Zvonuri şi adevăruri

La Galaţi, Poliţia Rutieră are nouă aparate radar invizibile care nu mai lasă şoferilor loc de întors. Mai ales că nu are locuri fixe pe care să le amplaseze, pe DN-uri sau aiurea.

Cinci radare vechi au fost date de Poliţia Rutieră unor posturi de Poliţie de ordine publică, din comunele gălăţene.

De asemenea, 32 de agenţi veghează la liniştea oraşului, şi alţi 30 – la cea a judeţului.

Alţi 10 poliţişti se ocupă de zona Tecuciului, şi doi – de Tg. Bujor. Dar ideal ar fi ca numărul să fie cel puţin dublu, spune comisarul Cojocaru:

Nici vorbă de plan de amenzi

„Pentru un judeţ de calibrul Galaţiului, care se află la frontiera României, a Europei, normal ar fi ca numărul poliţiştilor să fie mai mare”.

„Mai ales că de fiecare dată oamenilor li se pare că suntem insuficienţi, deşi noi acoperim punctele esenţiale”.

„Dar este şi firesc ca atunci când lucrezi în trei schimburi, iar unii angajaţi sunt în concediu, alţii sunt bolnavi, numărul oamenilor să pară mult mai mic”.

Există planul de amenzi vehiculat în presă, şi menit să aducă bani bugetului de stat?

„Există doar planul de zero accidente. Este ceea ce le spunem agenţilor când pleacă pe teren: fără amenzi şi fără accidente”, răspunde purtătorul de cuvânt al Rutierei.

„Numărul amenzilor a şi scăzut, pe primul trimestru avem 14.200, mai puţine decât în 2009”.

„De asemenea, au fost ridicate 950 de permise, prima cauză fiind alcoolul, urmată de neacordarea priorităţii şi de nerespectarea culorii semaforului, viteza trecând abia pe locul al patrulea. 700 de certificate de înmatriculare au fost retrase, din considerente tehnice şi estetice”.

Pentru ce suntem sancţionaţi

Pentru nepurtarea centurii – 3.121, pentru depăşirea vitezei regulamentare – 1.785, pentru neacordarea priorităţii pietonilor – 1.275, pentru folosirea telefonului mobil la volan – 550.

Au fost date 1.159 de amenzi maxi-taxi-urilor şi 138 – taxiurilor. 65 de şoferi au fost prinşi circulând fără RCA.

Cel mai grav accident

„În Galaţi, cel mai grav accident rămâne cel petrecut pe 21 ianuarie, când o fetiţă de 10 ani a fost zdrobită de troleu, pe trecerea de pietoni din Micro 19, din faţa hotelului ˝Magnus˝”.

Au mai fost alte două decese datorate accidentelor rutiere şi au fost sancţionate 51 de infracţiuni rutiere. 476 de permise au fost ridicate în oraşul nostru.

Ce va fi, va fi

Nu ne pică foarte bine, dar realitatea este că invazia şantierelor din Galaţi ne-a împiedicat să mai băgăm piciorul în acceleraţie.

De aici şi traficul infernal şi o parte din scăderile spectaculoase la morţi, răniţi şi accidente grave.

Ce urmează? Comisarul Cojocaru conchide: „Probabil va fi o creştere, pentru trimestrul al doilea, în ceea ce priveşte numărul evenimentelor rutiere. Ies în trafic bicicliştii, motocicliştii, mopediştii”.

„Vine sezonul cald. Să nu uităm însă că în iunie anul trecut nu am avut nici un deces. Cel mai dificil va fi însă tot trimestru al treilea, când se întorc în Galaţi italienii şi spaniolii, cu tot cu maşinile lor”.

Citit 1134 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.