UPDATE - “Ţigareta de Galaţi”, tunul anului
Foto: Fotomontaj: Bogdan Codrescu

UPDATE - “Ţigareta de Galaţi”, tunul anului
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Afacerea “Ţigareta de Galaţi” a ajuns la dimensiuni nebănuite iniţial. După noile descoperiri ale Inspectoratului de Poliţie al Judeţului (IPJ) Galaţi, este vorba despre o captură de ţigări care creează un prejudiciu de aproape 600.000 de euro. Pe lângă cele 270.000 de pachete de ţigări de contrabandă despre care “Viaţa liberă” v-a informat, ieri, în exclusivitate, au mai fost descoperite alte 150.000 de pachete, în două autoutilitare dosite prin coclaurile de la Adam şi Rădeşti. Ceea ce face ca întregul transport ilegal să fie cea mai mare captură de ţigări din ultimul an în judeţul Galaţi. Cum a fost posibil ca o asemenea cantitate de ţigări de contrabandă să treacă graniţa şi, mai ales, cum se face că a fost nevoie de intervenţia Poliţiei Bereşti pentru interceptare, iată două întrebări la care încă nu am primit răspunsuri, dar pe marginea cărora se pot face nenumărate supoziţii.

Încă două maşini pline cu ţigări

Pe lângă remorca plină de ţigări despre care aţi aflat încă de ieri din "Viaţa liberă", poliţiştii au mai descoperit alte două maşini doldora de ţigări timbrate în Republica Moldova. Potrivit unui comunicat al IPJ Galaţi, duminică, în jurul orei 16.00, poliţiştii au găsit, în pădurea de la Adam, o autoutilitară abandonată în care se aflau 95.000 de pachete de ţigări. O a doua autoutilitară abandonată încărcată cu 60.092 de pachete a fost descoperită la Rădeşti. “În urma verificărilor efectuate, poliţiştii l-au identificat şi reţinut, pe raza localităţii Corod, pe S. Daniel, de 30 de ani, proprietarul celei de-a doua autoutilitare (cea descoperită la Rădeşti, n.r.). Acesta urmează să fie prezentat instanţei de judecată cu propunere de arestare preventivă pentru săvârşirea infracţiunii de contrabandă. Poliţiştii continuă cercetările în vederea reţinerii şi celui de-al doilea conducător auto (al utilitarei găsite la Adam, n.r), care a fost identificat, dar care se sustrage cercetărilor”, se precizează în comunicat. În acest moment, se află în custodia Poliţiei doi dintre cei trei conducători auto ai vehiculelor care au transportat ţigări de contrabandă în nordul judeţului. Este vorba despre Jenică B., care conducea tractorul oprit la Slivna, şi de Daniel S., şoferul autoutilitarei abandonate la Rădeşti. Primul este deja arestat preventiv pentru 29 de zile, iar al doilea urma să fie prezentat instanţei de judecată.

Pe unde a intrat marfa?

În acest moment, despre acest subiect informaţiile sunt puţine. Poliţia susţine că ţigările descoperite în remorca trasă de tractorul condus de Jenică B. au intrat în România pe frontiera verde, nu prin punctul de trecere a frontierei. “În urma primelor verificări şi cercetări efectuate, poliţiştii au stabilit că, în noaptea de 6 spre 7 noiembrie, bărbatul, împreună cu o altă persoană, a introdus ţigaretele din Republica Moldova în România, peste râul Prut, în zona localităţii Cavadineşti, urmând ca acestea să fie transportate în localitatea Corod”, se precizează în acelaşi comunicat al IPJ. Despre ţigările descoperite ulterior, în cele două autoutilitare, poliţiştii nu au avansat încă nicio teorie cu privire la modalitatea de trecere a graniţei. De asemenea, nu se menţionează nici dacă întreaga cantitate de ţigări a fost introdusă în ţară într-un singur transport sau în mai multe etape. Chiar şi aşa, o serie de semne de întrebare planează asupra întregii operaţiuni. Cum e posibil ca 270.000 de pachete de ţigări să fie trecute peste Prut într-o singură noapte fără ca poliţiştii de frontieră, dotaţi cu sisteme de termoviziune şi altă aparatură specifică, să observe? De câţi oameni ar fi fost nevoie pentru ca întreaga cantitate să poate fi trecută în doar câteva ore, fără ca organele abilitate să sesizeze în zonă o activitate intensă? De altfel, gălăţenii care obişnuiesc să pescuiască în zonă sunt controlaţi la sânge, uneori de mai multe ori pe zi şi nu există partidă de pescuit în care să nu fie nevoie să sw prezinte actele la control. Dacă am socoti că şi restul de 150.000 de pachete despre care încă nu se ştie cum au intrat în ţară ar fi putut fi trecute tot cu barca, eventual, în aceeaşi noapte, am avea o activitate infracţională extrem de densă, care presupune un număr mare de contrabandişti. Dacă, în schimb, cele 150.000 de pachete ar fi fost trecute în altă noapte, ar rezulta că poliţiştii de frontieră care au în grijă acest sector de graniţă nu şi-au făcut datoria timp de mai multe nopţi. O anchetă la nivelul Poliţiei de Frontieră Galaţi în acest caz se impune.

Harta intercativă care arată posibilul traseu al mărfii de contrabandă şi cum au fost dispuse punctele cheie ale afacerii "Ţigareta de Galați", potrivit datelor obţinute până acum de Viaţa liberă.

CLICK PENTRU IMAGINE DETALIATĂ ŞI INFORMAŢII SUPLIMENTARE!

 

Cine e în spatele operaţiunii?

Amploarea evenimentului de duminică indică, fără dubii, faptul că în spatele întregii operaţiuni se află o reţea bine organizată, condusă de oameni potenţi financiar. Aici nu este vorba despre doi basarabeni care trec frontiera cu câteva cartuşe de ţigări, ci despre persoane care îşi permit să “investească” câteva sute de mii de euro, în speranţa că îşi vor recupara banii înzecit. Să blochezi o asemenea sumă într-o astfel de operaţiune nu este la îndemâna oricui. De asemenea, se pune o altă problemă, pe care tot oamenii legii au datoria să o desluşească. Transportul de ţigări de contrabandă din nordul judeţului este singurul la acest nivel sau este singurul descoperit? În cazul în care ar mai fi existat şi alte asemenea transporturi, prejudiciul ar fi mult mai mare de câteva sute de mii de euro, iar suspiciunile care planează aspura unora dintre oamenii legii ar trebui clarificate. Cu atât mai mult cu cât şeful Poliţiei de Frontieră, Ion Lungu, a fost numit de numai câteva zile, iar aceasta este oportunitatea sa de a face, practic, o declaraţie publică de transparenţă.

Ţinem aproape de subiect

"Viaţa liberă" a fost prima publicaţie care a oferit informaţii despre Afacerea "Ţigareta de Galaţi". În zilele următoare, vă vom ţine la curent cu tot ceea ce se întâmplă nou în acest caz, dar vom şi întoarce subiectul pe toate feţele. În ziarul de mâine veţi putea citi despre posibilele legături dintre interceptarea transportului şi faptul că unul dintre şefii IPJ Galaţi avea, în momentul desfăşurării acţiunii, demiterea din funcţie semnată. De asemenea, vom discuta şi despre posibilele conexiuni între acest subiect şi schimbările recente de la conducerea Poliţiei de Frontieră Galaţi.

Citit 8625 ori Ultima modificare Marți, 08 Noiembrie 2011 11:23

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.