Alimentația pentru alcalinizare, echilibru pentru sănătate

Alimentația pentru alcalinizare, echilibru pentru sănătate
Evaluaţi acest articol
(3 voturi)

Când vine vorba de sănătate, toată lumea știe că aciditatea nu e bună. Când spui acid, te gândești la ceva care arde, care oxidează. Cu excepția stomacului, care are un mediu acid pentru a distruge bacteriile din mâncare, restul organelor și celulelor funcționează optim în mediu bazic. Drept urmare, menținerea echilibrului acido-bazic este esențială pentru sănătatea noastră, explică medicul nutriționist Mihaela Bilic.

"Prin intermediul alimentației, putem să influențăm acest echilibru, există alimente acidifiante și altele cu efect alcalinizant. Această acțiune depinde de compoziția lor nutritivă, mineralele și proteinele sunt elementele care fac să varieze pH-ul: proteinele fac pH acid, iar mineralele crează un pH alcalin.

Un specialist german a definit indicele PRAL, acronimul de la Potential Renal Acid Load. Acest indicator măsoară încărcătura renală acidă și se exprimă în miliechivalenți raportați la 100 g aliment. Un PRAL pozitiv sau mai mare decât zero înseamnă un efect acidifiant asupra organismului. Indicele PRAL negativ sau inferior lui zero corespunde efectului alcalinizant. Un PRAL egal cu zero înseamnă efect neutru, alimentul nu influențează echilibrul acido-bazic.

Oamenii de știință sunt de acord: un regim alimentar alcalinizant are efect benefic asupra organismului. Produsele industrializate și ultratransformate, precum și consumul excesiv de proteine de origine animală, produc un mediu acid și pregătesc terenul pentru o serie de patologii", a arătat Mihaela Bilic.

Care este indicele PRAL pe categorii de alimente?

Produse proteice, adică carnea, peștele și ouăle au indice crescut: 7,8 pentru vită/ 8,7 pentru pui/ 13,3 pentru porc și oaie, în jur de 7 pentru pește și fructe de mare și 7,47 pentru ouă.

Laptele și brânzeturile intră tot în categoria alimentelor acidifiante. Avem un indice PRAL 34 pentru parmezan, 15 pentru cașcaval, 6 pentru mozarella, 2,5 pentru lapte și 1,2 pentru iaurt. Grăsimile alimentare sunt neutre vizavi de echilibrul acido-bazic: indice PRAL zero pentru uleiul de măsline și de floarea-soarelui și 0,5 pentru unt, smântână și maioneză.

Legumele sunt alcalinizante: 14 pentru spanac, 5,2 pentru țelină, 4,9 pentru morcov, 4 pentru dovlecel și conopidă, 3,7 pentru ridichi și vinete. Broccoli, ciupercile și ceapa au 1,5.

La fructe lucrurile stau la fel de bine, efect alcalinizant pe linie: 5,5 pentru banane, 4,8 pentru caise, 4 pentru struguri și kiwi, urmate de pară, măr, caise și ananas cu indice 2.

La capitolul leguminoase, lucrurile se complică: avem efect alcalinizant pentru fasolea boabe cu indice 3, efect neutru pentru linte și efect acidifiant pentru naut, indice 2,6.

Semințele și oleaginoasele sunt acidifiante, au valori cuprinse între 2,2 pentru migdale și 7,6 pentru alune.

Chiar dacă nu credeți, cerealele și făinoasele cresc aciditatea din organism: ovăzul are indice 13, fulgii de porumb au valoarea 6, făina de grâu și orezul 4,5, pâinea albă 3,7, iar pastele integrale 2,6. Quinoa și orzul sunt aproape neutre.

Concluzia? Indicele PRAL vine să confirme faptul că o dietă bogată în fructe și legume este alcalinizantă, deci sănătoasă. Cât despre alimentele cu indice PRAL crescut, ele nu trebuie eliminate din dietă, ci consumate în cantități mai mici.

Citit 402 ori Ultima modificare Marți, 16 Aprilie 2024 14:13

Mai multe din această categorie:

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.