Veste bună pentru cei care îşi dispută averile! Taxele de timbru se înjumătăţesc prin mediere

Veste bună pentru cei care îşi dispută averile! Taxele de timbru se înjumătăţesc prin mediere
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Ce trebuie să ştie oamenii despre mediere, ce înseamnă informarea prealabilă şi cum putem ajunge să nu mai plătim taxe exorbitante pentru un litigiu sunt câteva întrebări la care ne-a răspuns Anca Simona Cînepă, preşedintele Uniunii Naţionale a Mediatorilor din România - Filiala Galaţi


Informarea la mediator a devenit obligatorie. S-au obişnuit oamenii cu această procedură?

 

Chiar dacă obligativitatea parcurgerii procedurii prealabile de informare cu privire la mediere a intrat în vigoare de la data de 15 februarie, creşterea numărului de medieri efectuate s-a înregistrat abia mai târziu. După data de 1 august când a intrat în vigoare sancţiunea pentru reclamant, în sensul că instanţa respinge ca inadmisibilă cererea acestuia, dacă nu se face dovada procedurii de informare la mediator. Şi mai exact, o creştere mai semnificativă a fost înregistrată după reluarea activităţii instanţelor după vacanţa judecătorească, începutul lunii septembrie.

Ce facilităţi le oferă Legea taxelor de timbru celor care au litigii comerciale?

A fost modificată Legea taxelor de timbru, iar în ceea ce priveşte domeniul medierii, justiţiabilii chiar sunt motivaţi să aleagă aceasta procedură a medierii, întrucât pentru "pretenţii", care înseamnă majoritatea covârşitoare a litigiilor comerciale - în cazul în care conflictul este soluţionat prin mediere - există doar o singură taxă de timbru în cuantum de 20 lei. În cazul în care prin mediere se soluţionează de exemplu un partaj succesoral, un partaj de bunuri comune, prin care se realizează transferul dreptului de proprietate sau al altui drept real asupra unuia sau mai multor bunuri imobile, taxa de timbru datorată aproape că se  înjumătăţeşte.

Ce trebuie să ştie justiţiabilii în momentul în care vin la mediator pentru parcurgerea procedurii obligatorii a informării?

 

Referitor la procedura de informare, toate persoanele fizice sau juridice care au calitatea de reclamant au obligaţia sa parcurgă aceasta etapă în care se adresează unui mediator autorizat. Aici sunt mai multe situaţii posibile. Dacă parţile vin împreună la mediator, acesta realizează o şedinţă de informare cu privire la mediere, le sunt explicate o serie de noţiuni - ce este medierea, care sunt principiile, avantajele acesteia, care este scopul unei medieri, drepturile şi obligaţiile părţilor, rolul mediatorului. În urma acestei informări, părţile decid împreună ce cale vor urma pentru soluţionarea conflictului dintre ele, având de ales între trei variante: mediere, instanţă sau altă formă, cu specificarea acesteia. În varianta în care la mediator se prezintă o singură parte, de regulă reclamantul, mediatorul va trebui să invite cealaltă parte la o oră şi o dată ulterioară, pentru a realiza această şedinţă de informare arătată mai sus. Invitaţia se transmite prin poştă, cu confirmare de primire sau prin orice alt mijloc care asigură confirmarea primirii. În situaţia în care partea care a fost invitată nu se prezintă sau refuză expres participarea, mediatorul eliberează un proces-verbal, în care arata motivele pentru care nu s-a putut realiza informarea. Acest proces-verbal va fi necesar reclamantului în instanţă pentru a face dovada parcurgerii procedurii prealabile de informare cu privire la mediere. Dacă partea invitată se prezintă la şedinţa de informare, mediatorul realizează această informare şi eliberează un certificat de informare, necesar pentru pregătirea dosarului din instanţă. În certificat sunt cuprinse informaţiile despre mediere expuse mai sus, precum şi decizia pe care părţile au luat-o cu privire la modalitatea prin care au înţeles să îşi soluţioneze neînţelegerile.

Citit 2627 ori Ultima modificare Luni, 21 Octombrie 2013 19:14

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.