Ţară, ţară, vrem un BRAND! România vrea să-şi PROMOVEZE VINURILE

Ţară, ţară, vrem un BRAND! România vrea să-şi PROMOVEZE VINURILE
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

În încercarea disperată de a-mi face prieteni noi, voi scrie despre celebra întâlnire de la MADR care a împărţit lumea în două. Nu în jumătăţi egale, dar în două oricum.

Vreau să spun din capul locului că nu am de gând să mă refer la persoana Marinelei Vasilica Ardelean, proaspăt numită consilier al Ministrului Agriculturii. Nu am încă motive să mă îndoiesc de dorinţa sinceră de a face bine pe care o are şi nici nu stau să despic firul în patru ca să le găsesc.

Ah, să ştiţi că scriu aceste rânduri cu un sentiment de detaşare pe care numai un "independent" de industria vinului, trăitor într-un oraş aflat la patru ore de mers faţă de capitală îl poate avea. Dacă cineva vrea să-mi afle părerea, probabil i-aş replica printr-un link care să-l ducă pe blogul meu. Am o gramadă de articole despre starea industriei şi pieţei de vin de la noi şi nu-mi place să mă repet.

Primul pas - "Expo Milano 2015"

Iată comunicatul de presă aferent întâlnirii: "În data de 9 aprilie 2015, la sediul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale (MADR) a avut loc o dezbatere privind unicitatea vinurilor româneşti, sub coordonarea specialistului în vinuri Marinela Vasilica Ardelean, consilier personal al ministrului Agriculturii.

Prin această întâlnire, Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale a deschis seria dezbaterilor care vor conduce la crearea unui brand la nivel naţional pentru vinurile româneşti. Astfel, MADR a adunat la aceeaşi masă reprezentanţi ai producătorilor, ai asociaţiilor de profil, somelieri, profesionişti din marketing şi promovare, precum şi ai societăţii civile. Aceştia au fost invitaţi de către Marinela Vasilica Ardelean să răspundă la câteva întrebări cu privire la unicitatea vinurilor româneşti.

Răspunsurile participanţilor au vizat numeroase aspecte, iar ideea conturată a fost că este nevoie de crearea unui brand naţional, care să susţină promovarea vinurilor româneşti atât peste hotare, cât şi în ţară, la adevărata lor valoare. Un prim pas în acest sens va fi promovarea unor vinuri obţinute din soiuri tradiţionale româneşti la expoziţia universală "Expo Milano 2015", ce se va desfăşura pe o durată de şase luni, în perioada 1 mai - 31 octombrie 2015, printre care amintim Feteasca Neagră (Dealu Mare), Şarba (Dealurile Moldovei), Băbeasca Neagră (Colinele Dobrogei), Busuioaca (Podişul Moldovei), Feteasca Regală (Podişul Transilvaniei)."

Unii - invitaţi, ceilalţi - supăraţi

Ce anume a iritat lumea? În primul rând faptul că au fost invitaţi numai unii. Ceilalţi au fost supăraţi. Clasic! Organizatoarea se apară spunând că a fost doar o primă întâlnire şi că obiectivul principal nu a fost să-i adune pe toţi specialiştii din ţară. Ceilalţi spun că nu li se cere părerea în mod intenţionat.

De ce avem rezerve asupra sincerităţii? Pentru că trăim în România. Atât de simplu. Suntem atât de obişnuiţi cu tocarea de bani publici, cu lucrurile făcute într-o doară, cât să dea bine pe hârtie, dar fără niciun efect practic, încât pentru propria noastră sănătate mintală am învăţat să privim cu mare circumspecţie orice iniţiativă, oricât de frumos ar suna.

Vreau să spun ceva: România oricum va participa la Expo Milano, care (evident) nu e o expoziţie dedicată vinului şi are motto-ul "Hrănirea planetei, Energie pentru viaţă", deci vinul se poate integra oarecum în peisaj.

Este o expoziţie la care se aşteaptă peste 20 de milioane de vizitatori în cele şase luni cât va fi deschisă. Sigur, în acest context, ne amintim de ultima expoziţie de acest fel - Shanghai 2010, Elena Udrea, buget enorm, controverse.

Buget mai redus ca la Shanghai

Bugetul pentru aceasta manifestare este de 3,5 milioane de euro, cu două mai puţin ca la Shanghai, dar se pare ca s-a negociat o poziţie destul de convenabilă, vecini fiindu-ne Spania, Mexic, Franţa, Israel şi Vatican. Mai micuţ, dar mai bunuţ!

Nu ştiu exact ce s-a discutat la întâlnirea respectivă, observ doar că expoziţia universală s-a deschis pe 1 mai. Ori dacă tu faci prima întâlnire pe 9 aprilie, e niţel cam tardiv, nu-i aşa? Ştiu (pe surse) că, la respectiva întâlnire, reprezentanţii MAE n-au făcut decât să anunţe participanţii că România va participa la Expo Milano, după care au plecat.

Îmi închipui că restul întâlnirii a fost destul de interesant, dar futil din punctul de vedere al recoltării unui "input" din partea participanţilor cu privire la vinurile şi strategia cu care va fi abordată participarea la eveniment.

Cineva s-a trezit. Salvarea soiurilor indigene

În ceea ce priveşte brandul de ţară în domeniul vinului, acesta e desigur un proces mai îndelungat. Eu sper sincer să nu fie ceva de tipul facem două-trei întâlniri cu nişte oameni, nu conteaza care, dar să fie un proces verbal acolo, buget două milioane de euro, agenţie de publicitate înşurubată politic, un logo şi un mesaj debil, tot aşa doar ca să fie, Carpathian Garden, Romania, te iubesc şi te-am pupat pe portofel!

Unii sunt de părere că ideea brandului de ţară în domeniul unui produs cum e vinul e un concept depăşit. Că în locul lui ar trebui dezvoltate strategii particularizate de intrare pe pieţe naţionale. Sigur că nu strică să ai un logo de ţară, însă dacă îţi faci aceeaşi reclamă peste tot impactul ar putea să nu fie prea măreţ. Stau acum să mă gândesc care o fi brandul de ţară viticol al Italiei sau al statului Chile? Oare de ce n-am auzit de el, în afară de propria-mi ignoranţă?

Eu cred că lipsa noastră de vizibilitate nu se datorează lipsei acestui brand. Adică mă îndoiesc că având o astfel de unealtă, fara altă manevre, dintr-o dată şi Wine Spectator şi Decanter şi Wine Advocate vor începe să scrie în fiecare număr de cel puţin un vin românesc. Sigur, o să-ţi ia banii pe bannerul publicitar, însă impactul asupra vânzărilor mă tem că va fi destul de mic; mi se pare o observaţie de bun-simţ.

Că se doreşte promovarea soiurilor indigene, bravo! În sfârşit, cineva s-a trezit! Şi e bine, deoarece dacă le promovezi cu prioritate pe acestea, poate la viitoarele replantări cineva se va gândi de două ori înainte să dea comanda de sauvignon blanc sau merlot.

Ar mai fi ceva de spus. Aţi auzit de Programul Naţional de Sprijin al României în sectorul vitivinicol 2014-2018? Bani, dragilor, bani de la buget şi bani europeni pentru promovarea vinului. Câţi? Un mizilic: 47,7 milioane de euro anual. Staţi să vedeţi de-acum încolo participări la toate expoziţiile de vin.

George Mitea este blogger la lucruribune.blogspot.ro.


CITEŞTE ŞI: IDEI ŞI VINURI: Izuri florale şi minerale

Citit 829 ori Ultima modificare Joi, 07 Mai 2015 16:47

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.