UTIL PENTRU NEMULŢUMIŢII DE SERVICII: Cum se poate ieşi dintr-un contract fără scandal

UTIL PENTRU NEMULŢUMIŢII DE SERVICII: Cum se poate ieşi dintr-un contract fără scandal
Evaluaţi acest articol
(4 voturi)

* Abonamentul la telefonie, un contract de utilităţi sau unul de cumpărare în rate pot fi reziliate pe calea negocierii


Aţi încheiat un contract de prestări servicii, de cumpărare în rate, de închiriere sau de întreţinere cu uzufruct viager şi nu mai vreţi să continuaţi parteneriatul pentru că nu sunteţi mulţumit de felul în care cealaltă parte se achită de obligaţii? Este posibil, şi nu trebuie neapărat să bateţi drumurile la instanţa de judecată sau să faceţi sesizări peste sesizări, aşteptând poate luni de zile să vi se rezolve problema. Situaţiile enumerate mai sus sunt doar câteva dintre cazurile în care o persoană, parte într-un contract civil sau comercial, poate solicita încetarea convenţiei pe cale amiabilă, respectiv prin mediere.

În ciuda prevederilor legale (Codul Civil) care protejează parte prejudiciată în cazul neexecutării corespunzătoare a obligaţiilor contractuale, în realitate încetarea sau modificarea unui contract nu este o treabă atât de simplă, în condiţiile în care la mijloc există nemulţumiri, iar acestea nu se remediază printr-o simplă notificare adresată prestatorului.

Mai cu seamă în cazul acelor contracte cu executare succesivă, cum ar fi cele de prestări servicii în domeniul telecomunicaţiilor sau al furnizării de utilităţi, când beneficiarul, sau de ce nu, prestatorul, este nemulţumit de felul în care cealaltă parte nu îşi îndeplineşte obligaţiile asumate, există posibilitatea negocierii condiţiilor în care să se modifice sau să se înceteze înţelegerea stabilită, în condiţii reciproc avantajoase, care să nu aducă prejudicii disproporţionate nici beneficiarului, nici prestatorului.

Protecţia Consumatorului, judecată sau mediere

Primul pas pe care îl fac de regulă cei nemulţumiţi de serviciile primite în baza unui contract cu un furnizor este sesizarea Protecţiei Consumatorului. Verificarea problemelor semnalate poate însă dura, iar soluţia poate să nu satisfacă, parţial sau total, nevoile petentului.

O a doua variantă de rezolvare a unei probleme contractuale este sesizarea instanţei de judecată prin care să se ceară modificarea contractului, rezilierea (sau rezoluţiunea în cazul vânzării-cumpărării) ori despăgubiri. Aici, problema se reflecta în timp şi costuri. Taxă de timbru, avocat, termene de judecată, iar soluţia poate să fie în defavoarea clientului nemulţumit care, oricum, până la o hotărâre definitivă trebuie oricum să se supună prevederilor contractului care îl nemulţumeşte.

Dacă nu aveţi timpul şi nici disponibilitatea să parcurgeţi un proces obişnuit, vă rămâne calea amiabilă a rezolvării problemei contractuale, care se poate realiza la mediator. Această soluţie poate fi îmbrăţişată atât înainte de a merge la judecată, cât şi după ce aţi deschis un proces şi vă permite să aveţi un dialog real cu cealaltă parte (prestatorul), în cursul căruia să vă exprimaţi, cu ajutorul mediatorului, nemulţumirile şi pretenţiile. În acest fel, punctele de vedere ale ambelor părţi pot fi mai uşor înţelese şi se poate ajunge mai rapid la un acord reciproc avantajos. Un atu important pentru prestatorii de servicii îl aduce această metodă prin eliminarea publicităţii negative, inerente în cazul unui proces public, câştigat de beneficiarul nemulţumit de servicii. Aspectele stabilite în urma negocierii la mediator se consfinţesc într-un acord, care mai apoi poate fi prezentat la instanţă pentru încuviinţare sau la un notar public, actul căpătând astfel titlu executoriu. În cazul în care înainte să mergeţi la mediator aţi plătit deja o taxă de timbru şi aţi deschis proces, aceasta se restituie, dacă problema este rezolvată pe cale amiabilă.

Citit 3189 ori Ultima modificare Luni, 06 Iulie 2015 17:18

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.