Sistemul de notare aplicat de Centrul Naţional al Cinematografiei (CNC) în concursurile de proiecte a fost un subiect discutat pe scena galei de încheiere a celei de-a 20-a ediţii a Festivalului de Film Transilvania (TIFF), unde cineastul Nae Caranfil, recompensat cu premiul de excelenţă, l-a criticat.
„Ce semnifică termenul de excelenţă?”, şi-a început Caranfil discursul. „Există peste tot în lume calificative care pornesc de la nesatisfăcător şi urcă la satisfăcător, bine, foarte bine şi, într-un final apoteotic, excelent. Excelent ar trebui să însemne, deci, nota 10”.
El a amintit de vremea când era şcolar şi imita semnătura tatălui lui pe carnetul de note. După ce a fost descoperit, a primit o pedeapsă „drastică” - două săptămâni fără mers la cinema -, dar şi o înţelegere: „Primeam permisiunea să semnez în locul lui tata, dar numai pentru nota 10”.
„Asta m-a stimulat. Un 10 echivala cu ceea ce ar însemna azi un premiu la un festival de film. Dar am să vă dau o veste tristă: chiar şi cu acest premiu în braţe, eu nu sunt un regizor de nota 10, sunt un regizor de nota 5,86. Da, acesta este punctajul care mi s-a acordat conform unui algoritm savant construit de juriul concursului de proiecte cinematografice derulat, ca în fiecare an, de CNC. 5,86 este punctajul meu actual ca regizor şi nu dintr-un maxim de 10, ci dintr-un maxim de 20. În urma acestui punctaj ruşinos, finanţarea proiectului meu a fost respinsă”.