Evaluaţi acest articol
(7 voturi)
Fii primul care postează comentarii!

La fel ca în articolul precedent, rămânem și săptămâna aceasta în domeniul politicului. Într-un mesaj publicat, zilele trecute, pe Facebook, liderul PSD, Marcel Ciolacu, critica decizia Guvernului de a închide piețele și târgurile. Evident, șefului social-democraților nu-i pasă cu adevărat de soarta comercianților. Totul face parte dintr-un joc ieftin de manipulare a opiniei publice, cu argumente cât se poate de slabe, de altfel. O altă problemă este că mesajul în cauză conține și greșeli gramaticale.

În postarea de pe rețeua de socializare, Marcel Ciolacu omite intenționat să precizeze faptul că nu toate piețele se vor închide, ci doar cele care funcționau în spații închise. Apoi, brusc, discursul virează către idea că producătorii autohtoni sunt oropsiți de actuala guvernare. Bineînțeles, totul este doar o încercare de atragere a capitalului politic pentru alegerile care se apropie.
Totuși, pentru că alta este tematica rubricii de față, ne vom rezuma la o greșeală sesizată în textul respectiv. Într-unul dintre paragrafe, scrie că ”este ilogic să-ți oblige proprii cetățeni să cumpere produse de import”. Aici, exprimarea corectă ar fi fost ”propriii cetățeni”, și nu ”proprii” cetățeni.
Vorbim aici despre adjectivul ”propriu” (cu varianta ”proprie”), al cărui plural este ”proprii”, ca în următoarele exemple: ”A reușit să ducă proiectul la bun sfârșit doar prin eforturi proprii” sau ”Substantivele proprii trebuie scrise cu literă mare”.
Lucrurile se schimbă însă în momentul în care acest adjectiv, în forma sa de masculin, trece în fața substantivului și este urmat, de regulă, de un adjectiv posesiv. Atunci, așa cum explica scriitorul Radu Paraschivescu, într-o emisiune TV, ”celor doi de ”i” de la final li se adaugă un al treilea”. Chiar și când adjectivul posesiv lipsește, forma de plural a lui ”propriu” este tot ”propriii”. Astfel, vom spune și vom scrie: ”propriii cetățeni” și ”cetățenii proprii”.

Cuvântul (expresia) săptămânii

În România, conceptul de ”Black Friday” a fost introdus în anul 2011. În primii ani, ofertele magazinelor cu ocazia acestei zile erau destul de puține și de neinteresante. Totuși, evenimentul a devenit foarte popular, iar, în ultimii ani, magazinele, în special cele online, au ajuns să facă profituri substanțiale în Vinerea Neagră.
Istoria și semnificația acestei zile sunt cât se poate de interesante. Inițial, în SUA, Vinerea Neagră a fost denumită ziua ce preceda Ziua Recunoștinței. Foarte mulți oameni mergeau în acea zi la cumpărături, provocând numeroase incidente.
Cu toate că negrul este o culoare căreia îi sunt atribuite conotații negative, în cazul conceptului de ”Black Friday”, este total invers, mai ales pentru comercianți, potrivit Historia.ro. Contabilii folosesc negru pentru a semnala profitul, iar roșu pentru a indica pierderile. Prin urmare, Vinerea Neagră nu este benefică doar pentru comercianți, ci și pentru economie. De asemenea, și cumpărătorii care au norocul să găsească și să prindă ofertele pe care le așteptau pot spune că au avut o zi ”neagră” cât se poate de bună.

Citit 2893 ori Ultima modificare Joi, 12 Noiembrie 2020 18:24

Lasă un comentariu

Utilizatorul este singurul responsabil de conţinutul mesajelor pe care le postează şi îşi asumă toate consecinţele.

ATENTIE: Comentariile nu se publică automat, vor fi moderate. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare, iar autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate.

Prin comentariul meu sunt implicit de acord cu politica de confidenţialitate conform regulamentului GDPR (General Data Protection Regulation) şi cu Termeni si condițiile de utilizare ale site-ului www.viata-libera.ro