Curier juridic - Recalcularea pensiei

Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Domnul Ion Dimitriu ne întreabă de ce acte are nevoie pentru a depune la Casa de pensii în vederea recalculării pensiei. „Aş dori să ştiu exact cum e cu recalcularea pensiei prin adăugarea stagiului de cotizare asimilat în care asiguratul a urmat cursurile de zi ale învăţământului universitar, pentru pensiile stabilite înainte de 1 aprilie 2001?”.

Recalcularea pensiei, la cerere, prin adăugarea stagiului de cotizare asimilat în care asiguratul a urmat cursurile de zi ale învăţământului universitar, organizat potrivit legii, pe durata normală a studiilor respective, cu condiţia absolvirii acestora se face şi în cazul pensiilor stabilite anterior datei de 1 aprilie 2001.

În cazul persoanelor care au urmat cursurile unor instituţii de învăţământ superior, pentru recalcularea pensiei, dovada absolvirii cursurilor de zi şi, după caz, a duratei normale a studiilor se face cu diplomă şi/sau cu foaia matricolă.

În situaţia persoanelor care au urmat cursurile unor instituţii de învăţământ superior în străinătate, documentele anterior menţionate vor fi traduse şi legalizate.

Dacă din documentele menţionate nu rezultă forma de învăţământ (cursuri de zi) şi, după caz, durata normală a studiilor, la cererea de recalculare a pensiei se va anexa şi o declaraţie pe propria răspundere care să ateste îndeplinirea condiţiilor prevăzute de art. 38 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 19/2000. Aceste persoane au obligaţia ca până la data de 1 ianuarie 2010 să prezinte casei teritoriale de pensii documentul original care atestă îndeplinirea condiţiilor privind forma de învăţământ şi durata studiilor.

Pentru persoanele care au urmat cursurile unor instituţii de învăţământ superior în străinătate, documentul original va fi eliberat de instituţia competenţa a statului în care au fost urmate studiile universitare. În cazul neîndeplinirii obligaţiei de a înfăţişa caselor de pensii originalul care atestă îndeplinirea condiţiilor privind forma de învăţământ şi durata studiilor, pensionarul beneficiar al recalculării este repus în situaţia anterioară, iar sumele astfel încasate se consideră drepturi necuvenite şi vor fi recuperate de casele de pensii în termenul de prescripţie de 3 ani.

Indemnizaţia pentru tripleţi

O mămică, doamna Corina E., ne întreabă dacă trebuie să dea statul în judecată pentru a obţine indemnizaţia pentru o sarcină multiplă.

O acţiune în instanţă nu mai este justificată, deoarece prin Legea nr. 239 din 10 iunie 2009 pentru modificarea art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 148/2005 privind susţinerea familiei în vederea creşterii copilului, la ora actuală se ţine cont de acordarea unei sume pentru fiecare copil născut dintr-o sarcină gemelară, de tripleţi sau multipleţi.

Astfel, începând cu data de 1 ianuarie 2009, persoanele care, în ultimul an anterior datei naşterii copilului, au realizat timp de 12 luni venituri profesionale supuse impozitului pe venit potrivit prevederilor Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, beneficiază de concediu pentru creşterea copilului în vârstă de până la 2 ani sau, în cazul copilului cu handicap, de până la 3 ani, precum şi de o indemnizaţie lunară în cuantum de 600 lei sau, opţional, în cuantum de 85% din media veniturilor realizate pe ultimele 12 luni, dar nu mai mult de 4.000 lei.

Cuantumul indemnizaţiei pentru creşterea copilului astfel stabilite se majorează cu 600 lei pentru fiecare copil născut dintr-o sarcină gemelară, de tripleţi sau multipleţi, începând cu al doilea copil provenit dintr-o astfel de naştere.

Citit 774 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.