Murim joia, între orele 18 şi 24

Murim joia, între orele 18 şi 24
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* În 2011, Rutiera a propus supravegherea video a principalelor intersecţii din Galaţi  * În Occident, nu sunt poliţişti pe stradă * Unde ne sunt marcajele pe DN-uri şi DJ-uri? *

Accidentele rutiere au încetat demult să fie doar „accidente”. Aşa cum hazardul a devenit parte a statisticilor, şi moartea intră în categorii bine definite.

Pe drumurile din Galaţi, şoferii sunt predispuşi să comită greşeli fatale fix în mijlocul săptămânii: „Atunci când oboseala şi stresul sunt la cote maxime”, confirmă comisarul Viorel Cojocaru (FOTO 3), purtătorul de cuvânt al Poliţiei Rutiere Galaţi. Detaliile – în materialul care urmează.

Plecăm de la prioritate…

Ce s-a schimbat în 2011 faţă de 2010, din punct de vedere rutier? Aparent, puţine lucruri, răspunde comisarul Viorel Cojocaru, purtătorul de cuvânt al Poliţiei Rutiere Galaţi.

Punctează: „În prima jumătate a anului, sunt doar cu două accidente grave în plus faţă de anul trecut (60 faţă de 58, în prima jumătate a anului trecut) şi cu 2 morţi mai puţin faţă de aceeaşi perioadă din 2010 (12 faţă de 14, în 2010). Situaţia se repetă şi în ceea ce priveşte numărul accidentelor grave – doar cu 10 mai mult în 2011”.

Avem, cu alte cuvinte, doi ani rutieri traşi la indigo. S-a schimbat totuşi ceva?

„S-au schimbat aspecte importante: principala cauză a producerii accidentelor a devenit neacordarea priorităţii (32 la sută). Anul trecut era abia pe locul 3. Vina pietonilor trece pe locul 2 (21 la sută) – în 2011 era pe prima poziţie. O scădere dramatică înregistrează viteza – doar 15 la sută”.

„Semafoare sunt, giratorii nu avem”

Ce sugerează din punct de vedere statistic trecerea „neacordării priorităţii” pe primul loc la cauzele producerii accidentelor?

Comisarul Cojocaru: „Agresivitate la volan. La un moment-dat, vedeam crescând politeţea în trafic. Ne-a trecut”. Ce ar trebui să facă şoferii? „Să se asigure, în special în intersecţiile nesemaforizate”.

Avem suficiente semafoare? „Ne-ar trebui mai multe giratorii, decât semafoare. Pentru fluidizarea traficului”.

Giratorii – cum este cel nou apărut la intersecţia Regiment 11 Siret cu Prelungirea Coşbuc? „Da, de ce nu? Acolo se produceau multe accidente”. Dar arată cam improvizat, din cuburile alea de plastic legate între ele. Cam nesigur. „Poate se va construi ceva”.

Stresul  e de vină

Lipsesc dubiile: joia, în judeţ se înregistrează o medie de 13 accidente (cele mai multe din săptămână). Adică plus nouă evenimente rutiere faţă de 2010.

„Pe şoferi îi ajunge oboseala de la mijlocul săptămânii”, răspunde comisarul Cojocaru:

„Intervalul orar 19-22 are un plus de 20 de cazuri faţă de 2010. În municipiu, crescând cazurile de neacordare a priorităţii (cu 5) - şi la vehicule, şi la pietoni -, joia se înregistrează cu 7 accidente mai mult decât în 2010. Între orele 18 şi 24 avem cu 13 răniţi mai mulţi faţă de primul semestru al anului trecut”.

Şi în weekend? „În weekend apar scăderi la numărul răniţilor - faţă de 2010. Supravegherea Poliţiei Rutiere de pe DN-uri, DJ-uri, se simte”.

Nu suntem feriţi de accidentele grave. În municipiu, 2011 ne-a pus faţă în faţă cu 6 tragedii în plus faţă de 2010. Doi oameni au murit, în comparaţie cu  5 decese anul trecut. Numărul răniţilor grav rămâne relativ constant: 35 de răniţi grav (2011) - 37 (2010).

La nord, prin nord-vest

„Dau nota 10 pentru Drumurile Naţionale şi Europene”. Comisarul Cojocaru aduce argumente: „Înregistrăm doar scăderi: accidentele grave sunt 12 (-2), 7 decese (-2), 9 răniţi grav (creştere zero). Şi aici se vede importanţa echipajelor rutiere prezente în trafic”.

Sunt riscante DN-uri şi DE-urile? „Pe aici circulă cei care fac drumuri lungi. Şoferii trebuie să se gândească de două ori înainte de a pleca la drum – dacă sunt odihniţi, dacă maşina e pregătită”.

Cele trei accidente mortale din nord-vestul judeţului (zona Tecuciului) sunt o veste proastă – creşterea este de sută la sută faţă de 2010. Şi mai şocant – vina le aparţine în general pietonilor, deşi într-unul dintre cazuri vorbim şi de neacordarea priorităţii vehiculelor.

Amendaţi-ne. Sau nu asta este ideea?

Nord-estul judeţului (Târgu Bujor) aduce un minus de două accidente grave faţă de 2010 şi nici un mort. Sunt şi patru răniţi grav – adică mai puţini cu doi.

Concluzia? „Stăm bine în nord-vest, mulţumitor în Galaţi şi Tecuci”, răspunde comisarul: „Scopul Rutierei este să salveze vieţi. Dacă avem ˝minus˝ la persoane decedate, suntem mulţumiţi”.

Gălăţenii vor mai multe controale. Razii. Filtre. Dacă nu ne este frică de lege, nu ascultăm de ea. Comisarul Viorel Cojocaru nu poate fi convins: „Rutiera vrea să fluidizeze traficul, nu să-l împiedice prin controale. Facem şi controale, facem şi filtre”.

„Un dispecerat comun cu Primăria”

Stă Rutiera la pândă? „Nu”. Nu stă? Reprezentantul Rutierei este ferm: „Nu. În Occident nici nu există Poliţie pe străzi. Sunt numai camere de luat vederi. Anul acesta, Rutiera a propus supravegherea video a principalelor intersecţii din Galaţi: Domnească cu Brăilei, Coşbuc cu Brăilei, la General, Cătuşa, ieşirile din Galaţi. Intersecţii având risc mare. Ce ar trebui pentru asta? Să se facă un dispecerat comun cu Primăria”.

Şi în afară de Galaţi-oraşul? „Marcajele. La ţară este mare nevoie de marcaje, şi pe DJ-uri, şi pe DN-uri. Da, de DJ-uri se ocupă Consiliul Judeţului. De DN-uri – Drumurile Naţionale”.

Cine pe cine discriminează?

Discriminează Rutiera maşinile vechi, Daciile de 20-30 de ani? Se plâng proprietarii - de ce îi opresc când îi văd conducând rable?

„Când facem controale cu inspectorii Registrului Auto Român (RAR) oprim maşinile vechi pentru a vedea dacă mai pot circula. Legal. Dacă nu prezintă pericol pentru ceilalţi participanţi la trafic. E discriminat un şofer de pe o rablă sau restul participanţilor la trafic, care sunt supuşi riscurilor? Trebuie pus la tester, în special dacă curg tablele de pe maşină."

…ne întoarcem la prioritate

Gălăţenii spun că i-au văzut ei pe rutieri cum vorbesc la mobile în timpul serviciului, în maşini, în timp ce conduc. Că au văzut mergând rampele de pe maşinile de Poliţie Rutieră doar ca să nu aştepte la semafor, deşi echipajul nu este în misiune.

„Nu sunt mobile”, susţine comisarul: „Colegii mei vorbesc la staţiile de emisie-recepţie. Trebuie să comunicăm, să asigurăm fluxul de informaţie dintre noi, cei de pe teren, şi dispecerat. Nu cred că rampele sunt folosite degeaba. Şoferii trebuie să ne dea prioritate”.

Citit 2025 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.