O ordonanţă bună pentru comercianţi

O ordonanţă bună pentru comercianţi
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Judecătorii delegaţi la oficiile Registrului Comerţului îşi continuă activitatea în cadrul acestora până la data de 13 ianuarie inclusiv, urmând ca din 14 ianuarie să intre în vigoare Ordonanţa de Urgenţă 116/2009 prin care o parte din atribuţii vor fi preluate de directorii de oficii.

Potrivit unui comunicat remis de Ministerul Justiţiei, OUG 116/2009 privind activitatea de înregistrare a cererilor la Registrul Comerţului va intra în vigoare la data de 14 ianuarie, la împlinirea termenului de 15 zile de la publicarea în Monitorul Oficial nr.926 din 30 decembrie 2009.

Până la acea dată, judecătorii delegaţi la Registrul Comerţului îşi vor exercita atribuţiile în cadrul oficiilor, potrivit prevederilor legale în vigoare.

„Judecătorii delegaţi vor veni la Registrul Comerţului inclusiv pe data de 12 ianuarie, când îşi vor rezolva ultimele dosare existente. La noi mai sunt doar opt dosare, care, după cum am spus, vor fi soluţionate marţi”.

Nu am vrut şi nu va rămâne nimic nerezolvat la intrarea în vigoare a Ordonanţei de Urgenţă. Suntem pe primul loc în top”.

„Am mai spus că ora exactă se poate da şi de la Galaţi, nu numai de la Bucureşti ”, ne-a explicat prof. univ. dr. Răducan Oprea (FOTO 2), directorul de la Registrul Comerţului Galaţi şi decanul Facultăţii de Drept de la Universitatea Dunărea de Jos. 

Noutăţi legislative

Ministerul Justiţiei anunţă că principalele noutăţi aduse de OUG 116 se referă la faptul că cererile de înregistrare în Registrul Comerţului urmează să fie transferate în competenţa de soluţionare a directorului oficiului Registrului Comerţului de pe lângă Tribunal sau persoanelor desemnate de către directorul general al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului.

Totodată, în Ordonanţă se arată că rezoluţiile care urmează să fie pronunţate de directorii de oficii sau de persoanele desemnate vor fi executorii de drept, iar împotriva acestora se pot formula plângeri în instanţă. De asemenea, precizează MJ, procedura de contestare a rezoluţiilor va beneficia de principiul dublului grad de jurisdicţie.

„Această ordonanţă este foarte bună pentru comercianţi. Se simplifică foarte mult procedurile şi se eliberează mult mai repede documentele necesare. Vreau ca de la intrarea în vigoare a Ordonanţei să rezolvăm cererile de pe o zi pe alta”.

„La sfârşitul programului se va face condica, iar a doua zi dimineaţă se vor rezolva aceste cereri. Aşadar, pot spune că toţi comercianţii gălăţeni vor avea dosarele rezolvate mai repede decât până acum, când judecătorii delegaţi veneau de două ori pe săptămână”.

„S-au simplificat foarte mult procedurile, iar comercianţii vor fi mulţumiţi cu siguranţă de acest aspect”, mai spune directorul de la Registrul Comerţului Galaţi.

Excepţiile întăresc regula?

Ministerul Justiţiei a stabilit, prin această ordonanţă şi faptul că anumite cereri sau proceduri vor fi în competenţa de soluţionare a tribunalului în a cărui circumscripţie se află comerciantul.

Faptul se referă la acţiunea în constatarea dizolvării de drept a societăţii comerciale, acţiunea de numire a unui lichidator, ca urmare a  dizolvării judiciare a societăţii comerciale, sau acţiunea în verificarea îndeplinirii condiţiilor fuziunii (internă şi transfrontalieră).

Chiar dacă sunt de acord cu ordonanţa şi o consideră bună pentru comercianţi, specialiştii în drept comercial consideră că tocmai cele trei excepţii menţionate mai sus vor fi marea problemă a comercianţilor din România. Rămâne însă de văzut dacă specialiştii anticipează corect aceste probleme.

Ordonanţă pe perioadă determinată

După cum am precizat mai sus, toată lumea este de acord, cu mici reţineri, cu prevederile Ordonanţei. Ministerul, însă a vrut să fie precaut, aşa că a stabilit ca această ordonanţă să fie valabilă şase luni de zile.

În comunicatul emis de Ministerul Justiţiei se precizează că în termen de şase luni de la intrarea în vigoare a OUG 116/2009 se va elabora un nou cadru de reglementare a activităţii de înregistrare în Registrul Comerţului.

Se va menţine controlul administrativ de legalitate la nivelul oficiilor Registrului Comerţului, instituit de această ordonanţă de urgenţă, dar prevăzându-se competenţa de efectuare a acestuia în sarcina unui nou corp profesional, respectiv registratorii comerciali.

Obiectivele noului cadru legal vizează, în primul rând, asigurarea unui înalt standard profesional al persoanelor ce vor exercita funcţia de registrator şi identificarea celor mai bune soluţii procedurale pentru respectarea drepturilor comercianţilor şi a celerităţii operaţiunilor aferente înregistrării şi operării unei afaceri, potrivit MJ.

„Au fost persoane care au susţinut că de pe 14 ianuarie directorii de la Registre vor fi supuşi presiunilor şi că vor avea mult mai mult de lucru”.

„La instituţia noastră deja se ştie exact despre ce este vorba şi atât eu, cât şi oamenii mei vom face tot posibilul ca dosarele şi cererile venite de la comercianţi să fie rezolvate într-un timp foarte scurt şi cât se poate de legal”.

„Să nu se aştepte nimeni că se vor putea face presiuni în vreun fel. Toate problemele se vor rezolva ca şi până acum, conform legilor”, a conchis prof. univ. dr. Răducan Oprea.

Citit 942 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.