Interviu cu psihologul Olivia Sîntoma/ "Laudele cu măsură contribuie la creşterea încrederii în sine a copilului "

Interviu cu psihologul Olivia Sîntoma/ "Laudele cu măsură contribuie la creşterea încrederii în sine a copilului "
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

- Cum contribuie laudele la dezvoltarea copilului?
- În primul rând, cred că este important să definim lauda. Laudele sunt cuvinte prin intermediul cărora le arătăm celorlalţi, sau nouă înşine, că îi preţuim, îi admirăm. Utilizarea laudelor în relaţia părinţi-copii are multiple efecte asupra dezvoltării copilului, ea având mai multe roluri. În primul rând, lauda contribuie la creşterea încrederii copilului în sine însuşi şi în puterea sa de a duce la bun sfârşit diferite activităţi.
În al doilea rând, lauda părinţilor, într-o anumită perioadă, constituie un puternic factor motivatoriu exterior, care îl poate determina pe cel mic să încerce şi să exerseze acţiuni sau comportamente noi, precum şi să persevereze atunci când îi este greu, sau să depăşească mai uşor momentele dificile de pe parcursul execuţiei unei sarcini.
În al treilea rând, prin intermediul laudelor, părinţii îşi pot ghida copiii, arătându-le acestora dacă sunt pe drumul cel bun. Cât timp lauda nu este singura modalitate prin intermediul căreia copilul este motivat să realizeze ceva, ea are efecte benefice asupra dezvoltării copilului. Este foarte important să ţinem cont de faptul că utilizarea laudei, în mod singular, nu are efecte. Lauda influenţează dezvoltarea copilului împreună cu alte tipuri de recompense, precum şi cu alte sancţiuni şi pedepse. Îmbinarea eficientă a metodelor, a sistemelor de recompensă şi pedeapsă, este cea care contribuie la o dezvoltare armonioasă a copilului. De asemenea, modul particular în care sunt aplicate regulile generale de administrare a laudelor influenţează foarte mult specificul dezvoltării copilului.
- De la ce vârstă devine conştient copilul că îl lăudam?
- Dacă atunci când vorbim despre laude ne referim strict la cuvintele “bravo”, “este foarte bine”, “ai făcut bine”, etc, atunci copilul devine conştient de semnificaţia cuvintelor care exprimă aprecieri pozitive în perioada în care începe să deprindă limbajul. Dar aceste cuvinte devin lipsite de valoare dacă nu sunt însoţite de o mimică, de o gestică şi de o intonaţie specială, care să exprime bucuria şi entuziasmul persoanei care laudă (părinte, bunici, educatori sau alte persoane semnificative pentru copil). Or, copiii răspund la aceste reacţii care însoţesc cuvintele de laudă ale părinţilor încă din primele luni de viaţă. Astfel, zâmbetul, exclamaţiile sau intonaţiile deosebite, anumite gesturi pe care le fac părinţii (spre exemplu, aplaudă) atunci când îşi laudă copiii au impact foarte mare asupra acestora şi sunt percepute de prichindei foarte devreme.
- În ce situaţii este indicat să îl lăudăm?
- Este bine să lăudăm copilul atunci când acesta face ceva bine, atunci când învaţă un comportament nou, atunci când are iniţiative personale, atunci când reuşeşte să rezolve ceva pentru care s-a străduit, atunci când înregistrează progrese într-un anumit domeniu, atunci când are performanţe reale, atunci când dorim să îi încurajăm (dar în această situaţie este important modul în care lăudăm), atunci când ne fac să fim mândri de ei. Prilejuri de a lăuda sunt multe, important este să fim atenţi la ele şi să fim conştienţi de consecinţele, de impactul lor imediat (sau pe termen lung) asupra copiilor.
- Cum este recomandat să îl lăudăm? Există anumite "secrete"?
- Probabil că pot fi numite „secrete” în măsura în care combinăm în mod eficient mai multe reguli de a lăuda.  Spre exemplu, este important scopul pe care îl avem atunci când lăudăm. Dacă dorim să îl ajutăm pe copil să deprindă un comportament nou, laudele trebuie să fie frecvente atunci când copilul se află în etapa de început a exersării respectivului comportament, bucuria provocată de laude având rolul de a-l determina pe micuţ să mai încerce. Pentru a exemplifica voi face referire la perioada în care copilul exersează scrisul. Este firesc să îl apreciezi atunci când scrie liniuţele şi bastonaşele, copilul aflându-se în etapa de exersare a semnelor grafice, dar atunci când ajunge la litere nu te mai bucuri pentru un bastonaş (ar fi un regres). Un alt aspect important este acela de a lăuda copilul făcând referire la comportamentul său şi să utilizăm cât mai puţin adjectivele. De exemplu putem să spunem ”bravo, mă bucur pentru că ai strâns jucăriile” în loc să spunem „bravo, ai fost cuminte”. De asemenea, pentru a avea efecte favorabile, este important sa facem referire la consecinţele pozitive ale acelui comportament pentru copil: „pentru că ai scris repede, ai mai mult timp să te joci”.
- Ce riscuri există dacă facem din lauda celui mic o obişnuinţă?
- Dacă lăudam copilul în mod exagerat, lauda nu va mai avea rolul de a fi un stimul motivatoriu, pentru că îşi pierde din valoare. Sau lauda folosită într-un context nepotrivit poate conduce la dezvoltarea unor comportamente neplăcute (râsul părintelui atunci când copilul spune o prostie, de exemplu, îl poate determina pe copil să înjure). Sau copilul poate dezvolta o stimă de sine ridicată, care să nu aibă un fundament real, el nefiind capabil să se descurce la înălţimea aşteptărilor. În astfel de situaţii, copilul poate fi nedumerit, poate deveni neîncrezător în forţele sale, dar şi suspicios la adresa persoanelor care îl laudă.

Citit 1530 ori Ultima modificare Joi, 23 Ianuarie 2014 16:35

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.