Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a susținut o conferință de presă, luni. A fost practic prima ieșire publică a ministrului Transporturilor după accidentul mortal din gara din Galați, în afară de cele câteva postări pe Facebook făcute pe subiect, notează Hotnews.
„Locomotiva care a fost implicată sâmbătă seara în accidentul din Gara Galați ieșise de la revizie tehnică în acea dimineață, a spus ministrul Transporturilor, citat de Mediafax.
„În acest moment e în desfășurare o anchetă, care are diverse componente. Ar părea cel puțin ciudat din partea mea să mă pronunț înaintea rezultatelor acestei anchete, dar pot să vă spun un lucru, cred în premieră: locomotiva care a cauzat accidentul de sâmbătă seara, deci în seara datei de 25 martie, a ieșit din revizie tehnică din Depoul Ploiești în dimineața acelei zile. Am actele, în dimineața acelei zile această locomotivă a ieșit din revizie tehnică, programată din timp. A făcut o cursă de la Ploiești la Galați”, a declarat Sorin Grindeanu.
El susține că această informație, dar și restul datelor, va fi folosită de anchetatori.
Întrebat când a avut loc ultima revizie capitală a locomotivei, ministrul a spus: „Nu am aceste date, dar în mod sigur prin anchetă vor reieși”.
Primele rezultate ale anchetei accidentului de la Galați arată că locomotiva a accelerat brusc, dar frâna nu a funcționat. Mecanicul de locomotivă nu a consumat alcool, au mai stabilit anchetatorii. În urma impactului, vagonul a fost deformat și împins pe o distanță de circa 80 de metri. În interior, se aflau șeful de tren, o femeie de 53 de ani, conductorul de tren, un bărbat cu vârsta de 47 de ani, precum și un călător, un bărbat, cu vârsta de 53 ani din comuna Piscu, județul Galați.
Mecanicul de locomotivă și cele trei persoane aflate în vagon au suferit leziuni. Călătorul a rămas încarcerat, iar femeia a intrat în stop cardiorespirator, decedând în cele din urmă la spital. Celelalte trei persoane au rămas internate în spital, cu diferite leziuni, fiind în stare stabilă.
Anchete mai fac Inspectoratul de Muncă și CFR. Polițiștii au întocmit dosar penal pentru infracțiunile de „distrugere sau semnalizare falsă, ucidere din culpă și vătămare corporală din culpă".
Iată alte declarații ale ministrului Sorin Grindeanu, consemnate de Hotnews:
- Standardele tehnice din domeniul feroviar trebuie asigurate la cei mai buni parametri pentru ca astfel de tragedii să nu se mai întâmple. De zeci de ani acest sistem a fost subfinanțat și asta e o realitate pe care nu avem cum să o negăm. Rolul unui ministru al Transporturilor este să se asigure că se fac investiții în infrastructura feroviară.
- După accidentul de la Galați, am luat decizia reverificării mecanicilor de locomotivă.
- La minister a existat tot timpul deschidere la solicitările CFR Călători - de exemplu, de a mări prețul biletelor, bazată pe faptul că această companie ar resurse insuficiente.
- Tot în 2022 la MTI au fost aprobate toate modificările legislative pentru ca CFR călători să fie eligibilă pentru finanțare prin PNRR pentru reparații de locomotive.
- Sunt zeci de ani, cam de 20, de când în România nu s-a cumpărat nicio garnitură de tren.
- În această săptămână, se depun ofertele pentru 16 locomotive electrice noi.
- Acum s-a intrat pe un făgaș. Odată cu PNRR, se intră în această zonă - contracte încheiate pentru garnituri noi.
- Aș vrea să vă spun în mare cum e cu parcul de vagoane și locomotive la CFR. Au în jur de 1.100 de locomotive, de toate tipurile, diesel, electrice, automotoare... Vagoane, vreo 2.100. În uz, în acest moment, CFR Călători are cam 40% din locomotive, undeva în jur de 400 și ceva, tot cam 40% vagoane.
- Faptul că nu s-a investit zeci de ani în CFR, că n-au existat sume care să acopere nevoile din zona CFR, ne-au dus într-o situație nefericită. Asta este consecința a zecilor de ani de subfinanțare.
- Singurul lucru pe care îl pot să fac - și îl voi face - este să cer Adunarea Generală a Acționarilor să ceara Consiliului de Administrație de la CFR Călători să facă o evaluare a managementului acestei companii.
- După ce se termină ancheta în curs, Corpul de Control va fi trimis la CFR Călători.